T B Brown, specialist in het naar klantwens melangeren van instant koffieconcepten was op zoek naar een geschikte koper die het bedrijf samen verder op de kaart kon zetten. Sucafina SA, een mondiale speler op het gebied van koffie en instant coffee en een bekende van TB Brown, wilde haar marktpositie versterken door kennis te verkrijgen van het melangeren van instant koffie. De overname van TB Brown door Sucafina SA was de perfecte oplossing voor beide. Adagium begeleidde TB Brown bij deze overname. We spraken Henry van Zutphen van TB Brown over deze overname.

Henry: “Met ruim veertig jaar ervaring heeft TB Brown een rijke expertise verworven op het gebied van instantkoffie. Nils Rijneveld is TB Brown gestart in 2004 en sloot Eric Bezemer bij hem aan om de missie waar te maken; Het allerbeste kopje instant koffie voor onze klanten. Zelf ben ik sinds 2013 betrokken bij de organisatie. Ik ben erin gegroeid maar heel bewust met het idee om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Nils was van de inkoop en het melangeren, Eric had veel ervaring in de retail en ik ben meer gericht op de operationele en de strategische kant van het bedrijf. Die match was heel goed. Uiteindelijk heeft Eric in 2018 afstand genomen van TB Brown en werd sindsdien het bedrijf door Nils en mij gerund.”

Hoe ontstaat de instant koffie van TB Brown?

Henry vertelt: “TB Brown strijkt over de hele wereld neer, op zoek naar de beste koffiesoorten. Deze koffies worden gebruikt om verschillende melanges te ontwikkelen waarmee we onze klanten voorzien van een uniek samengestelde blend. Onze koffie experts mengen verschillende koffiesoorten tot de smaak en aroma is bereikt die precies aansluit bij de wensen. Over het algemeen hanteren we drie varianten koffie die allen ontstaan door een bepaalde wijze van dehydreren”. 

Hoe stel je de wens van de smaak van de klant vast?

“Marktleiders in een land die bepalen de smaak”, vertelt Henry. “Elk land heeft een eigen samenstelling van wat men lekker vindt. Waar het bijvoorbeeld in Nederland de niet al te zwaar gebrande robuuste koffie lekkerder wordt gevonden, is dat in Scandinavische landen een wat zuurdere koffie. De smaak van het land wordt daardoor als uitgangspunt genomen voor de gewenste koffie. Daarna kijken we naar de verhouding arabica en robusta en het brandingsprofiel en op die manier kunnen we de gewenste koffie positioneren. Vervolgens stellen wij een aantal melanges voor waaruit men kan kiezen. Is er eenmaal een keuze gemaakt, dan laten we een aantal dagen achter elkaar dezelfde melange proeven. Dit omdat de ervaring van de smaak beïnvloed kan worden door externe factoren, zoals wat men ervoor gegeten of gedronken heeft.

Het imago van instantkoffie is vaak onterecht. Instantkoffie concurreert tegenwoordig en zeker in Nederland, steeds vaker met de bonenmachine. Door een betere koffiemelange te schenken en de machine goed af te stellen, kunnen wij een net zo’n goede  koffie leveren dan bijvoorbeeld een bonenmachine. Daarnaast is een kop instant koffie vaak vele malen goedkoper is dan de koffie uit een bonenmachine.”

TB Brown werkt volgens duurzaamheidsstandaarden

Henry vertelt: “Wij kopen elk jaar méér duurzaam gecertificeerde koffiesoorten in en werken volgens de duurzaamheidsstandaarden: biologisch, Fairtrade en UTZ/Rainforest Alliance. De productieruimten rusten we uit met energie-efficiënte machines. De energie die we verbruiken komt voor een belangrijk deel onze eigen zonnepanelen. Samen met een aantal van onze klanten zijn we begonnen om CO2-neutraal te worden. Op dit moment mogen we aan meerdere afnemers CO2-neutrale koffie leveren.“ CO2-neutrale koffie houdt in dat we onze uitstoot compenseren. Dit doen we door te investeren in duurzame klimaatprojecten over de hele wereld, van bosbehoud in Brazilië tot windenergie in India. Daarnaast zijn wij betrokken bij onze omgeving en ons personeel om te helpen waar nodig is.“

Henry van Zutphen TB Brown

Wanneer is het idee ontstaan om te verkopen?

Henry: “Nils Rijneveld bereikte een jaar geleden een pensioengerechtigde leeftijd en al een aantal jaren geleden heeft hij met mij gedeeld dat hij in 2023 wilde stoppen. In de jaren ervoor wilde hij zijn werkzaamheden langzaam afbouwen. We hadden altijd al samen de afspraak dat we geen slapende aandeelhouder wilde, omdat dit niet past bij onze mentaliteit. Hoe gaan we dan verder met TB Brown? Nils kan nog steeds veel ideeën aandragen, maar ze niet zelf meer afmaken. Wilde ik het dan alleen voortzetten? Ik ben net 60 geworden en we hebben 55 man in dienst en kwam tot de conclusie dat  ik dit niet voor mij als ideaal zag. Daarnaast moet ik ook nadenken over mijn toekomst en opvolging over een paar jaar. Ik heb twee dochters, waarvan er nog een aan het studeren is. Maar het is mijn bedrijf, mijn passie en mijn droom en ik wil niet dat zij zich verplicht voelen om iets over te nemen. Ze moeten vooral gaan doen wat ze leuk vinden. Om die reden is besloten om op zoek te gaan naar een overnamepartij.”

Hoe zijn jullie in aanraking gekomen met Adagium en hoe is de juiste koper gevonden?

Henry vervolgt: “Toen we eenmaal de beslissing hadden gemaakt om te gaan verkopen, was de stap naar Adagium eenvoudig. Adagium heeft ons in het verleden geholpen toen Eric Bezemer afscheid nam van TB Brown en wij vonden het destijds een fijne partner om mee samen te werken.

Voor de overname van TB Brown gaven wij de voorkeur aan een strategisch partner. Daarnaast is de koffiewereld is relatief klein. Al snel was daar een kleine lijst van mogelijke kopers. Na een aantal opties te hebben bekeken, is er besloten om te kiezen voor Sucafina SA, een mondiale speler op het gebied van koffie.

Adagium heeft ons prima begeleid en geholpen bij deze overname. Ze voelen aan wie wij zijn, hoe wij in elkaar zitten en wat wij nodig hebben. Calculeren kunnen veel mensen, maar het proces erachter, het emotionele aspect wat voor de individuele personen belangrijk is, dat weet Adagium als geen ander. Ze weten wanneer ze gas terug moeten nemen, wanneer ze gas moeten geven en mee moeten bewegen. Dat ze onze taal spreken, no-noncence zijn en met twee voeten op de grond staan. Ruimte geven aan hoe wij het zien, met hun expertise versterken.”

Wat zou je ondernemers mee willen geven die in dezelfde situatie zitten?

Henry zegt stellig: “Bereid je voor op je verkoop. Weet goed wat je wilt, hoe je dat wil, wat de omvang is van wat je wil en wat de consequenties hiervan zijn. Daarnaast kost het overnameproces, inspanning moeite en energie en nog in hogere mate als je nauw en emotioneel betrokken bent bij het bedrijf. Het is niet iets wat je zomaar even erbij doet, terwijl je het er eigenlijk wel bij moet doen, omdat je eigen werkzaamheden ook doorgaan. 

Het belangrijkste advies wat ik kan geven is dat je een goede adviseur zoekt die je in dit proces kan begeleiden. Ga voor jezelf ook na welke rol je zelf in het verkoopproces wilt innemen, dit hangt ook nauw samen met de rol die je achteraf wilt vervullen binnen het bedrijf. Zowel voor de koper als voor je bedrijf zelf is het fijn als je nog een rol kunt vervullen gedurende een paar jaar, zodat zaken goed en geleidelijk overgedragen kunnen worden. Ga dus niet pas kijken naar een geschikte koper als je eigenlijk al per direct wilt stoppen.  Verkoop je bedrijf voordat je eraan toe bent.“

Hoe ziet de toekomst van TB Brown eruit en wat is jouw rol hierin?

Henry: “De naam TB Brown blijft , dit omdat we een goede naam hebben opgebouwd en we zelfstandig blijven opereren en een eigen positionering behouden in de markt.  Ik blijf  de komende jaren aan het roer en dat nam onder onze mensen een heel stuk van de onrust weg. De afgelopen jaren ben ik voor hen de trekker geweest van het bedrijf en de bevestiging dat ik er de komende jaren vol voor ga om TB Brown verder te laten groeien werd goed ontvangen. In de toekomst gaan we het model van TB Brown op een aantal plekken in de wereld dupliceren om zo groei te bewerkstelligen. 

Met de hulp van Adagium in deze overname hebben we niet alleen een mooie deal, maar ook een mooie match en hebben zij op de verschillende vlakken ons op een fijne manier bijgestaan. Zowel op het procesmatige als bedrijfskundige vlak maar ook de emotionele kant van de overname hebben zij ons goed kunnen begeleiden. 

TB Brown is een ontzettend mooi bedrijf en met het samengaan met Sucafina SA kunnen we nog meer stappen maken in onze markt.”