Bakkerij BACU uit Uden bereikte op 24 november 2021 overeenstemming met HEMA om de HEMA Bakkerijen over te nemen. Het Udense familiebedrijf is uitgegroeid tot een grote industriële bakkerij dat brood en banket maakt en levert aan ruim zevenhonderd winkels. Met de overname van HEMA Bakkerijen stijgt het medewerkers aantal van vijfhonderdvijftig naar achthonderd. Neven Jan en Thijs Aldenhuijsen zijn de 4de generatie aan het roer en vertellen over de totstandkoming van deze overname.

BACU is in 1903 gestart als broodbakker in Boekel. In 1963 nam de opa van Jan en Thijs Aldenhuijsen BACU over en verhuisde de bakkerij naar Uden. Thijs: “Onder de leiding van onze vaders groeide BACU gestaag door. Jan werkt sinds 1998 in het familiebedrijf en is verantwoordelijk voor het commerciële stuk. Zelf ben ik in 2010 binnen BACU aan de slag gegaan en richt ik mij op de operatie. Hoewel we beiden geen bakker zijn, is het mooi om het familiebedrijf voort te zetten”. Jan: “Als je aan de juiste knoppen draait kunnen er nieuwe kansen ontstaan. In 2003 kregen we de mogelijkheid om voor Jumbo al het gebak te leveren. Als je vervolgens bij machte bent om die kans te verzilveren, dan is dat geweldig. We zijn als bedrijf op dynamische wijze meegegroeid met de opmars van Jumbo. Dat vullen we tot op de dag van vandaag goed in”.

Op basis van vertrouwen

Eind 2020 werd de overname van HEMA door Jumbo bekend gemaakt. Dat maakte voor BACU de weg vrij om de gesprekken met HEMA over de bakkerijen te openen. Jan: “Het speelveld veranderde op een dusdanige manier dat het voor ons zeer interessant werd om HEMA Bakkerijen over te nemen. Wij kennen de grondgedachte van het bedrijf Jumbo over food en onderstrepen de visie die het concern heeft. Dat gaf ons het vertrouwen om hier een serieus vervolg aan te geven”. Thijs: “We wisten dat het een complex overnametraject zou worden. Daar zochten we deskundige ondersteuning bij. Na enkele gesprekken met diverse overnamekantoren, zijn we op basis van vertrouwen en vaardigheden in zee gegaan met Adagium”.

Durf beslissingen te nemen

De complexiteit van het overnametraject lag onder andere in het vaststellen van datgene wat nu eigenlijk overgenomen werd. HEMA Bakkerijen diende losgekoppeld te worden van HEMA. Thijs: “Dat was een flinke exercitie en maakte dat het proces stroperig verliep. De medewerking vanuit de tegenpartij was hierbij ook echt nodig. De toegevoegde waarde van Adagium kwam om de hoek kijken om de scope vast te stellen en de juiste berekeningen te maken. We hebben bewust een select clubje mensen om ons heen verzameld om het proces te overzien en besluiten te nemen. Het was belangrijk om de vaart erin te houden en daadkracht te tonen”.

Intensief

De eerste gesprekken werden in februari gestart, de overname werd op 31 december 2021 formeel afgerond. Jan: “Het was een zeer intensief traject, waarbij we ook tegen elkaar hebben gezegd: dit is niet iets dat je jaarlijks doet. Het is nogal wat, om dit te doorlopen naast het runnen van de dagelijkse business. Gelukkig waren er korte lijntjes met Adagium, zij waren dag en nacht bereikbaar en zaten er bovenop. De heldere rolverdeling maakte dat het analysewerk, het bancaire gedeelte en de onderhandelingen op het bord lagen van de juiste expert binnen het team. Adagium zorgde ook voor de juridische, fiscale en notariële contactpersonen. We gingen met elkaar vol voor het goede eindresultaat”.

Trots

De overname van HEMA Bakkerijen betekent een mooie stap voorwaarts voor BACU. Jan: “De medewerkers van BACU reageerden zeer positief en trots op deze overname en dat geldt eigenlijk ook voor de medewerkers van HEMA Bakkerijen, die hun baan behouden. We proefden dat zij vooral blij zijn dat het door een bakkersfamilie overgenomen is. In de nieuwe setting moeten we zorgen dat alles gaat landen. We zitten nu in het proces om mensen op te lijnen en de twee organisaties samen te voegen”. Thijs: “HEMA is een prachtig merk met kenmerkend gebak. Dat gaan we verder uitbouwen en dat maakt de mensen in de HEMA Bakkerijen ook weer trots. BACU groeit hiermee van één locatie naar zeven. Dat betekent verandering. Maar er heerst wel een vergelijkbare sfeer binnen BACU en HEMA Bakkerijen. In de kern zijn we namelijk twee productiebedrijven met mensen die enthousiast worden van het maken van brood- en banketproducten”.

Elkaar vinden

Jan: “Je hebt vakkundige mensen nodig die problemen kleiner maken en business willen doen. Dat moet je helder houden. We zijn gewend om snel te handelen en gaan vaak op ons onderbuikgevoel af, dat probeerden we in dit traject ook te doen. Naar mijn idee moet je elkaar op een pragmatische wijze vinden en dat vervolgens juridisch onderbouwen. Je bent namelijk geneigd om in details te verzanden”. Thijs: “Hoe weerbarstig het traject op momenten ook kan zijn, je krijgt iedereen uiteindelijk mee als het onderlinge vertrouwen er is en de plannen goed zijn. Om aan beide kanten het goede gevoel te behouden is het noodzakelijk om het gehele proces te doorlopen. Het is wel belangrijk om meters te blijven maken, op de juiste momenten keuzes te maken en om het grotere geheel in de gaten te houden. Adagium trok daarin zeker de kar, lijnde iedereen op en hield de regie”.

Weet wat je wil

Jan: “Het onderbuikgevoel moet goed zijn en als enkele belangrijke variabelen op groen staan, dan geloven wij er ook in. In deze overname stonden een aantal zaken op ons netvlies, door samen met Adagium te sparren werd de aanvliegroute duidelijk. Wij konden niet alles overzien, maar door er open over te communiceren hielpen we elkaar een mening te vormen”. Thijs: “Ze wilden deze overname écht laten slagen, dat voelden we. Zij konden hun rol ook beter vervullen en het proces in goede banen laten lopen omdat wij wisten wat we wilden. Daardoor zijn wij nu uiterst tevreden met het resultaat”.

Advies in alle aspecten van een bedrijfsoverdracht

Wat de motieven ook zijn, het is een belangrijk proces waarin de ondernemer verkeert. Er komt een moment van realisatie dat het de beste oplossing is om het bedrijf of de aandelen te verkopen. Het is erg waardevol om tijdens dit proces te sparren met deskundigen die weten hoe de wereld van bedrijfsoverdrachten werkt. “De eventuele verkoop van een bedrijf gaat veel verder dan enkel het behalen van de juiste verkoopopbrengst”, stelt Albert. “Het gaat onder andere over de toekomst van het bedrijf en het personeel, is het bedrijf wel klaar om verkocht te worden én wie is de geschikte opvolger? Er zijn veel belangrijke aspecten die in deze fase op een ondernemer afkomen en die impact hebben op de uiteindelijke verkoop. Als ondernemer wil je immers dat je bedrijf een goed vervolg krijgt”.