Innovatieve producten in de veehouderij
Rogier: “Ik heb agrarische bedrijfskunde gestudeerd, met de richting marketing. Ik heb bij een marketingbureau gewerkt en ben nog vertegenwoordiger geweest in de Tuinbouw. In 2002 ben ik door oprichter Ad Kanters gevraagd om een sales functie binnen zijn bedrijf te vervullen. Het innovatieve en het internationale karakter van het bedrijf sprak me aan. Inmiddels zijn we in meer dan 60 landen actief. Daar heb ik een flinke bijdrage aan geleverd.”
Het verbeteren van diergezondheid
“Wij maken voedingssupplementen voor de veehouderij voor koeien, kippen en varkens. We ondersteunen de diergezondheid door onder andere het antibioticagebruik terug te dringen. Dat doen we door onze voedingssupplementen in het water te integreren. Zieke dieren hebben een verminderde eetlust, maar drinken namelijk nog wel. Zo krijgen dieren de juiste voedingstoffen binnen en help je ze er sneller bovenop of voorkomen we dat ze ziek worden. Het zorgt er voor dat dieren hun weerstand, darmgezondheid en vertering verbetert,” legt Rogier uit.
Van medewerker naar algemeen directeur
Oprichter Ad Kanters was in 2009 al aan het nadenken over zijn pensioen en hoe hij de continuïteit van het bedrijf kon waarborgen. “Hij vroeg in 2011 of ik interesse had om een gedeelte van de aandelen over te nemen. Toen ben ik ingestapt en is de bal gaan rollen. De kans ontstond binnen het bedrijf om alle aandelen over te nemen. Een mogelijkheid die ik met beide handen wilde aangrijpen, onder andere vanwege het groeiende internationale karakter van het bedrijf,” vertelt Rogier.
Laat je goed informeren bij een aandelenoverdracht
“Ik werd vanuit mijn netwerk getipt om met Adagium te gaan praten, want het was me wel duidelijk dat het verstandig is om je goed te laten informeren over een aandelenoverdracht. Door te praten met verschillende mensen kun je eenvoudiger de juiste beslissingen nemen. Nadat ik met Albert in contact was gekomen bleek dat Adagium zaken vanaf het eerste moment snel en voortvarend oppakte. Dat maakte voor mij de keuze makkelijk om met Adagium in zee te gaan,” vertelt Rogier.
Een drukke en intensieve periode
“Laat ik voorop stellen dat het een intensieve periode is geweest. Er komt namelijk zoveel op je af en er moeten veel beslissingen genomen worden. Daarnaast loopt de normale bedrijfsvoering gewoon door en dat vraagt uiteraard ook je aandacht. Adagium heeft alles mee begeleid en mij op alle gebieden goed ondersteund. Van gesprekken met de uit te kopen aandeelhouders tot aan de gesprekken met de bank in verband met de verkoop van het pand. Deze was namelijk nog in het bezit van de oud-eigenaar,” vertelt Rogier. Er volgden vier drukke maanden. “Je merkt direct dat Adagium dit dagelijks doet. Ze weten bijvoorbeeld hoe bepaalde informatie goed aangeleverd dient te worden bij de bank en investeerder. Daar heb ik veel aan gehad,” vult Rogier aan.
Je leert veel tijdens een bedrijfsovername
“Mocht ik ooit weer in een dergelijke situatie komen, zorg ik ervoor dat ik meer tijd aan de overdracht kan besteden. Als ik er zo op terugkijk merk ik dat mijn aandacht verdeeld was over meerdere vlakken, het bedrijf groeide namelijk ook hard door. Je leert veel tijdens zo’n bedrijfsovername, door mee te kijken naar de verschillende aspecten. Nu weet ik beter waar ik op zou moeten letten, waardoor ik in de toekomst beter mee kan praten en op sommige vlakken meer zelf de lead zou kunnen nemen,” vertelt Rogier.
Continuïteit richting de medewerkers gegeven
“Het mooiste aan ondernemen vind ik om kleine dingen uit te bouwen en groot te maken. Dat gecombineerd met een stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen, drijft mij. Ik vind het belangrijk om een goede bijdrage te leveren waar we allemaal iets aan hebben,” vertelt Rogier. “Het bedrijf blijft zelfstandig en niemand hoeft voor zijn baan te vrezen. Daarmee hebben we een stuk continuïteit aan de mensen gegeven. Daar reageerden de mensen ook goed op. Op dit moment bestaat ons team in Nederland uit 28 mensen en hebben we in Italië een verkoopkantoor met twee mensen en een dierenarts in Oost-Europa,” vult Rogier aan.
De toekomst van Kanters Special Products
“Het is mijn doel om verder te internationaliseren. Dat betekent dat ik onze positie in de landen waar we zitten verder ga uitbouwen, maar ook activiteiten in nieuwe landen opstart. In West-Europa gaat het al best goed met het reduceren van het antibioticagebruik in de veehouderij. Hoe verder hier vandaan, is er duidelijk nog veel progressie te boeken. Het is ons doel om dit antibioticagebruik op boerderijen in Europa tot een minimum te beperken of helemaal te laten verdwijnen. Nederland loopt hierin wereldwijd voorop, daar mogen we best wel trots op zijn. Ik vind het dan ook niet terecht dat de media vaak een verkeerd beeld over onze boeren neerzetten,” besluit Rogier.