Referentie

“Aansluiting bij deze internationale speler biedt Brushcom nieuwe kansen”

Home Referenties Internationale transactie – Brushcom

Brushcom, toonaangevende fabrikant van borstelmateriaal voor hoog-volume carwashsystemen, wil zijn positie als Europees marktleider versterken. Met de overdracht aan Favagrossa, wereldwijde marktleider in de carwashindustrie, heeft het bedrijf van eigenaar Roel Muskens daar alle vertrouwen in.

Met Roel blikken we terug op de ontwikkeling van Brushcom, de overname door het Italiaanse Favagrossa en kijken we vooruit. Adagium is trots dat zij Brushcom mochten begeleiden bij deze aansprekende internationale deal.

Van pionier naar Europees marktleider

Vader Wim Muskens richtte in 2007 Brushcom op, als handelspartij om borstelmateriaal te leveren aan carwashbedrijven. Zoon Roel Muskens sluit 3 maanden later aan. Ook zijn moeder en broer werken in het familiebedrijf. Roel vertelt: “Terugkijkend zijn die eerste jaren bijzonder. Gestart in een kleine hal met 2 bureaus en computers, we zijn met niks begonnen. Onze timing bleek goed. Halverwege de jaren ’00 komen de standalone wasstraten op, het hoog-volume autowassen. Dat bracht andere behoeften mee voor klanten. Borstelmateriaal dat langer meegaat, specifiek gemaakt voor hoog-volume wassen. Op die vraag sprongen wij in door zelf borstelmateriaal te ontwikkelen. Ik zie ons nog staan met stanleymessen en naaimachine van Marktplaats. Die beginfase bestond echt uit pionieren.”

In de 10 daaropvolgende jaren professionaliseert Brushcom het productieproces, verbreedt het zijn assortiment en wint het geleidelijk terrein. “Die jaren blijft het vechten. De markt ontdekken om te zorgen dat ons borstelmateriaal optimaal aansluit bij de wensen van onze klanten. Met vallen en opstaan, maar altijd met positieve energie verder bouwen. We varen vanaf dag 1 bewust onze eigen koers. Geleidelijk pakken we een sterk aandeel binnen de Benelux en inmiddels zijn we marktleider binnen Europa. In 2020 nam ik het bedrijf volledig over van mijn vader. Ook mijn moeder stapte uit, net als mijn broer die nu een wasstraat runt in Oss.”

De volgende stap

Na de overname in 2020 besluit Roel focus aan te brengen in productaanbod. Waarbij ze afstappen van een versnipperd assortiment en wereldspeler in borstelmateriaal willen worden, middels een strategisch plan. Roel: “Een moeilijke keuze, die absoluut goed uit is gepakt. In 3 jaar tijd verdubbelen we in omzet. We betreden ook de Amerikaanse markt, waar we seriematig zijn gaan produceren voor fabrikanten. Toen we op een grote carwashbeurs in Las Vegas stonden, werd de interesse van marktleider Favagrossa gewekt. Een prachtig Italiaans familiebedrijf dat 60 jaar bestaat, veel mooie patenten heeft en meer actief is in het laag-volume autowassen.”

Een nieuwe samenwerking

Favagrossa kwam naar Amsterdam voor een diner. Zij waren niet actief in hoog-volume autowassen, maar willen deze groeimarkt betreden. “Ze zochten de aansluiting en willen die specifieke kennis en ervaring in huis halen”, legt Roel uit. “Via mijn netwerk heb ik Adagium ingeschakeld ons bij te staan met een bedrijfswaardering en informatiememorandum. Zij inventariseerden wat de toekomstpotentie is van Brushcom. De Italianen brachten een bod uit, maar vraag en aanbod lagen te ver uit elkaar. Na enkele gesprekken over en weer bleek dat we er niet uitkwamen. Wat volgt is een radiostilte van een jaar.”

Brushcom ging gestaag verder en investeerde veel in marketing en branding. Dat resulteerde tot een nadrukkelijke profilering binnen de markt, die ook Favagrossa opvalt. De gesprekken werden weer gestart. Roel: “De trein ging weer rijden en nu komen we er relatief snel uit qua prijs. We doorliepen het overnametraject, waaronder het Due Diligence-onderzoek. Veel facetten in dit proces staan ver van mij af, ik onderneem namelijk vaak op gevoel. Dan is het prettig bijgestaan te worden door professionals die exact weten wat te doen. Bovendien hebben zij ook op detailniveau de kennis om juist te handelen. Gelukkig zijn we als organisatie verkoopklaar en hebben we alles op orde. Dat voorkwam verrassingen tijdens de onderzoeksfase.”

Ondernemen versus managen

De beslissing om over te dragen is voor Roel logisch. “De toekomst van het bedrijf is namelijk het belangrijkst. Het pionieren in de beginjaren was fantastisch, het creatief bezig zijn. Naarmate je groeit ben je meer bezig met managen: personeel, processen en verzekeringen. Het is uitdagend en je tijd wordt opgeslokt door zaken die mij minder energie geven. Dan moet je als ondernemer jezelf de vraag durven stellen: wat past bij mij? En sluiten mijn competenties nog wel aan bij de behoefte van mijn bedrijf? Ik krijg energie van het ontwikkelen van nieuwe dingen, niet van het runnen van de dagelijkse operatie. Dat de Italianen snel concrete interesse toonden, kwam mij uitstekend uit.”

Behartigen van belangen

Gedurende de gesprekken is het zaak goede afspraken te maken. “Een pittige fase, want je wordt geleefd. Je moet standvastig blijven, naar je gevoel blijven luisteren en tegelijkertijd soms water bij de wijn kunnen doen. Favagrossa is nu 100% eigenaar van Brushcom. Wel blijven we een eigen entiteit en zelfstandig opereren vanuit Oss. Daarbij blijf ik de komende jaren betrokken bij klantcontact en productontwikkeling.

Adagium zorgde ervoor dat deze punten ook uit het vuur gesleept zijn. Complimenten voor het Adagium-team, dat een duidelijke rolverdeling heeft en mij uitvoerig meenam in elke stap van het proces. Ik wilde mij bij deze internationale transactie laten begeleiden door een gevestigde partij in de markt. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen, want ik kijk zeer tevreden terug op het traject.”

Nieuwe kansen

De overname biedt Brushcom legio mogelijkheden. Roel: “Waar wij tegen de grens van onze productiecapaciteit aanliepen, liggen er nu volop kansen. In een concurrerende markt met stijgende kostprijzen is het uitdagend competitief te blijven. De carwashindustrie ontwikkelt zich snel, met deze nieuwe samenwerking kunnen we onze groeiambities beter en sneller realiseren. Het helpt Brushcom om nog beter in te spelen op de behoeften van klanten.”

“Medewerkers zagen het nieuws niet aankomen. En hoewel deze overname mooie kansen biedt, betekent het ook dat op termijn de productiefaciliteit in Oss zal sluiten. Daar hebben we alle mensen uitvoerig in meegenomen, mede dankzij goed advies van Adagium. Vanuit de markt ontvingen we louter positieve reacties op deze mooie overname.”

Trots vooruitkijken

Kijkend naar de toekomst laat Roel alles op zich afkomen. Hij blijft zich de komende jaren inzetten voor Brushcom. “Mijn vader is de eerste die ik belde toen Favagrossa concreet werd. Hij sprak direct zijn trots uit, dat is een mooi moment. De Italianen staan sinds jaar en dag op onze lijst als mogelijke overnamekandidaat. Dat deze grote speler, met wereldwijd 80% marktaandeel, ons overneemt is een mooi compliment van jaren hard werken.”

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl