Referentie

Verkoop JWR elektrotechniek aan DES Group

JWR is een elektrotechnisch installatiebureau dat lampen, inbraakbeveiliging, en camerasystemen installeert in winkels, kerken, supermarkten, zorgcentra, distributiecentra en parkeergarages. Jan Willem de Rover, voormalig eigenaar van JWR elektrotechniek, wilde zijn bedrijf overdragen aan een nieuwe generatie. Hij vertelt over de overname.

“Het bedrijf kent een lange historie en is, sinds de oprichting in 1945, uitgegroeid tot een zelfstandig florerende organisatie, met 55 goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers. In 2000 ben ik begonnen, in 2003 heb ik mijzelf ingekocht en in 2005 heb ik alle aandelen van toenmalige eigenaren gekocht.”

Van reactief naar proactief

Jan Willem: “Ik ben zelf geen techneut, maar meer de commerciële kracht achter de organisatie. Dit heeft er in het verleden wel eens voor gezorgd dat ik klanten ben kwijtgeraakt, omdat ik ingewikkelde technische vragen niet kon beantwoorden. Maar door een nieuwe groep klanten aan ons te binden zijn we van een reactief stoffig bedrijf naar een proactief florerend bedrijf gegroeid.”

“Na een aantal jaren werden we groter, ik werd wijzer en ik stelde mijzelf de vraag: ‘Is dit wat ik wil voor de rest van mijn leven?’ Er zijn een heleboel zaken die ik fijn en leuk vind om te doen. Ik ben een klantenman en een optimist, maar de operationele kant van het runnen van een bedrijf vind ik minder leuk. Bijvoorbeeld de discussies over procedures en hoe daar invulling aan gegeven moest worden. Het is uiteraard belangrijk en het zijn legitieme vragen voor mensen binnen de organisatie, maar ik krijg daar geen energie van. Daarnaast heb ik met mijn vrouw al zo’n tien jaar een droom die wij graag willen verwezenlijken. Na diverse jaren in Italië op vakantie te zijn geweest, is de droom ontstaan een huis in Italië te kopen, met als doel daar ook echt permanent te gaan wonen. Ik wilde daarom niet langer afhankelijk zijn van mijn bedrijf en vice versa.”

Jan Willem vervolgt: “Nu ben ik nog op een leeftijd dat ik fit ben en veel kan, dus waarom zou ik wachten tot over een aantal jaar? Omdat ik geen opvolging heb in de familie, was de beslissing te gaan verkopen aan een externe partij een logische stap.”

“Een overname is ingrijpend genoeg, een partner waarmee je ook kunt lachen is essentieel.”
Jan Willem de Rover

Oprechte interesse en een partner die je begrijpt

Jan Willem: “Ik benaderde Frank van Adagium en één ander bedrijf net voor Corona, dit omdat het altijd goed is om te vergelijken. Uiteindelijk heb ik voor Adagium gekozen omdat ik met Frank een betere klik had. De andere partij kwam strak in pak en had voor mijn gevoel alleen oog voor het zakelijke gedeelte. Frank was oprecht geïnteresseerd. Voor mij is het belangrijk dat we naast het serieuze deel ook met elkaar kunnen lachen.”

“Toen in 2020 Corona kwam schoof het voor mij een beetje naar de achtergrond. Frank was voortvarend en nam contact met mij op in die periode. Ik gaf aan dat ik eerst even wilde afwachten. Een jaar later kwam het besef dat het op korte termijn niet zou veranderen en heb ik contact met Frank gezocht om rond de tafel te gaan zitten.”

DES Group, de geschikte partner met de Brabantse mentaliteit

Adagium heeft naast de begeleiding in het boekenonderzoek, samen met mij een lijst opgesteld met geschikte bedrijven. We keken naar welke bedrijven in aanmerking kwamen, en welke vooral niet,” vertelt Jan Willem.

“Uiteindelijk kwam redelijk onverwacht de DES Group (Dutch Electronical Solutions) in beeld. Ik had er nog niet eerder van gehoord, en dat is vaak een goed teken, want dan loop je elkaar niet voor de voeten. Het is een Brabants bedrijf en dat spreekt mij aan. Ik ben zelf ook Brabander en hou van de Brabantse nuchterheid en snap de cultuur. De mannen van de DES Group zijn vier jonge ondernemers, alle vier met hun eigen specialismen. Zij vormen met z’n vieren een hele mooie combi en zijn al eigenaar van zeven technische bedrijven. Zij zochten daar uitbreiding in. Wat mij aansprak daadwerkelijk voor hen te kiezen is dat zij in stand willen houden wat al goed is en willen helpen zaken te verbeteren. Ze willen de cultuur bewaken, de mensen leren kennen en plezier hebben met elkaar.”

Droom in Italië

“Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik samen met mijn vrouw de droom had in Italië te wonen. Omdat ik geen opvolging heb in de familie, was het intern bekend dat er een moment zou komen dat ik afscheid zou nemen. Op het moment dat ik het binnen het bedrijf kenbaar heb gemaakt, heb ik met mijn secretaresse wel een traantje weggepinkt, omdat we een hechte band hebben en zij liever wilde dat ik nog even aanbleef. Maar ze snapt ook heel goed dat ik voor mijzelf moest kiezen.

Wat heel fijn is van de mannen van de DES Group is dat ze zich mengen onder de mensen. Ook zij zijn techneuten, gelijkgestemden waar ze mee op een lijn zitten. Dat is echt heel erg prettig.”

Ondersteuning bij zo’n proces is essentieel

“Om je bedrijf te kunnen verkopen is een boekenonderzoek noodzakelijk. Ik wist wel dat dit “gedoe” zou zijn, maar ik heb dit echt onderschat. Je krijgt een lijst met vragen die beantwoord moeten worden. Een derde kon ik redelijk snel beantwoorden, maar voor het beantwoorden van die andere vragen had ik input nodig vanuit de organisatie. Het lastige hieraan is dat je de intentie om je bedrijf te gaan verkopen niet kunt delen met je medewerkers. Toch moest ik iemand in vertrouwen nemen mij te helpen met de antwoorden,” aldus Jan Willem.

Hij vervolgt: “In mijn geval was dit het hoofd van de administratie. En dat is prima, want ik vertrouw die man blind, maar ook hij heeft een baan en is bij mij in dienst. Ik moest hem overspoelen met informatie die hij naast zijn gewone werk moest uitvoeren. Natuurlijk zijn die vragen die bij een boekenonderzoek komen kijken heel logisch, maar het geeft een hele andere dynamiek en dat vond ik best lastig. Ik had het fijn gevonden als ik een buddy had gehad die hetzelfde heeft meegemaakt die ik had kunnen bellen om mijn ei kwijt te kunnen. Ik zou het andere ondernemers, die ook een overnameproces ingaan, zeker aanraden deze vorm van ondersteuning te zoeken.”

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl