Het verhaal van Vervoerservice Van Driel is er een van een typisch Oost-Brabants familiebedrijf. Dat is te lezen in het boek ‘Ons Verhaal II’, waar 21 Oost-Brabantse ondernemers vertellen over de historie van hun prachtige bedrijf. 


“Ondernemerschap staat voor vertrouwen, doorzetten en kansen zien”

Vervoerservice Van Driel is een gevestigde naam als logistieke speler in het personenvervoer. Het Brabantse familiebedrijf is op 1 januari 1973 opgericht door vader Martien van Driel. In 1987 namen beide zonen, Maarten en Hein, het bedrijf over. Samen bouwden zij het bedrijf verder uit. Maarten kocht Hein in 2019 uit en zet sindsdien het bedrijf alleen voort.

De vader van Maarten had twee boerderijen, welke hij in 1973 inruilde voor een taxibedrijf. Maarten: “Wij woonden in Uden. Mijn vader bezat daar een boerderij en ook een in Odiliapeel die hij verhuurde. Een neef van mijn vader was eigenaar van een taxibedrijf in Uden. Hij tipte mijn vader dat er in Nistelrode een taxibedrijf te koop stond. Daar had hij wel oren naar. Nadat mijn vader was wezen kijken wist hij het zeker, hij besloot het roer om te gooien. Zo verkocht hij in een sneltreinvaart de boerderijen en maakte hij een doorstart met het taxibedrijf. In eerste instantie verzorgde hij het vervoer voor een sociale werkplaats. In dezelfde periode werden de autoloze zondagen ingevoerd. Mijn vader speelde daar handig op in en kwam als een van de eerste met stickers: ‘dag en nacht bereikbaar’. Hij was altijd aan het werk en dat legde hem geen windeieren”.

Het stokje overgenomen

Maarten: “In 1979 is mijn broer in het bedrijf gaan werken. Ik volgde in 1981. Wij waren hongerig en pakten alles aan. We werkten, net als onze vader, zeven dagen in de week. Vooral in de weekenden liep het storm. Ik was jong en ambitieus. Zo pakte ik de acquisitie op en probeerde ik bij gemeenten en organisaties binnen te komen. Hoewel dit in het begin nog weinig succesvol was, bleek dat ik als aanhouder uiteindelijk toch won. Mondjesmaat haalden we steeds meer opdrachten binnen, waardoor we uit onze voegen groeide in Nistelrode. Het pand werd te klein en dat leidde in 1985 tot een verhuizing naar Oss waar we zelf een kantoor en loods bouwden. In 1985 zijn Hein en ik ook tot de directie getreden door beiden een deel van de aandelen over te nemen. Onze vader hield een meerderheidsbelang. In de jaren die daarop volgde heeft hij zijn werkzaamheden verder afgebouwd en in 1987 is hij volledig uitgestapt. Vervolgens verrichtte hij nog enkel hand- en spandiensten en richtte hij zich op het ziekenvervoer”.

De overname was een bewust besluit waar iedereen in het gezin achterstond. Maarten: “Hein en ik werkten hard en geleidelijk namen we steeds meer het voortouw. Hein was echt de technische man en ik was meer commercieel. Daarin vulden we elkaar goed aan. Onze vader zei vroeger al: ‘die twee moeten het bedrijf in gaan’. Onze zus en andere broer hadden geen ambities om hetzelfde pad te bewandelen en hebben voor een andere carrière gekozen. Het past ook wel bij die tijdsgeest van toen, dat het door de ouders min of meer besloten werd welke weg ieder kind volgde. In de beginjaren werkte mijn moeder mee in het bedrijf. Ze reed mee en nam de telefoon aan. Zowel mijn vader als moeder waren de verbindende factor in het gezin. Het waren allebei echte familiemensen”.

Adagium Bedrijfsoverdrachten - Van Driel Groep

Groei en ontwikkeling

Na de overdracht versnellen Hein en Maarten de groei van Vervoerservice Van Driel. Maarten: “Er waren enkele taxibedrijven die zich bij ons meldden in de jaren ’90. Ze hadden geen bedrijfsopvolging. Zo hebben we in de jaren die volgden in totaal zeven bedrijven overgenomen. Daarnaast wonnen we ook steeds meer aanbestedingen om voor organisaties in de zorg, het onderwijs en de overheid het vervoer te verzorgen. Daardoor verstevigden wij onze naam in Oost-Brabant en ook steeds meer daarbuiten. Waar we vroeger bewust regionaal reden, is onze spreiding nu vele malen groter en rijden we landelijk”.

“Na zijn pensioen bleef onze vader ritjes rijden. Hein en ik hebben hem uiteindelijk af moeten remmen. Pa deelde geen schouderklopjes uit, maar ik kon duidelijk zien dat hij tevreden was met hoe het bedrijf ervoor stond. Terugkijkend heb ik met name veel geleerd van zijn manier van werken. Altijd hard werken en overal kansen in zien. Daarbij was het een hele integere man met mensenkennis. Iedereen kon bij hem terecht. En dat kunnen ze bij mij ook. Mijn vader was vroeger echt alleen de baas. Hij maakte alle beslissingen. Dat gold in de eerste jaren na de overname ook voor mij. Nu ligt dat echter anders. Het bedrijf is dermate gegroeid dat het niet alleen te managen is. Er staat nu een directieteam achter mij”.

Het familiebedrijf

Hein en Maarten runnen het bedrijf samen tot 2019. Maarten: “In 2000 hebben we al eens gesproken over het eventueel uitstappen van Hein. Dat is toen niet doorgegaan en we hebben nog een aantal jaren samen het bedrijf gerund. 2019 was een bewogen jaar voor Vervoerservice Van Driel. Er liepen onderhandelingen om een ander taxibedrijf over te nemen. Gedurende deze gesprekken kreeg Hein te horen dat hij ernstig ziek was. In gezamenlijk overleg hebben we besloten om de overname door te zetten. In hetzelfde jaar heb ik Hein vervolgens uitgekocht. Dit is in goede harmonie verlopen. Hij was ontzettend trots op hetgeen wat wij neergezet hebben. Helaas is hij afgelopen jaar overleden”.

“Het familiebedrijf Van Driel heeft een goede naam opgebouwd. Met uitstekend opgeleide chauffeurs, goed materiaal en een vooruitstrevende aanpak. Binnen de gehele organisatie zit de mentaliteit ingebakken dat we continu willen verbeteren en zaken willen oplossen. Vertrouwen is hierbij een sleutelwoord. Het bedrijf bestaat nu bijna 50 jaar en al deze jaren zijn gepaard gegaan met ondernemerschap en doorzettingsvermogen. Dat voelt vertrouwd en daar blijven wij ons hard voor maken”.

Een derde generatie?

Maarten: “We hebben duidelijke familiestatuten gemaakt en alles daarin goed beschreven. Ik heb mijn kinderen nooit gepusht. Maar zowel mijn zoon als dochter werken momenteel in het bedrijf. Maurits als operationeel directeur en Maddy is verantwoordelijk voor het Kwaliteit, Arbeidsomstandigheden en Milieu (KAM). De plannen zijn reeds gemaakt en we gaan zien hoe het zich ontwikkelt de komende jaren. Ik vind het natuurlijk superleuk dat ze deze route willen volgen. Het zou mooi zijn als de continuïteit gewaarborgd blijft en een volgende generatie aan het roer komt”.