Intensief en tijdrovend
Adagium nam het voortouw in de gesprekken, samen met de overnamespecialist van de koper. Rolph: “Ze zaten er erg strak op om het proces op te zetten en te volgen. We werkten naar een Letter of Intent toe, dat als basis geldt voor de verdere deal. Het kostte even wat tijd om de juiste afspraken te maken. Je spreekt namelijk over tegenstrijdige belangen tussen koper en verkoper. Het heeft wat voeten in de aarde gehad om tot een prijs, afspraken en bepalingen te komen. Daarna volgde het due diligence onderzoek. Naar mijn idee een intensief onderdeel omdat de kopende partij in feite het hele bedrijf doorlicht. Gelukkig kwam er niets boven water drijven en konden we het proces vervolgen.”
Opkomen voor mijn belangen
De begeleiding vanuit Adagium was meer dan welkom. Rolph: “Een overname adviseur is van onschatbare waarde binnen een bedrijfsoverdracht. Hij houdt het grote geheel helder voor ogen en zorgt dat de koppen dezelfde kant op blijven staan. Ondanks de verschillende belangen. Adagium vecht echt voor de belangen van hun cliënten. Dat resulteert er ook in dat ze soms hard met de vuist op tafel slaan, een standpunt maken en eraan vasthouden. Enkel wanneer de situatie daarom vraagt. De adviseurs van Adagium hielden zich vast aan de vooraf gekozen strategie. Ze wisten wat ze deden en dat pakte goed uit.”
Kennis en kunde is vereist
Gedurende het proces werkt men met elkaar naar een closing toe. Daarin komt ook de meerwaarde van het vastleggen van de oorspronkelijke afspraken naar voren. “We hebben alles in de Letter of Intent ontzettend goed laten beschrijven en vastleggen. Het was prettig dat we daar verderop in het proces meerdere keren op terug konden vallen. Mede dankzij de punctualiteit van Adagium. De hoeveelheid kennis van een overname adviseur is doorslaggevend voor het succes van de deal. Binnen een overname spelen zoveel dingen, denk aan de bedrijfswaardering en complexe berekeningen. Maar ook het bemiddelen tussen beide partijen, het precies aanvoelen hoe een proces loopt en daar adequaat naar handelen.”
Bieden van duidelijkheid
Nu de bedrijfsvoerdracht rond is, verandert er in eerste instantie niet veel. Rolph vertelt: “Na het tekenen bij de notaris, heb ik er met de kopende partij een borrel op gedronken. Het was een bijzonder moment. Uiteindelijk zal het bedrijf van Oss naar Groningen verhuizen, maar tot die tijd blijft alles hetzelfde. Tot eind 2023 blijf ik in het bedrijf om alle kennis en ervaring over te dragen. De kopers zijn nu bezig om de integratie zo soepel mogelijk te laten verlopen. De medewerkers heb ik vroegtijdig in het proces meegenomen. Ik vond het belangrijk om hen duidelijkheid te bieden. Gelukkig blijven alle vaste krachten aan boord en kunnen zij hun werk voortzetten.”
Tijd om vooruit te kijken
Terugkijkend op de gehele bedrijfsoverdracht is Rolph tevreden met het eindresultaat. “Het was een nieuw leerproces, waar ik met name content ben dat het bedrijf goed is overgedragen. Dat betekent dat ik nu minder routineus bezig kan zijn. Het is mooi om na 38 jaar ondernemen dit boek te sluiten. Stilzitten is er overigens voorlopig niet bij. Ik houd mij onder meer bezig met vastgoed en andere projecten.”