Er komt een moment dat u als ondernemer overweegt uw bedrijf te verkopen. U kunt zich voorstellen dat er meerdere verkoopstrategieën en verschillende type kopers op de markt zijn. Het is absoluut zinvol u hier tijdig over in te lezen of over in gesprek te gaan met uw overnameadviseur. Zij nemen u uitgebreid mee in alle opties. Een strategische overname waarbij u uw bedrijf overdraagt aan een strategische koper is een van de meest gekozen verkoopconstructies. In dit artikel leggen we uitgebreid uit wat dit inhoudt en waarom het voor u interessant kan zijn.
Uw bedrijf verkopen aan strategische koper
Wat is een goed moment om te verkopen?
Ondernemer zijn staat vaak synoniem aan jarenlang hard werken, pionieren, omgaan met tegenslagen en blijven bouwen aan dromen en doelen. U hebt uw bloed, zweet en tranen erin gestopt. Het besluit om uw bedrijf te verkopen is ongetwijfeld de meest ingrijpende beslissing die u als ondernemer zult nemen. Vaak voelt uw onderneming als ‘uw kindje’, een weerspiegeling van hard werken, toewijding en passie. Er komt echter een moment dat u na gaat denken over een leven na uw onderneming. Noodgedwongen door omstandigheden of vrijwillig omdat u een nieuwe uitdaging zoekt om meer wil genieten van rust. Wat exact het juiste moment is om te verkopen is per ondernemer verschillend.
Waarom uw bedrijf verkopen?
Wanneer ondernemers overwegen hun bedrijf te verkopen, is dit 9 van de 10 keer niet uitsluitend gebaseerd op een zakelijke beslissing. Emotie speelt hierin namelijk een rol van betekenis. Realiseer uzelf dat het loslaten van uw bedrijf moeilijk kan zijn. U heeft er immers jarenlang hard aan gebouwd. Toch kan een bedrijfsoverdracht een mooie kans bieden een nieuwe weg in te slaan en uw toekomst verder vorm te geven. Of er nu allerlei externe factoren spelen of u vrijwillig besluit uw bedrijf te verkopen, belangrijk is dat u goed geïnformeerd bent over strategische overnames en andere verkoopstrategieën.
Bekende strategieën om te verkopen
- Strategische overnamepartij: U verkoopt uw onderneming aan een ander bedrijf in dezelfde of een gerelateerde sector om strategische voordelen te behalen. Zij zijn bekend met de branche en beschikken over de benodigde marktkennis. Vaak zijn er voor de strategische koper voldoende kansen om groei te realiseren, dankzij het samengaan.
- Pre-exit strategie: Hierbij verkoopt u een deel van uw bedrijf om kapitaal vrij te maken en tegelijkertijd betrokken te blijven bij de onderneming. Vaak verkoopt u uw bedrijf in meerdere fasen, waarbij uw betrokkenheid en belang stapsgewijs afneemt.
- Management buy-out (MBO): Het huidige managementteam neemt alle aandelen van uw bedrijf over, wat zorgt voor continuïteit en behoud van de bedrijfscultuur.
- Management buy-in (MBI): Een extern managementteam neemt alle aandelen van uw bedrijf over, vaak met als doel nieuwe expertise en visie in te brengen.
- Investeringsmaatschappij: U verkoopt uw bedrijf aan een investeerder met als doel het te laten groeien en later met winst te verkopen. Vaak financieel interessant, maar u hebt minder zekerheid over het behouden van bedrijfscultuur en andere aspecten.
Wat maakt een strategische overname interessant?
Een strategische overname kan voor veel verkopende ondernemers interessant zijn. Simpelweg omdat in veel gevallen de strategische koper bereid is een hogere overnamesom te betalen voor uw onderneming. De overname kan namelijk vaak waardevolle synergievoordelen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan kostenbesparingen, schaalvoordelen en een verbeterde marktpositie. Dat betekent dat u een goede uitgangspositie heeft in het verkoopproces en tijdens de onderhandelingen. U kunt mogelijk een betere deal sluiten dan wanneer u andere verkoopconstructies doorloopt.
Wat houdt een strategische overname in?
In de basis stellen we dat een ander bedrijf uw onderneming overneemt omwille van strategische redenen. Dan spreken we officieel over een strategische overname. Zij doen dit bijvoorbeeld om toegang te krijgen tot nieuwe markten, technologieën, specifieke kennis of kunde, netwerk of om concurrentievoordeel te behalen door bijvoorbeeld een sterkere positie in de supply chain te verkrijgen. De strategische koper integreert uw bedrijf in zijn eigen organisatie, waardoor de synergievoordelen ontstaan.
Welke kanttekeningen zijn er aan strategische overnames?
In een bedrijfsovername spelen meerdere belangen een rol van betekenis. En er kunnen voorwaarden zijn die bijvoorbeeld voor u als verkoper goed kunnen uitpakken, terwijl het minder gunstig is voor de toekomst van uw bedrijf en medewerkers. Wanneer u veel waarde hecht aan uw bedrijfscultuur en onafhankelijkheid van uw bedrijf of als u bezorgd bent over de toekomst van uw medewerkers, is het slim goed te onderzoeken welke intenties en plannen de strategische koper heeft. De integratie in een groter bedrijf kan namelijk leiden tot cultuurveranderingen en herstructureringen die niet altijd in het voordeel van uw huidige team zijn. Bespreek dit altijd uitvoerig met de kopende partij in de gesprekken.
Strategisch zakendoen, interessant voor koper & verkoper
Op papier is een strategische overname voor beide partijen interessant:
- Voor de verkoper biedt een strategische overdracht vaak een aantrekkelijke verkoopprijs en de mogelijkheid het bedrijf goed over te dragen.
- Voor de koper biedt het directe toegang tot nieuwe middelen, markten, netwerk en expertise, wat kan bijdragen aan een versnelde groei en versterkte concurrentiepositie.
Belangrijke overwegingen bij een strategische verkoop
Bij een strategische overname is het belangrijk om enkele aspecten in het overnameproces in rekening te houden:
- Start tijdig met de voorbereiding op een bedrijfsverkoop. Dit geeft u namelijk de tijd uw onderneming optimaal klaar te maken. Denk aan het verbeteren van de financiële positie, fiscale structuur en het sturen op waarde vermeerderende factoren.
- Raadpleeg een belastingadviseur om de fiscale gevolgen van de verkoop goed in kaart te brengen.
- Zorg ervoor dat u een grondige due diligence (boekenonderzoek) uitvoert om de betrouwbaarheid en intenties van de koper te verifiëren.
- Let op de details in de verkoopovereenkomst, zoals non-concurrentiebedingen, betalingsvoorwaarden en eventuele earn-out regelingen. Leg daarom alle afspraken uitvoerig en nauwkeurig vast.
- Overweeg de impact van de overname op uw medewerkers en probeer gunstige voorwaarden voor hen te bedingen.
Begeleiding bij overnames
Het mag duidelijk zijn, het verkopen van uw bedrijf is een uitermate complex proces dat vraagt om een zorgvuldige aanpak, gedegen voorbereiding en passende strategie. Laat u hierin altijd bijstaan door kundige adviseurs die het overnameproces kennen en uw belangen behartigen. Dat helpt u de juiste overnamestrategie te kiezen en voor u het best mogelijke resultaat te realiseren.
Bekijk onze locatie
+31 (0)413 – 22 50 10
info@adagium.nl