Referentie

Taxi van Dijk overgenomen door Van Driel Groep

Home Referenties Overnameproces Taxi van Dijk

Sjel van Dijk, eigenaar van Taxi Van Dijk, heeft met zijn 43 actieve jaren in de taxiwereld zijn sporen dubbel en dwars verdiend. Jaren geleden sluit hij een pact met zichzelf om op zijn 60e uit de taxibranche te stappen om meer de vrijheid op te zoeken. Wanneer deze respectabele leeftijd in zicht komt besluit hij om de daad bij het woord te voegen. Per 1 mei 2019 is Taxi van Dijk overgenomen door Van Driel Groep. We praten met Sjel over deze, door Adagium begeleide, overname die uitzonderlijk snel is verlopen en waarbij vanaf de eerste minuut de ideale koper in beeld was.

Een heldere verkoopdeadline

“Jarenlang heb ik in de taxiwereld gezeten, maar ik heb altijd geroepen dat ik het bedrijf op mijn 60e ging verkopen. Mijn vrouw en ik namen ons voor om vanaf dan wat meer de rust en vrijheid op te zoeken. Met minder verplichtingen en druk. Vandaar dat ik ook woord heb gehouden toen deze leeftijd dichterbij kwam. Via iemand uit mijn netwerk kwam ik bij Adagium terecht en ben ik het eerste gesprek aangegaan,” vertelt Sjel. “Ik moet wel bekennen dat ik voor de daadwerkelijke start van het verkooptraject mijn twijfels had om de verkoop door te laten gaan. Het bedrijf draaide namelijk goed en had ontzettend positieve vooruitzichten. Uiteindelijk besloot ik, na een periode van bezinning, om er toch mee door te gaan en heb ik de gesprekken met Adagium voortgezet.”

Na een uitstap van drie jaar weer terug in de taxibranche

“Mijn ouders hadden vroeger al een eigen taxibedrijf, je kunt dus wel stellen dat het mij met de paplepel is ingegoten. Op mijn 17e stapte ik in het taxibedrijf dat mijn moeder destijds runde. In eerste instantie lag onze focus op taxiritten, later zijn we ook met touringcars gaan werken. Uiteindelijk ben ik in 1997, toen ik al enige tijd eigenaar van de onderneming was, gefuseerd met drie andere lokale taxiondernemers. Helaas pakte dit in mijn ogen niet goed uit, waardoor ik in 1998 mijn aandelen verkocht en mij op andere activiteiten heb gestort. Ik dacht eraan om nooit meer in de taxibranche te werken. Daar kwam ik echter drie jaar later weer op terug. Ik kon het niet missen,” grapt Sjel.

Een aanhoudende groei door de jaren heen

Sjel: “In 2001 heb ik vier Mercedessen besteld en ben ik Taxi van Dijk gestart. Ik begon met korte ritjes maar al snel groeide ik dankzij vaste opdrachten in het vervoer van scholieren, ouderen, zwemmers en mindervaliden. In anderhalf jaar tijd groeide de onderneming naar 35 voertuigen, mede dankzij zeven overnames van kleine taxibedrijven van oud concullega’s. Rond 2006 reden er 100 voertuigen rond met een constant hoge bezettingsgraad. Daarnaast merkten we een groei in de vraag naar touringcars. Ondanks dat Taxi van Dijk van 2001 tot en met 2019 een stabiele groei kende, had ik mezelf de deadline opgelegd om in 2019 te stoppen. Vandaar dat ik op zoek ging naar een geschikte kandidaat om Taxi van Dijk over te nemen.”

Volledige focus op de beste kandidaat

Sjel had een duidelijk scenario voor ogen. “In mijn ogen waren er twee opties. De onderneming vrij de markt op zetten en kijken wie er langskomt of juist de onderhandelingen richten op één geschikte kandidaat. De koper moest dan wel de beste kandidaat binnen mijn regio zijn. Mijn voorkeur ging uit naar dat laatste. Het duurde niet lang voordat mijn oog op Van Driel Groep viel en ik bedacht me dat zij binnen de regio de ideale kandidaat waren. Dit heb ik vervolgens meegenomen in de gesprekken met Adagium. Samen spraken we af dat we Van Driel Groep gingen benaderen en dat, mocht het op niets uitlopen, het back-up plan zou zijn om alsnog de vrije markt op te gaan. Adagium legde het contact met Van Driel Groep. Gelukkig zagen zij een rol als kopende partij direct zitten en zijn we gestart met vervolggesprekken.”

“Je merkt direct dat Adagium kennis van zaken heeft en precies aanvoelt hoe er in een bepaalde situatie het beste gehandeld kan worden."
Sjel van Dijk

Alle cijfers altijd op orde, dat was uniek

“De gesprekken met Adagium zijn in juli 2018 gestart en na een half jaar was de overname al zo goed als rond. De overname is soepel en snel verlopen, dat heeft naar mijn idee meerdere redenen. Beide partijen hadden als uitgangspunt om deze overname te laten slagen. Zo zijn we de gesprekken ingegaan en met die insteek zijn de onderhandelingen uiteindelijk ook gevoerd. Met daarbij een uitkomst waar iedereen zich in kan vinden.” Er ontstond daarnaast een unieke situatie. “Door de jaren heen heb ik altijd mijn administratie strak bijgehouden. Vandaar dat ik direct alle benodigde cijfers en papierwerk kon aanleveren. Ik begreep later van Adagium dat dit redelijk uniek was en dat dit normaal gesproken vertraging oplevert,” licht Sjel toe.

Een bedrijfsverkoop is een complex traject

Sjel: “De verkoop van je bedrijf is niet iets dat je dagelijks doet. In het verleden heb ik zelf enkele kleine overnames gedaan, dat ging echter over kleine bedrijven en kleinere bedragen. Dit is wel een totaal ander verhaal. Het is een complex traject waar natuurlijk veel bij op het spel staat. Zoiets moet goed gebeuren en de ondersteuning van een ervaren adviseur is daarbij meer dan welkom. Zeker ook op het gebied van boekhouding en administratie komt er veel bij kijken. Alle documentatie moet namelijk in orde zijn. Daarnaast is het ook prettig dat er heldere afspraken worden gemaakt en dat dit goed wordt vastgelegd. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan.”

Adagium vormde een goede sparringpartner

“Je merkt direct dat Adagium kennis van zaken heeft en precies aanvoelt hoe er in een bepaalde situatie het beste gehandeld kan worden. Zo is het in de onderhandelingsfase juist goed om af en toe dingen te laten rusten om het wat tijd te gunnen. Terwijl je als ondernemer vaak geneigd bent om direct actie te ondernemen.” Sjel stelt dat Adagium de deal echt vorm heeft gegeven. “Zij vormden echte sparringpartners en daar leer je vervolgens weer van. Het is wat dat betreft net als bij ondernemen, je loopt iedere dag weer tegen nieuwe dingen aan.”

Schakel een deskundige en onafhankelijke adviseur in

Sjel heeft duidelijk een goede raad voor mede-ondernemers die zich in een soortgelijke situatie bevinden. “Het is haast niet mogelijk om dit allemaal zelf in goede banen te leiden. Vandaar dat ik iedere ondernemer bij de verkoop van zijn onderneming de begeleiding van een ervaren adviseur kan aanraden. Adagium is daarbij altijd bereikbaar en de adviseurs staan klaar met hun raad. Een ander aspect waar ik van houd is dat zij alle gemaakte afspraken volledig zijn nagekomen. Het heeft ervoor gezorgd dat de bedrijfsoverdracht, voor zowel koper als verkoper, naar volle tevredenheid is verlopen. Dat is voor een groot deel op het conto van Adagium te schrijven.” Op de valreep komt Sjel met een toevoeging: “Zorg dat je als ondernemer je administratie altijd op orde hebt. Dat levert je tijdens een overnametraject tijdwinst op en bezorgt je ook meer rust.”

De cirkel is nu weer rond

Sjel: “De handtekeningen zijn gezet en de overname is rond. Op de achtergrond zet ik mij nog steeds voor het bedrijf in, maar dat zal naar verloop van tijd geleidelijk afnemen. Voor mij is het leven als ondernemer met personeel echt voorbij. Bovendien is het in deze tijd ook lastig om weer als kleine ondernemer iets compleet nieuws op te bouwen. Ik wil niet meer zo veel om handen hebben en niet meer de druk ervaren van alles wat daarbij komt kijken.” Sjel gaat zijn activiteiten in het vastgoed verder ontwikkelen. “Op dit moment richt ik me op enkele vastgoedprojecten, dit wil ik blijven doen. Daarnaast ga ik nu ook meer van mijn vrijheid genieten. Zo ben ik zojuist teruggekomen van mijn vakantie naar Andalusië. Het toeval wil dat ik daar Albert van Adagium weer tegen het lijf liep. Dat maakte voor mij dat de cirkel weer rond was.”

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl