Orion Automotive staat aan de vooravond om hun groeipotentieel verder te benutten. Toch besloten Ruud Vink en Marcel Steenbakkers hun bedrijf Orion Automotive na 16 jaar ondernemen te verkopen. De twee ondernemers, die het bedrijf van niets opbouwden tot waar het nu is, vertellen over hun moedige beslissing om het stokje over te dragen.

Begonnen aan de keukentafel 

In 1999 is Ruud Vink gestart met Orion Automotive. In de beginfase nog kleinschalig vanuit huis, maar al snel groeide de onderneming. Orion Automotive verkoopt autoaccessoires die auto’s verfraaien, de levensduur verlengen en stilstand van het wagenpark beperken. In 2004 is compagnon Marcel Steenbakkers in de zaak gestapt en de laatste 16 jaar bouwden zij samen aan hun bedrijf. “Bij Orion ben je aan het juiste adres voor sidebars, imperialen, bumperplaten, raamroosters en pushbars. In feite alle accessoires voor auto’s en busjes”, vertelt Marcel. “In de eerste jaren was het pionieren en reden wij zelf stad en land af om nieuwe klanten te werven en producten te verkopen. Dat ging goed en stapsgewijs groeide het bedrijf. De eerste personeelsleden kwamen in dienst en steeds meer internationale klanten deden zaken met ons. In 2011 hebben wij het bedrijfspand in Veghel op De Amert gekocht. Van hieruit leveren wij door heel Europa autoaccessoires aan de zakelijke markt. Van autodealers tot aan bijvoorbeeld Mercedes Nederland”.

Een veranderd speelveld

Sinds 2005 is Orion Automotive een aantal malen verdubbeld in omzet. In 2015 richtten zij een bedrijf in Duitsland op om de potentie in de Duitse markt te benutten. Daarnaast kochten zij in 2018 een nieuw pand in Schijndel van waaruit zij met een webshop het online marktaandeel van Orion Automotive wilden vergroten. “Door deze gescheiden benadering brachten we meer focus aan. Dat zorgde ervoor dat we op beide vlakken doorgroeiden. Enerzijds de B2B markt met grotere orders, anderzijds de online markt voor ZZP’ers”, blikt Ruud terug. “Naarmate de jaren vorderden veranderde het speelveld en daarmee ook onze rol. Het bedrijf werd groter en dat zorgde automatisch dat wij in een andere markt terecht kwamen. Klanten wisten ons steeds vaker zelf te vinden en wij groeiden met de vraag van onze klanten mee. Het zaken doen werd steeds professioneler en formeler. Daardoor waren wij ook vaker met indirecte en procesmatige zaken bezig”, vult Marcel aan.

Een ander soort ondernemerschap

Beide ondernemers stelden zichzelf de vraag: hoeveel groeipotentie zit er in het bedrijf en in hoeverre past de rol die daarvoor gevraagd wordt bij ons? Marcel: “We hebben het bedrijf gebracht tot waar het nu is: wij zijn een relevante speler in onze markt. Stel dat we zouden investeren om onze groei door te zetten, dan betekent dit ook dat het bedrijf naar 20 á 25 werknemers zou groeien. Dat vergt een ander soort ondernemerschap. Na lang nagedacht te hebben concludeerden wij beiden dat die rol ons niet past. Die ambitie hebben we niet. Vandaar dat we enkele jaren geleden Adagium benaderde om een waardering van Orion uit te werken. Dat hebben we vervolgens laten bezinken en het verdween gaandeweg weer naar de achtergrond”.

Een must om het bedrijf goed over te dragen

In 2019 besloten de ondernemers een nieuwe bedrijfswaardering op te laten stellen. Daaruit bleek dat de waarde was toegenomen. “Zelf hadden we geen ervaring in het verkopen van een bedrijf. Vandaar dat we Adagium in de arm hadden genomen. Een adviserende partij met een goede naam. We hebben samen een lijst met potentiële kandidaten opgesteld. Het was ons er alles aan gelegen om de juiste match te vinden. We hebben namelijk 12 mensen in dienst, dat betekent ook dat wij verantwoordelijk zijn voor 12 gezinnen. Met onze werknemers hebben wij zoveel meegemaakt, wat dat betreft zou ik het erg vinden als de zaak niet goed achter zou blijven”, vertelt Marcel. Er volgden diverse gesprekken met potentiële kopers. Beide heren hielden daar echter niet het juiste gevoel aan over, behalve met 1 kandidaat koper.

Een sparringpartner die ons een spiegel voor hield

Gelukkig bleek er serieuze interesse te zijn van een Belgische ondernemer uit de branche. “Eenzelfde type ondernemer als wij. 25 jaar geleden aan de keukentafel begonnen en zelf het bedrijf opgebouwd. Daar was een klik. We kenden elkaar ook al jaren, het voelde vertrouwd. Onder begeleiding van Adagium volgden er gesprekken en kwamen we al snel tot de Head of Agreement. Van daaruit doorliepen wij stapsgewijs het proces waarbij Adagium ons écht aan de hand meenam. Zij hielden ons een spiegel voor en vertelden wat wij konden verwachten. Zij legden continu de verschillende belangen uit en daagden ons uit om over zaken na te denken waar wij eigenlijk nog niet bij stil hadden gestaan. Zaken die wel degelijk invloed hadden op de uitkomst van de verkoop”.

Met vertrouwen een goede toekomst tegemoet

Het boekenonderzoek bevestigde voor Marcel en Ruud dat zij een goedlopend bedrijf en alles op orde hadden. Er werd vrij snel een overeenkomst bereikt. Het belangrijkste aspect voor beide heren was dat het bedrijf, het personeel en de klanten op een juiste manier werden overgedragen. “De continuïteit woog voor ons zwaarder dan de drang om de hoogste prijs af te dwingen. Er verandert nu niet zo veel, onze vakmensen blijven en Orion Automotive blijft haar naam en panden behouden. Wij hebben er vertrouwen in dat we de geschikte koper hebben gevonden die van Orion Automotive een grotere internationale speler kan maken”, vertelt Marcel.

Daadkrachtig ondernemerschap

Per 1 augustus komt er een nieuwe bedrijfsleider en dat betekent dat Marcel in ieder geval tot 1 september blijft om deze persoon in te werken. Ruud heeft zichzelf nog voor 3 jaar verbonden aan Orion Automotive om met zijn kennis en ervaring bij te dragen aan de beoogde groei. “Op deze manier kan de koper geleidelijk bouwen aan de toekomst. Begin maart hebben wij iedereen ingelicht over de verkoop. Het kwam onverwacht, maar er werd positief op gereageerd. De groei zal voor de medewerkers ook kansen met zich meebrengen”, vertelt Marcel. “Gezien de Corona perikelen werd het toch nog even spannend. Met name de strengere maatregelen in België vertraagden de verkoop. Het getuigd van écht ondernemerschap dat zij over de crisis heen durfden en konden kijken. De koper besloot, gelukkig voor ons, om de verkoop door te zetten. Zij zagen de potentie en op 8 mei is uiteindelijk alles getekend”, licht Ruud toe.

De mensen maken het bedrijf

Een boekenonderzoek geeft een koper inzicht in de cijfers van de onderneming. Toch is het afwachten hoe het bedrijf écht is. “Het draait uiteindelijk om de mensen. Zij maken het bedrijf. Jarenlang kneed je aan een team. Wij hebben een hechte club vakmensen. Toen de koper alle medewerkers eenmaal zelf had gesproken was hij gerustgesteld en sprak hij zijn vertrouwen uit. Met deze vaklui zat het wel goed. Om die erkenning te krijgen, dat er een goed bedrijf met goede mensen stond, was uiteraard erg prettig”, stelt Marcel.

Blijf altijd eerlijk naar jezelf

De belangrijkste boodschap die Marcel en Ruud hebben voor collega-ondernemers is dat je eerlijk naar jezelf moeten blijven. Doe je niet anders voor dan je bent. “Wij zijn aan de keukentafel begonnen. Hoe het bedrijf er nu voor staat en welke richting het op gaat, dat staat zo ver van ons af. Daar moet je dan ook eerlijk over zijn. Als een schoen na verloop van tijd niet meer past, dan moet je serieus overwegen om een ander paar te nemen. Wat dat betreft was Adagium de objectieve partij die gedurende het proces kritisch bleef. Zij daagden ons uit: wat is je bedrijf nou waard? Waar gaan kopers op letten? Zorg dat het bedrijf niet té afhankelijk is van haar eigenaren. Dat hielp ons tijdens de verkoop”, vertelt Ruud.

“Gevoelsmatig is het bedrijf nog van ons, ook al is het officieel overgedragen. Ik ben 45 en ga vanaf september eerst enkele maanden relaxen. Tot rust komen en veel fietsen. Uiteindelijk ga ik weer ondernemen. Die plannen zullen in de loop der tijd ontstaan. Ruud is 56 en blijft in ieder geval nog 3 jaar verbonden aan Orion Automotive om het bedrijf goed over te dragen”, sluit Marcel zijn verhaal af.