Vanaf 1 januari 2020 is Philipsen Accountants | Adviseurs aangesloten bij Stolwijk Kennisnetwerk en is het accountantskantoor uit Wijchen verder gegaan onder de naam Stolwijk Philipsen B.V.. Jack van Oosterhout, partner bij Stolwijk Philipsen B.V., vertelt dat zij begin 2019 actief op zoek zijn gegaan naar een samenwerkingspartner om de beoogde groei van de organisatie kracht bij te zetten. Adagium heeft de volledige begeleiding van het selecteren van kandidaten tot aan het sluiten van de deal voor haar rekening genomen.

Gegroeid naar een stabiel allround accountancykantoor

Jack vormde samen met Rianne Sengers, Hans Nijenkamp en Roland van Boekel het managementteam van Philipsen Accountants | Adviseurs. “In 2007 hebben Rianne, Hans en ik de organisatie overgenomen van de oprichter. Oud-eigenaar en naamgever van het kantoor Piet Philipsen heeft het accountantskantoor in februari 1989 opgericht. Vanaf 1 januari 2012 is Roland van Boekel als partner toegetreden tot de organisatie”, vertelt Jack. “We richten ons op accountancy, belastingadvies en salarisadministratie. De accountancy werkzaamheden bestaan uit het samenstellen van jaarrekeningen, opstellen van tussentijdse cijfers en prognoses en het uitvoeren van (wettelijke) controle- en andere assurance opdrachten. Naast advisering ligt onze focus op het bijstaan van de MKB-ondernemer in de regio. Door de jaren heen zijn we stabiel gegroeid naar 30 mensen in vaste dienst”.

De juiste manier om toekomstbestendig te worden

Jaarlijks houdt het managementteam beleidsdagen om de doelstellingen voor het aankomende jaar te bepalen. Jack legt uit: “Een belangrijk vraagstuk dat al een aantal jaren binnen Philipsen Accountants | Adviseurs speelde was de vraag: hoe kunnen we onze organisatie verbeteren en toekomstbestendig maken? Op een aantal plekken binnen de organisatie wilden we een betere bezetting, daarnaast zochten we ook naar betere en bredere advisering. Vandaar dat we in december 2018 op zoek gingen naar een samenwerkingspartner”.

Voorbereiding op een samenwerking

“Om ons goed voor te bereiden op een samenwerking hebben we geïnformeerd bij collega-kantoren die een soortgelijk proces hebben doorlopen”, stelt Jack. “Wij zijn zelf vaak betrokken bij het technische aspect van fusies en overnames, maar nu waren we op zoek naar waardevolle inzichten over valkuilen in het proces en met name ook de ‘softe’ kant van het proces. Waar moet je op letten en wat komt er allemaal bij kijken? Vervolgens selecteerden we een aantal Corporate Finance kantoren die ons bij het tot stand brengen van een samenwerking konden begeleiden. Na deze gesprekken viel bewust de keuze op Adagium. Zij hebben affiniteit met accountancy en spreken onze taal. Ik geloof persoonlijk dat wanneer er sprake is van een klik, dit de samenwerking ten goede komt. Het is prettig om met iemand te kunnen schakelen waarbij het gevoel goed is. En dat was bij Adagium”.

Duidelijk formuleren wat we zelf wilden

In de eerste gesprekken met Adagium lag de focus op wat wij zelf voor ogen hadden. Jack: “Adagium vroeg ons duidelijk wat we als organisatie en persoon wilden. Wat zochten wij? Daarbij hebben we een lijst met wensen en eisen opgesteld en een shortlist met bedrijven die daarbij pasten. Daarnaast zijn we samen met Adagium aan de slag gegaan met de cijfers en informatie van onze organisatie. Het advies van Adagium was om bij meerdere bedrijven die op onze shortlist stonden te informeren of zij in de markt waren voor een toekomstige samenwerking. Zo ontstonden uiteindelijk ook de gesprekken met deze partijen”.

Een klik met Stolwijk Kennisnetwerk

Al snel kwam Stolwijk Kennisnetwerk naar voren als geschikte kandidaat. Jack licht toe: “Het feit dat er vanaf het eerste moment een klik was, was ook hier medebepalend. We merkten dat zij qua dienstverlening en klantrelatie hetzelfde denken en handelen. De cultuur en kernwaarden liggen dicht bij elkaar. De lastigste vraag was uiteindelijk hoe kunnen we de samenwerking het beste inrichten? Dit heeft Adagium prima voorbereid en uitgewerkt. Met dit voorstel is de samenwerking tussen Philipsen Accountants | Adviseurs en Stolwijk Kennisnetwerk vormgegeven. Het voorstel bleek een schot in de roos”.

Bewust gekozen voor open communicatie

Het managementteam van Philipsen Accountants | Adviseurs besloot in een vroeg stadium open kaart te spelen met het personeel. “In januari 2019 hebben we al naar onze medewerkers gecommuniceerd dat we op zoek gingen naar een samenwerkingspartner. We wilden onze medewerkers bewust betrekken in het proces. We vertelden ze met welk wensenlijstje we de markt op gingen. De medewerkers vonden het aangaan van een samenwerking ook een logische keuze. Ook zij zagen dat een samenwerking de organisatie en daarmee ook henzelf nieuwe kansen bood. Gedurende het proces hebben we altijd over de voortgang gecommuniceerd. Met respect voor de geheimhouding en gevoelige informatie uiteraard”, vertelt Jack.

Waardevolle ondersteuning in de onderhandelingen

“Zonder de begeleiding van Adagium zouden we dit traject niet zo eenvoudig doorlopen hebben”, stelt Jack. “Zij hebben naar onze organisatie gekeken en een informatiememorandum en waardering opgesteld. Daarbij kwam hun inhoudelijke kennis goed naar voren. Zij hebben ook goede ondersteuning gegeven bij de voorbereiding op de (kennismakings-)gesprekken. Daarnaast kwam hun ervaring in het proces en het onderhandelingstraject zeker van pas. Het verschil werd gemaakt in de details en nuances. Wat doe je wel of niet tijdens een 1e of 2e gesprek? Wat is het effect bijvoorbeeld als je in een gesprek niet tegenover elkaar gaat zitten? Juist ook in dat soort kleine dingen zijn ze ontzettend sterk en geven ze sturing aan het proces”.

Een duidelijke toekomstvisie

De samenwerking is officieel per 1 januari 2020 van start gegaan, de eerste lijntjes liepen echter al eerder. Jack: “Mensen zochten elkaar al op voordat de samenwerking officieel gestart was. Er ontstond direct een wisselwerking. Wij maken gebruik van elkaars kennis en kunde. Voor het Stolwijk Kennisnetwerk is het werkgebied Nijmegen, Maas en Waal interessant, zeker ook vanuit de personeelswerving. Wij als Stolwijk Philipsen blijven een zelfstandig opererend kantoor in Wijchen. Qua dienstverlening naar onze relaties zal veel bij het oude blijven, wel is ons kennisnetwerk enorm uitgebreid. Het managementteam, vanaf 1 januari 2020 bestaande uit Rianne, Roland en mijzelf, blijft ook na de start van de samenwerking richting geven aan de organisatie. De meest ideale situatie is dat we over circa 5 jaar zijn geïntegreerd in de organisatie van het Stolwijk Kennisnetwerk, en Stolwijk Philipsen als vestiging is gegroeid en meer ‘body’ heeft gekregen”.

Let op de emotionele componenten

Jack legt het belang van de emotionele factoren uit: “Als organisatie ben je erg gefocust op cijfers, financiën en rationele dingen maar in dit proces draait het juist om het gevoel en de persoonlijke kant. Zowel richting je eigen mensen als de samenwerkingspartners. Dat zijn belangrijke factoren die goed moeten zijn. Dat is in dit traject duidelijk gebleken en dat voelt Adagium uitstekend aan. Het feit dat alle betrokken teamleden van Adagium het dossier kenden en er snel geschakeld werd zorgde ervoor dat zij de vaart erin hielden. Dat vond ik sterk en werkte enorm prettig”.

Bepaal je eigen koers en laat je adviseren

Afsluitend geeft Jack een tip aan andere ondernemers in een soortgelijke situatie. “Het is belangrijk om heel duidelijk je eigen koers te bepalen. Wat wil je als organisatie? Welke keuzes wil je daarbij maken? Kies daarbij vervolgens adviseurs die bij je passen. Bekijk of laat beoordelen of je organisatie er daadwerkelijk zo goed voor staat als je zelf denkt. Je bent namelijk vaak geneigd om het rooskleuriger in te schatten. Laat je vervolgens adviseren in het proces en betrek hierbij partijen met kennis van de markt”, besluit Jack.