In 2018 heeft Infoplaza na een intensief overnametraject de app Buienalarm over genomen. Adagium heeft Infoplaza bij dit traject begeleid. Samen stelden zij een gedurfde strategie op waardoor er een succesvol resultaat werd behaald. Infoplaza vormt een online platform waar alle informatie over weer, verkeer en openbaar vervoer samenkomt. Ze leveren overzichtelijke dashboards en persoonlijke adviezen aan bedrijven en overheden op het gebied van weer en smart mobility. In dit artikel vertellen Menno Bom en René Westening, directeuren en eigenaren Infoplaza, over deze overname en de zonnige toekomst die zij tegemoet zien.

Complexe informatie eenvoudig presenteren

Menno Bom en René Westening richten in 2009 samen Infoplaza op. “Eind jaren negentig zijn René en ik beide in het weer terecht gekomen. Samen met drie andere collega’s zijn we Infoplaza gestart. We richten ons daarbij op meerdere doelgroepen, waarbij voor iedere doelgroep de weersomstandigheden een andere invloed of impact hebben. Voor de zakelijke markt en overheden bijvoorbeeld hebben we een adviserende rol. Denk aan een partij als ProRail waarbij we adviseren wanneer het verstandig is om de dienstregeling aan te passen op basis van de te verwachten weersomstandigheden. Maar we adviseren bijvoorbeeld ook oliemaatschappijen met boorplatformen op zee; met een werkbaarheidsvenster op basis van de weersverwachting kunnen zij projecten efficiënt inplannen. We doen niet alleen weersverwachtingen, maar geven ook vervoers- en verkeersinformatie aan bedrijven en overheid. Met de apps Weerplaza en Buienalarm richten we ons op de consument, waarbij we de dagelijkse en uur-tot-uur weersvoorspellingen bieden,” vertelt Menno.

Adagium zette direct de juiste toon

Adagium komt in december 2017 in beeld bij Infoplaza op het moment dat een potentiële overname van Buienalarm actueel wordt. “Han Galema kende ik uit een andere periode, waarbij ik participeerde in een onderneming met een online webshop in groente en fruit. Hoewel we nog niet hadden samengewerkt onderhielden we contact door de jaren heen. Totdat we in december 2017 in gesprek raakten met Buienalarm. Ik heb Han gebeld omdat we ons afvroegen hoe we een dergelijk traject het beste konden aanpakken,” vertelt Menno. Adagium heeft Infoplaza vervolgens begeleid bij de overname van Buienalarm. “Direct in het begin van het traject is de toon gezet. We hebben dankzij Adagium de juiste strategie bepaalt om als winnaar uit de bus te komen. Er waren namelijk meerdere potentiële kopers in de race om Buienalarm over te nemen,” licht René toe.

Het verschil maken met de juiste tactiek

Infoplaza weet met een gedurfde aanpak de beste kaarten in de hand te spelen. “We hebben erop ingezet om het traject sneller te laten verlopen dan dat de verkopende partij eigenlijk had bepaald. Op het moment dat andere potentiële kopers nog aan het voorbereiden waren, waren wij al bij de volgende stap. Wij namen het voortouw en legden de bal bij Buienalarm. In onze ogen was dit de enige juiste tactiek omdat we met concurrenten te maken hadden die diepere zakken hadden dan wij,” vertelt Menno. De keuze van Buienalarm viel op Infoplaza. “De doorslag voor Buienalarm was dat er bij ons ondernemers aan tafel zaten. Andere partijen hadden naar het schijnt moeite om alle handen op elkaar te krijgen, terwijl wij direct zelf bepalen of we het doen of niet. Toen wij de financiering rond kregen waren we dan ook redelijk zeker van onze positie in dit proces,” stelt René.

Een goed verlopen overname

Het was voor Infoplaza duidelijk dat zij voor een overnametraject een expert in moesten schakelen. “We hadden intern geen ervaring in een dergelijk traject. In de basis heeft Adagium ons echt bij de hand genomen en uitgelegd wat de beste aanpak was. Waar moet je rekening mee houden? Wat moet er wel of niet in de contracten en stukken staan? Daarbij hebben we veel gespard en tijd gespendeerd over de tactiek om er succesvol uit te komen,” vertelt René. “Op 23 mei 2018 hebben we de handtekening gezet. De daadwerkelijke transitie van Buienalarm naar ons systeem is goed verlopen. Binnen twee weken waren we overgeschakeld zonder integratieproblemen. Het was wel bijzonder om vervolgens de droogste zomer van de eeuw in te gaan. Buienalarm draait natuurlijk om regen, ondanks de drie ontzettend droge maanden in de zomer van 2018 hebben we toch betere resultaten gedraaid dan verwacht,” aldus Menno.

Een prettige rolverdeling

“Je bent geneigd om conclusies te trekken vanuit je eigen ervaringen. Dat is ook wel prettig met Adagium, we bepalen vooraf samen een tactiek maar kijken vervolgens per stap wat het beste is om te doen. Op sommige momenten pakt Adagium zelf het voortouw, op andere momenten geven ze de keuze en de ruimte om als ondernemer iets naar je toe te trekken,” vertelt Menno. “Een duidelijk punt waar wij van geleerd hebben en waar Adagium haar toegevoegde waarde heeft getoond is met het rondkrijgen van de financiering. Puur om bij de cijfers de juiste kengetallen aan de bank te presenteren om maximaal kans te maken op een positieve beoordeling, daar waren wij niet mee bekend,” licht René toe.

Focus je tijdens een overname op kansen

“Het is belangrijk om je te focussen op de kansen tijdens een overnametraject. Zijn de voordelen die het jouw onderneming geeft groot genoeg? Zo’n overnameproces is namelijk een erg intensief traject, het kan je veel energie kosten. Wat het natuurlijk wel waard is, zolang het je voldoende potentieel oplevert. Het gevaar schuilt erin dat je je veel met juridische aspecten, en dus de downside, van het proces gaat bezig houden. Daar is de toegevoegde waarde als een partij als Adagium groot, zodat zij zich meer met die aspecten bezig houden. Zodoende hebben wij er het gehele proces een goed gevoel bij gehad,” vertelt Menno. “Zorg er tijdens een traject ook voor dat je business gewoon doorgaat. Voorkom dat je enkel alleen met de overname bezig bent,” voegt René toe.

Een gevoel van trots overheerst

“De overname is intern goed ontvangen. We waren er in een vroeg stadium open over en merkten bij veel medewerkers een gevoel van trots,” vertelt René. Het toekomstbeeld ziet er zonnig uit, hoewel Infoplaza liever regelmatig regen ziet. “We willen graag de balans houden tussen de consumenten en zakelijke markt. Vorig jaar zijn we gefuseerd met een bedrijf in offshore verwachtingen waardoor we meer takken van sport kunnen bedienen. Ik verwacht ook dat we onze positie internationaal verder uitbouwen de komende jaren,” besluit Menno.