Rasondernemer Huub Kuijpers heeft in 2019 zijn onderneming EVC (Verpakking) B.V. overgedragen. Hij had besloten om over 3 jaar te stoppen, echter heeft het proces zich versneld doordat Huub benaderd werd door een potentiële koper. “Als ondernemer vind ik het prettig om keuzes zelf in de hand te hebben. Hoewel de overdracht eerder is gekomen dan vooraf gepland, ben ik zeer tevreden met de uitkomst,” vertelt Huub.

Het vereenvoudigen van verpakkingsprocessen

EVC is gespecialiseerd in het optimaal inrichten, door middel van ergonomisch verantwoorde werkplekken en andere handige hulpmiddelen, van verpakkingsafdelingen. Huub legt uit: “In 2001 zag EVC het daglicht. We zijn gestart met het verkopen van rekwikkelfolie en palletwikkel oplossingen. Met de dag van vandaag verhuren en verkopen we nog steeds wikkelmachines met bijbehorende folie. We hebben ook een eigen dispenser ontwikkeld voor het makkelijk handmatig inwikkelen van pallets. Daarbij hebben we de gehele engineering, productie, montage, assemblage en installatie op locatie van de werkplekken, veelal inpaktafels genoemd, in eigen beheer. Daardoor hebben we een buitengewone goede reputatie opgebouwd en zijn we de laatste 15 jaar harder gegroeid dan een gemiddeld MKB bedrijf. Daarbij hebben wij geen last gehad van de economische crisis. Dit was juist voor ons de kans om te laten zien dat wij verpakkingsafdelingen konden inrichten waar klanten met minder mensen minstens hetzelfde werk konden uitvoeren. In 2007 heb ik mijn compagnon uitgekocht en heb ik mijn salesteam de ruimte geboden om zich volledig te ontplooien. Sinds 2013 zitten we in dit pand in Uden, dat we zelf hebben gebouwd, waardoor we alles onder één dak hebben.”

Nagedacht over de toekomst van EVC

“Nu na zo’n 5 a 6 jaar is het tijd voor de volgende fase. Vanaf mijn 18e ben ik al actief als ondernemer. Ik heb diverse ondernemingen gehad en ben in meerdere firma’s actief geweest als aandeelhouder. Ik ben nu halfweg 50 en dacht al enkele jaren na over de toekomst van EVC en van mijzelf. Ik wist dat er een tijd zou komen om afscheid te nemen en dan is het de kunst om dat op een goede manier te doen. Door de jaren heen had ik intern al gepeild of er mensen waren die interesse hadden om EVC over te nemen. Die waren er helaas niet, dat moet je dan respecteren. Mijn besluit stond echter al wel vast, ik doe dit nog maximaal 2 a 3 jaar en dan verkoop ik het of treed ik terug. Dat proces is nu, met de verkoop van EVC, versneld,” licht Huub toe.

Zelf het heft in handen genomen

“De potentiële koper die ons benaderde toonde direct al serieuze interesse en dat triggerde mij om me hier verder in te verdiepen,” steekt Huub van wal. “Ik hoefde niet te verkopen, het bedrijf draaide immers goed en ik heb het nog steeds naar mijn zin. Je gaat echter ook nadenken over de continuïteit van het bedrijf. Nu had ik alles zelf nog in de hand. Stel dat je te lang doorgaat en je ongemakken krijgt, dan moet iemand anders de keuze voor jou maken. Ik zag het als een kans die op mijn pad kwam, vandaar dat ik besloot om Adagium in te schakelen om een goede waardebepaling voor EVC op te stellen. Ik kende Adagium nog vanuit mijn verleden, aangezien ik met een van de partners van Adagium in de klas heb gezeten op het voortgezet onderwijs.”

Het bedrijf klaarmaken voor een overdracht

Huub: “Het was voor mij een prioriteit dat EVC een stand alone bedrijf zou blijven. Ik wilde graag dat het bedrijf zijn eigen identiteit zou behouden en dat de mensen die hier rondliepen de ruimte kregen om hun werk voort te zetten. Het draaide niet alleen om mijn eigen toekomst, ik was ook medeverantwoordelijk voor het personeel. Naarmate ik er langer over nadacht wilde ik het traject doorzetten. Mocht het met deze kandidaat niet rondkomen, dan wilde ik met Adagium verder zoeken naar een nieuwe potentiële koper.”

Transparantie en bescherming

“In het begin verliep het wat moeizaam,” stelt Huub. “Dat komt ook omdat je bij de verkoop van je bedrijf transparantie moet bieden en ik had in eerste instantie wat moeite om alles direct open en bloot op tafel te leggen. Adagium heeft dat toch in de juiste banen geleid. Daarbij hadden ze ook een heldere taakverdeling waarbij je zag dat ieder zijn expertise had. De gesprekken vorderden en we kwamen in mei 2019 tot een Letter of Intent. Dat is mijn inziens het voordeel van Adagium, er werden hele duidelijke en juridisch kloppende afspraken gemaakt die vervolgens ook goed zijn vastgelegd. Dat gaf mij wel een bepaalde zekerheid gedurende het traject.”

“Professionele begeleiding bij een bedrijfsoverdracht biedt de kopende partij meer transparantie en de verkopende partij meer bescherming”

Een slimme oplossing zorgde voor een stroomversnelling

Huub: “Tijdens het overnametraject moesten we ontzettend veel vragen beantwoorden en zaken schriftelijk aanleveren. Dat werd ons op een gegeven moment iets te veel. Het kostte ons zoveel werk waarbij ik mij afvroeg of alle vragen vanuit de kopende partij wel relevant waren. Dat heeft Adagium slim opgelost door de accountants en begeleiding van de kopende partij op mijn kantoor uit te nodigen zodat ze al hun vragen in een interview konden stellen. Daardoor raakte het proces in een stroomversnelling. Daarbij vond ik de flexibiliteit van Adagium erg prettig. Ze verschenen zelfs heel vroeg op mijn kantoor, omdat er die dag echt iets geregeld moest worden en mijn agenda een ander tijdstip niet toe stond.”

Een uitkomst waar iedereen mee kon leven

Na het tekenen van de Letter of Intent ging het snel. Huub licht toe: “Binnen 2 maanden is het due dillegence onderzoek opgeleverd en zijn alle details uitgewerkt. Het hielp enorm dat alles duidelijk werd besproken en vastgelegd in de dataroom. Hierdoor werkten we echt stapsgewijs naar het einddoel. Op 5 juli was de overname een feit en volledig afgerond. Zowel ik als de nieuwe eigenaar zijn tevreden met de gemaakte afspraken. De nieuwe eigenaar is een grotere speler in de branche, maar wel met een focus op een andere doelgroep. Het is natuurlijk mooi dat het personeel straks het bedrijf zelf voort kan zetten met behulp van de nieuwe eigenaar.”

Mijn focus ligt op het opbouwen van nieuwe ondernemingen

“We hebben de afspraak gemaakt dat ik tot 31 december 2020 aan EVC verbonden blijf. Ik draag mijn kennis over aan mijn opvolger en ga langzaam afbouwen,” vertelt Huub. “Mijn passie ligt uiteindelijk bij het opzetten en uitbouwen van nieuwe ondernemingen en niet zozeer bij het waarborgen van de continuïteit van een gezond en goedlopend bedrijf. Vandaar dat ik een paar honderd meter verderop een nieuw pand ga bouwen voor een nieuwe onderneming. Desalniettemin ben ik ervan overtuigd dat EVC een mooie toekomst tegemoet gaat. Er zijn namelijk genoeg uitbreidingsmogelijkheden in Nederland, België en Duitsland.”

Neem een overnametraject serieus

“Als ondernemer in het MKB is het belangrijk om voor jezelf helder te hebben hoe lang je door wil werken. Wat wil je in het leven? Er is een tijd dat je zelf niet meer aan het roer moet gaan zitten. Je moet zorgen dat je zelf nog kunt kiezen. Wat mij betreft zou je als ondernemer niet zelf een overnametraject in moeten gaan. Het is dermate complex en het gaat ten koste van je dagelijkse focus en uiteindelijke overnamesom. Neem je onderneming en het overnametraject serieus en schakel ervaren begeleiding in,” besluit Huub.

>> Lees hier meer over bedrijfsoverdrachten
>> Lees hier de do’s and don’ts bij bedrijfsoverdrachten