Topking Fingerfood B.V. maakt sinds 1982 naam binnen de Nederlandse food industrie. Met onder andere hun Vlammetjes, VlamTosti’s en KaasTengels zijn zij een gevestigde naam in de snack markt. Het bedrijf besloot in 2019 om het heft in eigen hand te nemen om de continuïteit van de merken en het personeel voor de lange termijn te waarborgen. Directeur Edwin Hak vertelt over het overnameproces en hoe zij in Signature Foods B.V. de gewenste koper hebben gevonden.

Een eigenzinnig familiebedrijf

“Topking Fingerfood kent een prachtige historie. Wat aan de keukentafel begonnen is, is inmiddels uitgegroeid tot een strak geleid productiebedrijf dat aan de hoogste eisen voldoet”, stelt Edwin. “Bert Roubos richtte ruim 37 jaar geleden Topking, gestart als ‘Indoking’, op. In eerste instantie met een focus op Indische snacks. Zodra Bert de combinatie van pittig gehakt en Singaporese flensjes uitprobeerde op de verjaardag van zijn zoon bleek hij een vlammend succes in handen te hebben. De Vlammetjes waren geboren en betekenden de doorbraak voor het bedrijf. In de jaren daarna volgden hits als VlamTosti’s en KaasTengels, veranderde de naam naar Topking en werden de recepturen verbeterd. Zo werd de gehele productie voortaan lokaal en semi-ambachtelijk uitgevoerd”.

De juiste koers bepalen voor Topking Fingerfood B.V.

“Onze snacks zijn nu niet meer weg te denken aan de borreltafel, daar zijn we trots op”, licht Edwin toe. “Bert heeft tot 10 jaar geleden een mooie route afgelegd waarbij Topking, met name door autonome groei en eigen ontwikkelde producten, ijzersterke eigen merken voert. Topking nam in 2008 Euro Saté uit Bleiswijk over en de afgelopen jaren hebben we dit gefaseerd overgebracht naar Schiedam. In 2010 nam ik het stokje over van Bert en sindsdien neem ik de dagelijkse leiding op mij. Dit heeft geresulteerd in een verdere groei, maar in 2019 stonden we op een kruispunt: welke richting willen we met Topking op? Gaan we eten of worden we uiteindelijk gegeten? Het was voor ons duidelijk dat we in de driver’s seat wilden zitten en de toekomst van Topking op de lange termijn wilden verzekeren”.

Samen de verkoopvoorwaarden opgesteld

“Door de jaren heen zijn we regelmatig door grote partijen uit de snack industrie en private equity benaderd om Topking te verkopen”, legt Edwin uit. “Waar we dat voorheen afhielden, was het moment aangebroken om dit serieus te behandelen. Bert was inmiddels 70 en hoewel we autonoom nog konden groeien, wilden we deze in een stroomversnelling brengen. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Adagium om naar een geschikte overnamekandidaat te zoeken. Han Galema ken ik al sinds mijn 23e, hij was directeur bij mijn 1e werkgever en we hebben altijd contact onderhouden. Adagium kent de food industrie. Samen met Adagium hebben wij onze voorwaarden vastgesteld waar de overname voor ons aan zou moeten voldoen. Hierin was een goede prijs één ding, maar het behouden van onze vrijheid en het voortbestaan van onze merken en personeel was belangrijker”.

De perfecte snacks voor bij het borrelmoment

Al vrij snel verscheen Signature Foods B.V. op het toneel. Edwin: “Ik raakte in gesprek met de directeur van Heksenkaas, waarbij hij vertelde in wat voor positieve flow zij terecht kwamen nadat Signature Foods hun bedrijf had overgenomen. Daarnaast focust Signature Foods zich met name op het borrelmoment. Dat is iets waar Topking volledig bij past. Vandaar dat ik samen met Adagium het gesprek aanging met Erik Bras, CEO Signature Foods. Daaruit bleek dat we op dezelfde lijn zaten. Topking zou een stand-alone bedrijf blijven waarbij we zowel onze merken konden blijven voeren als het personeel konden behouden. De basis was gelegd om het verdere traject vorm te geven”.

Vertrouwen gedurende het proces

“Een overname was voor ons onbekend terrein en dat maakte het traject spannend”, vertelt Edwin. “Het feit dat we door Adagium stap voor stap bij de hand werden genomen gaf ons vertrouwen. Het ging toch over de toekomst van het bedrijf waar 37 jaar bloed, zweet en tranen in zat. Op ieder moment in het proces waren wij comfortabel om ons volledig over te geven aan de begeleiding van Adagium. Hierdoor verliep het overnameproces vrij soepel. In mei 2019 vonden de eerste oriënterende gesprekken plaats en in juli van dat jaar kwamen we tot een Letter of Intent. Het Due Dilligence onderzoek stemde Signature Foods tevreden. De kracht van het team van Adagium was dat zij alle disciplines in het traject uitstekend beheersen. Zowel in de voorbereidingen en het cijfermatige werk als in het voeren van de onderhandelingen”.

Profiteren van de synergievoordelen

“Over de overname ben ik heel open geweest richting het personeel. Er zijn medewerkers die hier al 35 jaar werken. De overname betekent een einde van het familiebedrijf, dat was even slikken voor sommigen. Ze begrepen echter dat de toekomst van het bedrijf op deze manier gewaarborgd was en ze spraken vertrouwen uit in het zittend management. De overname brengt juist synergievoordelen met zich mee. Met name op het gebied van inkoop en kennis van processen en de markt. Daarbij blijf ik aan als algemeen directeur. Daar verandert dus niet zoveel, behalve dat mijn rol is verschoven van ‘ondernemer’ naar meer ‘ondernemend binnen een groep’”, stelt Edwin.

Blijf de focus houden op je primaire doel

“In het proces loop je tegen verschillende belangen aan. Laat je niet onder druk zetten door tijd of door financiën maar blijf bij het basisprincipe; verlies je daily business niet uit het oog. Wij zijn tot op de dag van vandaag bezig met de langetermijnvisie van Topking. Ondanks de overname, bleven we op dezelfde manier handelen. De support van Adagium maakte dat wij ons gerust voelde en de materie beter begrepen”, licht Edwin toe.

“Nu staan we aan de vooravond van de toekomst van Topking. Dat gaan we met vol vertrouwen tegemoet. Onze slagkracht is vergroot en de continuïteit verzekerd. We bouwen verder aan onze naamsbekendheid, ontwikkelen plannen voor vegetarische snacks en gaan ons richten op de internationale markt”, eindigt Edwin zijn verhaal.