Referentie

Een strategische overname waarmee Van den Heuvel Logistiek haar marktpositie versterkt

Home Referenties Overnameproces van Van den Heuvel Logistiek

Van den Heuvel Logistiek BV nam op 6 maart 2020 Houtman Transport BV over. Met deze overname slaat Van den Heuvel Logistiek een efficiëntieslag en versterken zij hun marktpositie in de Benelux. Algemeen directeur Arjan van der Heijden en aandeelhouder Maurik van den Heuvel vertellen over deze strategische overname.

Het openen van een tweede locatie brengt ons voordelen

Als allround logistiek dienstverlener is Van den Heuvel Logistiek gespecialiseerd in fijnmazige distributie, warehousing en koeriersdiensten. Het familiebedrijf richt zich met name op B2B en B2C dienstverlening in de Benelux. Tot op heden werd dit vanuit hun locatie in Uden gecoördineerd en met de overname van Houtman Transport openden zij een tweede hub in het noorden van Nederland. Arjan van der Heijden, sinds januari 2019 algemeen directeur, vertelt: “Er was behoefte aan een tweede strategische locatie zodat wij konden pendelen tussen onze locaties. Daardoor kunnen wij efficiënter gaan rijden. Dat bespaart ons tijd, maakt sneller leveren mogelijk en heeft een positief effect op onze ecologische footprint”.

De positie in de markt verstevigen

De overname is een logische stap voor Van den Heuvel Logistiek. “Om aan de wensen van onze klanten en de overheid te kunnen blijven voldoen is het noodzakelijk om door te groeien”, stelt Arjan. “Momenteel heeft Van den Heuvel Logistiek 140 vrachtwagens rijden. Onze portefeuille is ontzettend breed. Het gaat zover als het bezorgen van een barbecue tot de levering van 10 pallets of een volle vrachtwagen stukgoederen. Binnen de branche is er continu sprake van opschaling, automatisering en digitalisering. Wij hadden duidelijk voor ogen dat wij onze positie in de markt wilden verstevigen. Vandaar dat wij intern een strategische overname wilden voorbereiden”.

Als familiebedrijf stapsgewijs doorgegroeid

Door de jaren heen heeft Van den Heuvel Logistiek meerdere ondernemingen overgenomen. Maurik: “Het familiebedrijf is ruim 30 jaar geleden opgericht door mijn vader en oom. Mijn neef en ik hebben in 1997 het bedrijf overgenomen en we hadden de ambitie om de onderneming verder uit te bouwen. Waar we toen nog met zo’n 7 of 8 vrachtwagens reden, zijn we nu 3 verhuizingen verder en zijn we stapsgewijs gegroeid. Gaandeweg hebben we ook diverse transportbedrijven overgenomen zodat we in volume groeiden. Inmiddels zijn we een stabiel en gezond bedrijf met 265 mensen in dienst”.

Begeleiding bij een complexe overname

Arjan: “In 2019 heb ik diverse informatie memoranda voorbij zien komen van transportbedrijven. Zo ook die van Houtman Transport. Die viel met name op vanwege de gunstige geografische ligging. Wij wilden dit serieus aanpakken, vandaar dat wij een adviseur in fusies en overnames in wilden schakelen”.

Maurik: “De eerdere overnames waren relatief eenvoudig aangezien het enkel de overname van personeel en vrachtwagens  betrof. Het aankoopproces met Houtman Transport zou per definitie meer complex zijn. Daar hadden zowel Arjan als ik nog geen ervaring in”.

“Adagium was echt de regisseur van het project. Zij hielden het tempo erin en vormden een uitstekend klankbord. Alle tijdlijnen die gepland werden, werden ook gehaald”.
Arjan van der Heijden

Met vertrouwen het traject ingestapt

Arjan: “Vanuit mijn bancaire ervaring kende ik zowel Adagium als andere Corporate Finance partijen. De no-nonsense aanpak van Adagium en het feit dat zij benaderbaar zijn, gaf ons het vertrouwen om direct voor Adagium te kiezen. De eerste gesprekken met Adagium voelden goed en legde de basis om het traject samen verder vorm te geven”.

Maurik: “Adagium is aan de voorkant gestart met wat rekenwerk om alles cijfermatig in kaart te brengen. Het eerste gesprek met de verkoopadviseur hebben wij zelf gevoerd om te peilen of er voldoende aanknopingspunten waren. Vervolgens hebben wij samen met Adagium de verdere gesprekken gevoerd”.

Een samenspel met Adagium

Arjan: “Je merkt in een overnametraject dat er verschillende belangen een rol kunnen spelen. Er was nog een dusdanig gat tussen de vraagprijs en datgene dat wij voor ogen hadden. Daar komt dan ook direct de meerwaarde van Adagium om de hoek kijken. Zij weten exact op welke knoppen te drukken en hoe de juiste route aangevlogen kan worden. Waar Adagium de juiste gesprekken met de verkoopadviseur voerde, traden wij juist in gesprek met de eigenaren van Houtman Transport. Voor ons was het belangrijk om de verkopende partij uitgebreid mee te nemen in onze plannen en bedoelingen. Het draait namelijk niet alleen om de prijs. Met deze overname was het bedrijf in goede handen en was de toekomst van het personeel van Houtman Transport gewaarborgd”.

De regisseur van het project

Maurik: “Het overnametraject bleek meer complex te zijn dan wij aanvankelijk dachten. Vooraf heb je geen weet van alle afspraken en details die uitgewerkt moeten worden. Adagium hield continu een vinger aan de pols en legde ons ook stapsgewijs uit wat er verwacht werd. Dat heeft Adagium subliem gedaan”.

Arjan: “Adagium was echt de regisseur van het project. Zij hielden het tempo erin en vormden een uitstekend klankbord. Alle tijdlijnen die gepland werden, werden ook gehaald”.

Direct geïntroduceerd zodra de overname was afgerond

Op vrijdag 6 maart werden de handtekeningen gezet en was de overname afgerond. Maurik: “Op zaterdag 7 maart was er direct een personeelsbijeenkomst binnen Houtman Transport. De bestaande eigenaren lichtten het personeel uitgebreid in over de verkoop van het bedrijf. Vervolgens werden wij geïntroduceerd als nieuwe aandeelhouders en konden wij ons verhaal doen”.

Arjan: “Een overname brengt natuurlijk vragen en onzekerheid met zich mee onder het personeel. Het plan was om dat zoveel mogelijk weg te nemen door onze plannen nader toe te lichten. Er stonden individuele gesprekken gepland, maar de corona crisis heeft daar vooralsnog een stokje voor gestoken. Om toch te communiceren met elkaar maken we nu digitaal contact”.

Advies voor collega-ondernemers

Maurik: “Een overnameproces draait niet alleen om de cijfers, maar vaak juist om emotie. De ondernemer die zijn bedrijf verkoopt, daar zit een geschiedenis achter. Je hebt te maken met het gevoel, de toekomst van het personeel en de bedrijfscultuur. Het is erg waardevol om een adviseur in de arm te nemen die dit aanvoelt en op elk moment de juiste toon weet aan te slaan”.

Arjan: “Het is essentieel om samen tot verbinding te komen. Je moet een connectie maken om de verschillen die er in een traject ontstaan tot elkaar te kunnen brengen. Tenslotte moet je je als ondernemer realiseren dat wanneer je een Due Diligence onderzoek leest, je het bedrijf nog niet kent. Je moet écht de sfeer proeven en de dagelijkse gang van zaken ondervinden. Dat haal je niet uit een onderzoek”

Ondernemen met gezond boerenverstand

Arjan: “Met de overname van Houtman Transport nemen wij 55 werknemers over. We gaan eerst deze uitbreiding verder optimaliseren en ondervinden welke voordelen dit Van den Heuvel Logistiek oplevert. Vervolgens kunnen wij rustig naar eventuele aanvullende uitbreidingen toewerken. Wat dat betreft blijven wij ondernemen met gezond boerenverstand”.

Dit wil ik ook
Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl