Pim en Maarten sloegen in 2006 de handen ineen en startten een onderneming in trapliften. Dit leidde in 2011 tot het ontstaan van Noodliften. Deze specialist in mobiliteit levert noodliften en trapklimmers. In 2021 vonden de compagnons een overnamepartij waardoor het bedrijf de gewenste groei kan doormaken. Tijd voor beide ondernemers om een nieuwe uitdaging te zoeken.

Zowel Pim als Maarten hebben een technische achtergrond, zijn als monteur gestart bij Welzorg Nederland en hebben zich opgeklommen tot technisch adviseur. Hun werk bestond uit het bedenken van technische oplossingen voor de mobiliteit van mindervaliden. Pim vertelt: “Zo’n twintig jaar geleden stond men in Nederland nog aan de beginfase van woningaanpassingen voor mindervaliden. Ik zag daar kansen en het ondernemerschap kriebelde bij mij al een tijdje. Zo ben ik parttime gestart met een eigen bedrijf in woningaanpassingen. Dat werd steeds drukker en ik opende een winkel in Roosendaal. Maarten sloot zich aan als franchisenemer en startte in Nijmegen. In 2006 verlegden wij onze focus geleidelijk naar trapliften. Waar in Nederland steeds meer vraag naar was, maar geen goed aanbod. Na een flinke aanlooptijd groeide het werk in deze speciale trapliften dermate dat we in 2010 besloten om hier volledig voor te gaan. In 2011 veranderden we onze naam in Noodliften”.

Een toekomstperspectief

Vanaf dag één groeide Noodliften stap voor stap. Maarten en Pim trokken in alles met zijn tweeën op en namen beslissingen gezamenlijk. “Er kwamen medewerkers in dienst, we verhuisden naar een groter pand in Vianen. Het liep storm. Uiteindelijk ontstonden er gesprekken tussen ons over wat we nu zelf wilden. Maarten en ik waren al die jaren al in balans en hadden de perfecte samenwerking. Door de groei van het bedrijf was onze rol veranderd van ondernemer naar bestuurder en dat past ons niet zo. Hoewel we absoluut onze bloed, zweet en tranen in het bedrijf hebben zitten, zijn we er niet mee getrouwd. We hadden Noodliften vanaf de grond opgebouwd en we kwamen tot de eindconclusie dat wanneer er iemand met een goede prijs zou komen we het zouden verkopen. Dat bood toekomstperspectief voor het bedrijf en gaf ons de kans om ons weer in nieuwe uitdagingen vast te bijten”.

Verwachtingen

Op gebieden waar Pim en Maarten zelf de expertise niet hebben, huren zij graag een specialist in. “Deze voegt nu eenmaal dingen toe die ik zelf niet kan bedenken”, legt Pim uit. “Via onze accountant kwamen we dan ook bij Adagium uit. Een specialistisch overnamekantoor dat ons kon helpen bij het verkoopvraagstuk. Ik was onder de indruk van de ervaringsverhalen van klanten in hun magazine en had goede gesprekken met de adviseurs van Adagium. Dat bood duidelijkheid en openheid. Bij Noodliften hechten wij ontzettend veel waarde aan service door direct mailtjes te beantwoorden en het verwachtingspatroon goed te managen. Ik vind het prettig als anderen dat ook doen en Adagium voldeed hier voor de volle 100% aan”.

Advies om op te volgen

Adagium werkte een waardebepaling van Noodliften uit. Gezamenlijk werd er een lijst met potentiële kopers opgesteld en volgden er in 2020 enkele gesprekken met kandidaten. Na de corona uitbraak haakte de eerste potentiële koper in april 2020 helaas af. “Desondanks heeft het traject niet echt stilgelegen. Samen met Adagium hebben we die kandidatenlijst weer aangevuld. We bespraken verschillende scenario’s. Van een buitenlandse overnamepartij tot aan andere liftbedrijven en grotere installatiebedrijven. Adagium vond een nieuwe kandidaat waar we vertrouwen in hadden. Op hoofdlijnen en prijs waren we er snel uit. Het advies van Adagium daarin, om niet te veel af te wijken van de waardering, hebben we gevolgd. Daaropvolgend liepen er nog onderhandelingen over te maken afspraken, voorwaarden en garanties”.

Duidelijkheid in het proces

Het overnameproces nam veel tijd in beslag voor Pim en Maarten. “Laat ons maar zoveel mogelijk liften wegzetten en het succes behalen met ons product. Wij zijn geen fiscalist of accountant, maar zaken moeten natuurlijk wél kloppen. Vandaar dat onze accountant cijferinhoudelijk veel geschakeld heeft met Adagium en de tegenpartij. Er kwam natuurlijk veel op ons af, het was fijn dat ik dit met Maarten kon delen gedurende het proces. De adviseurs van Adagium hebben ons overigens ook elke stap uitgelegd zodat wij konden plaatsen wat er gebeurde en van ons gevraagd werd. Het overnametraject nam enkele maanden in beslag en op 1 juli 2021 was het officieel rond. Dat was de dag dat we tekenden bij de notaris”.

Een natuurlijk proces

Het proces is voor Maarten en Pim heel natuurlijk verlopen en heeft op geen enkel moment als een rollercoaster gevoeld. “Het was een weloverwogen besluit waar we echt naartoe gewerkt hebben. In de jaren ervoor hebben we stappen gezet waardoor het bedrijf minder van ons twee afhankelijk was. Noodliften draait nu, zonder ons, dan ook gewoon door. Daardoor hebben we onszelf ook een beetje buitenspel gezet. Dat geeft nu na de overdracht veel rust, wetende dat het goed zit. Daar heeft het snelle schakelen van Adagium en hun open karakter een grote rol in gespeeld”.

Zorg voor openheid en maak vooraf een plan

Wanneer je dit proces samen met een compagnon instapt, adviseert Pim om kristalhelder te krijgen wat jullie beiden willen. Ben open en eerlijk naar elkaar over wat je wil bereiken in het proces zodat je met open vizier kunt discussiëren. “Denk daarnaast ook zeker vooruit”, benadrukt Pim. “Je moet een plan hebben. Bedenk dat je inkomsten opgeeft op het moment dat je uit het bedrijf stapt. Hoe vang je dat op? En hoe beheer je jouw vermogen? Ben er zeker van dat dit de juiste keuze voor je is. Een partij als Adagium helpt je vervolgens door het proces heen”.

Slotakkoord

“Ik ben ongelofelijk trots op wat we neer hebben gezet met Noodliften. Er staat een sterk concept en een volledig zelfsturende organisatie, dat een technische oplossing levert voor een maatschappelijk probleem. Maarten en ik hebben de bladzijde omgeslagen en gaan beide afzonderlijk een nieuw hoofdstuk starten. We houden contact en wie weet komt daar weer een gezamenlijk vervolg uit”.

Advies in alle aspecten van een bedrijfsoverdracht

Wat de motieven ook zijn, het is een belangrijk proces waarin de ondernemer verkeert. Er komt een moment van realisatie dat het de beste oplossing is om het bedrijf of de aandelen te verkopen. Het is erg waardevol om tijdens dit proces te sparren met deskundigen die weten hoe de wereld van bedrijfsoverdrachten werkt. “De eventuele verkoop van een bedrijf gaat veel verder dan enkel het behalen van de juiste verkoopopbrengst”, stelt Albert. “Het gaat onder andere over de toekomst van het bedrijf en het personeel, is het bedrijf wel klaar om verkocht te worden én wie is de geschikte opvolger? Er zijn veel belangrijke aspecten die in deze fase op een ondernemer afkomen en die impact hebben op de uiteindelijke verkoop. Als ondernemer wil je immers dat je bedrijf een goed vervolg krijgt”.