Jubileum

Mijlpaal 20 jaar ondernemen als overnameadviseur

Home Kennisbank Mijlpaal 20 jaar ondernemen als overnameadviseur

Hij neemt ons mee in zijn verhaal en ontwikkelingen die hij én Adagium in 2 decennia doormaakten. De droom die hij 20 jaar geleden had is grotendeels verwezenlijkt: een bedrijf bouwen met uitstekende naam qua dienstverlening en daardoor collega-ondernemers kunnen helpen met hun bedrijfsopvolging.

Albert: “Op het moment van dit interview bevind ik mij in mijn 20ste ondernemingsjaar. Een periode van groei, leermomenten, kansen en tegenslagen ligt achter mij. Ook een periode die voorbij is gevlogen. Hoewel er ontzettend veel veranderd is, zijn sommige dingen in de basis hetzelfde. Waar ik in 2005 met mensen aan tafel zat met een telefoon, pennenhoesje en notitieblok voor m’n neus, is daar nu alleen een bril aan toegevoegd vanwege de leeftijd.”

Terug in de tijd

We spoelen terug naar november 2004. Albert werkte bij een groot accountantskantoor en zat in de zaal bij een lezing van Harvard-professor David Maister. “Tijdens die lezing kreeg ik een telefoontje dat mijn benoeming voor een hogere functie niet doorging. Eenmaal terug in de zaal bleef er één zin hangen van die lezing: ‘life is to short to work for idiots’. Direct hakte ik de knoop door en startte ik per 1 januari 2005 voor mijzelf als overnameadviseur. Datzelfde jaar ontmoette ik Han Galema en in 2006 legden we onze portemonnees bij elkaar. We zijn samen gaan bouwen aan onze droom, ons bedrijf.”

Het ontstaan van Adagium

Vanaf september 2006 werken Albert en Han samen en vanaf 1 januari 2010 onder de naam Adagium Bedrijfsoverdrachten. Albert: “De eerste jaren waren we onderdeel van een franchiseorganisatie in de corporate finance. Vanaf dag één wilden we bewust gaan bouwen aan een stabiel overnamekantoor. De markt voor overdracht van familiebedrijven was in opkomst, mede doordat de acceptatie binnen familiebedrijven extern te verkopen steeg. Ook kwam private equity opzetten. Binnen 3 jaar groeiden we naar 5 medewerkers. Han en ik ontwikkelden een duidelijke strategie met focus op regio Oost-Brabant. Hier zit namelijk enorm veelbedrijvigheid. Bovendien, hielden we ons voor, waarom zouden we onbetaald de A2 op rijden? We vestigden stapsgewijs onze naam, gericht op verbinding en lange termijn relaties.”

“Dankbaar dat ik de ruimte gekregen heb om het op mijn manier te doen”

Katalysator voor groei

Adagium groeide door naar 7 medewerkers en kende ook uitdagingen. Zoals de kredietcrisis die ervoor zorgde dat de overnamemarkt in 2009 stil lag. Er werd niet gehandeld, waardoor het voor Adagium een jaar van horten en stoten was. Albert: “In dit vakgebied ben je zo goed als je laatste deal. Ieder jaar starten we weer opnieuw. Daardoor moet je scherp zijn op je netwerk. Het is essentieel om verbindingen te maken en weten met wie je zaken wil doen. Zo was ik jarenlang voorzitter van een ondernemingsvereniging, gaf ik honderden lezingen in het land. Dat werkte als een katalysator voor onze groei.”

Sinds 2018 plukt Adagium de vruchten van alle inspanningen. “We hebben een sterke naam en goede buffer opgebouwd. We wonnen de DCFA Deal of the Year Award, kregen 4 nominaties voor Overnamekantoor van het jaar en in 2020 en 2021 schreven we die prijs ook op onze naam. Die geweldige erkenning vanuit de markt bezorgde ons de nodige landelijke publiciteit. En het mooie is, dat kan alleen als je goede deals maakt met goede mensen die kwaliteit leveren.”

Dankzij hen kan ik als ondernemer floreren

De laatste jaren werkt iedereen in het bedrijf hard om Adagium als merk in de markt te zetten. Als erkend en onafhankelijk overnamekantoor. Albert: “Kwaliteit leveren is een basisvoorwaarde, daarbij ben ik blij dat we te boek staan als een nuchter Brabants bedrijf dat zijn mouwen opstroopt en doorgaat. En we blijven in ontwikkeling. Er staat een mooi bedrijf op de kaart. Een belangrijk onderdeel van het succes ligt bij goede mensen. Door hen ruimte en vertrouwen te geven, kunnen zij excelleren. Denk aan Simone, en voorheen Mieke, die voor mij de gaten dichtlopen. Alle overnameadviseurs in het team die eigenaarschap tonen. Het mooie is, dat werkt ook andersom. Vanuit de andere partners krijg ik ook de ruimte om nevenactiviteiten te ontplooien. Daardoor kan ik mijn netwerk onderhouden en uitbouwen. Daar ben ik voorheen Han en nu Frank Schuurmans en Tom Vestjens, die zijn toegetreden, dankbaar voor.” “Natuurlijk staat er achter elke ondernemende man of vrouw een dragende partner”, vult Albert aan. “De ruimte die ik van het thuisfront krijg is goud waard. Daardoor kan ik als ondernemer floreren.”

Respect voor iedere ondernemer

Vanaf het startschot is dat een belangrijk uitgangspunt voor de adviseurs van Adagium. “Of het nu gaat om een groot bedrijf met 1000 mensen of een ondernemer met 20 medewerkers. Bij ons krijgt elke ondernemer evenveel respect”, vertelt Albert. “Iedereen worstelt namelijk met zijn eigen zaken. We hebben niet alleen oog voor de harde kant van dealmaking, maar kijken juist ook naar het menselijke aspect. In al die jaren heb ik veel gesprekken gevoerd met ondernemers. Ik bracht 2 boeken uit (2016 en 2021), gevuld met interviews met ondernemers in familiebedrijven. Dan merk je ook dat de echte problemen van ondernemers op tafel komen. Omdat ik fungeer als sparringpartner en zij mij herkennen als ondernemer.”

Het draait om het menselijke aspect

In 20 jaar ondernemerschap zijn tal van hoogtepunten de revue gepasseerd. Albert: “Met de verhuizing van 2 jaar geleden maakten we een enorme professionaliseringsslag. Maar ook de vele netwerkborrels die we al jaren organiseren, die worden altijd goed ontvangen. Zoals bijvoorbeeld Lentekriebels uit de beginjaren. De prijzen die we in de wacht sleepten, dat tekent de erkenning uit de markt en stemt mij trots. En natuurlijk zijn er tal van deals die zijn bijgebleven. Elke deal heeft iets unieks. Maar het zijn de trajecten waar je iets menselijks met de ondernemer meemaakt, die blijven plakken. Het draait niet om geld, maar juist om mensen. Als Adagium staan wij schouder aan schouder met de ondernemer in het overnameproces. Wij willen de bondgenoot zijn van de ondernemer in deze fase van het ondernemerschap.”

Andere manier van ondernemen

De rol van Albert als ondernemer is door de jaren heen ook gewijzigd. “Vroeger was ik de ondernemer die voor op de bok van de kar zat, die zelf harder en sneller moest lopen. Door goede mensen te vinden en bij mij te houden, ben ik niet meer degene met de teugels in handen. Nu zit ik veel meer in de bijrijdersstoel om op te letten dat iedereen nog op die bok zit. Ik zorg ervoor dat we de juiste snelheid hebben en kan bijsturen. Nu ligt mijn aandacht op het ontwikkelen van jonge medewerkers en onze positionering in de markt. Zodat Adagium over een decennium ook zonder mij verder kan, als sterk en erkend merk.”

Dit wil ik andere ondernemers meegeven:

“Geloof in je eigen overtuigingskracht, maar wel met 2 benen op de grond. Gelukkig heb ik een thuisfront die mij op de grond houdt mocht ik gaan zweven. Ondernemerschap heeft mij altijd veel plezier en vrijheid gegeven”, blikt Albert terug. “Ondernemen is niet alleen rozengeur en maneschijn. Je kunt in zwaar weer verkeren, maar een stabiele thuisbasis en vertrouwen houden in goede mensen om je heen helpen je er doorheen. Doe waarin je gelooft, dan komt het goed. Onthoud ook dat de wereld klein is. Je komt altijd mensen tegen die iets voor je kunnen betekenen. Durf te vragen, maar vraag niet altijd. Je hoeft ook niet tegen iedereen te vertellen wat je voor anderen doet. Blijf bescheiden.”

Het gevoel dat na 20 jaar ondernemen overheerst?

“Ik ben blij dat de route zo gelopen is. Want mijn koffer is tot de rand gevuld met alles dat ik geleerd heb. Dit maakt mij een rijker mens. Dankbaar ben ik dat ik de ruimte heb gekregen van mensen om mij heen, om het op mijn manier te kunnen doen. En de komende jaren gaan we Adagium nóg sterker in de markt zetten!”

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl