Megaflex Bladel BV, specialist in de productie van zelfklevende etiketten, wordt onderdeel van Optimum Group. Adagium begeleidde de directie van Megaflex, bestaande uit vader Jan en zoon Bart van Limpt, bij deze overname. Bart vertelt in dit artikel over de totstandkoming van deze overname en hoe zij dit traject hebben ervaren.

Al 25 jaar gespecialiseerd in het produceren van etiketten

Op het kantoor in Bladel is bijna sprake van een jubileum. Bart vertelt: “Megaflex bestaat binnenkort 25 jaar. Het bedrijf is destijds opgericht door mijn vader, Jan van Limpt, en een compagnon. Tot op de dag van vandaag produceren we etiketten voor allerlei industrieën, zoals logistiek, voedingsmiddelen en retail. In 2009 gingen mijn vader en zijn compagnon uit elkaar waarop mijn vader besloot om Megaflex alleen voort te zetten. Het mooie was dat wij in de economische crisis juist gestaag zijn gegroeid en weinig hinder hebben ondervonden van deze lastige tijd. Zelf heb ik in 2009 mijn studie Bedrijfseconomie afgerond en heb ik ervaring binnen het bedrijf opgedaan. Ik ben begonnen in de productie en al snel kwam ik op het kantoor terecht, inmiddels stuur ik de afdeling verkoop binnendienst aan.”

Geen bedrijfsopvolging vanuit de familie

Het onderwerp bedrijfsopvolging is binnen de familie vaak onderwerp van gesprek geweest. Bart legt uit: “Mijn vader en ik hebben door de jaren heen regelmatig gespard over de toekomst van het bedrijf. Hierbij hebben we opvolging vanuit de familie ook uitgebreid besproken. Naast mijzelf, werken mijn twee zussen ook binnen het bedrijf. De conclusie was echter dat geen van ons drieën de onderneming over wil nemen. Mijn vader heeft jarenlang hard gewerkt en bereikt binnen enkele jaren zijn pensioenleeftijd, vandaar dat we naar een oplossing wilden werken waarbij hij langzaam kan gaan afbouwen. Vanuit ons netwerk zijn we bekend met Adagium en zijn we een oriënterend gesprek aangegaan.”

Concrete tips om het bedrijf verkoop klaar te maken

“Dit eerste gesprek vond één jaar geleden plaats en Adagium gaf ons concrete tips om onze onderneming eerst verkoop klaar te maken. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Het bedrijf was nog te veel afhankelijk van enkele personen. Vandaar dat we op diverse posities binnen Megaflex mensen hebben aangenomen zodat we als bedrijf sterker staan. We werken nu met ploegleiders op de productievloer, hebben iemand extra op personeelszaken en iemand die onze grotere offertes calculeert. Dat geeft het bedrijf een meer stevige basis,” vertelt Bart.

Bewust voor deskundige begeleiding gekozen

Bart: “We werden door enkele bedrijven benaderd die interesse hadden om Megaflex over te nemen. Vervolgens zijn wij met Adagium in gesprek gegaan en hebben we het projectteam ontmoet. Daarna is besloten om Adagium in te schakelen als deskundige begeleiding. We wilden namelijk goed voorbereid zijn en een waardebepaling van het bedrijf op laten stellen. Vooraf hadden we totaal geen beeld van hoe Megaflex gewaardeerd zou worden ten opzichte van de markt. Gelukkig werd dit stap voor stap helder uitgelegd door Adagium.”

De keuze voor één van de drie

“Vervolgens hebben we met de drie belangstellende bedrijven, allen afkomstig uit de etikettenbranche, een gesprek gehad. Wij voorzagen ze van de nodige informatie en aansluitend brachten zij een bod uit. Vooraf hadden we een voorkeur voor een bedrijf en uiteindelijk hebben we alles naast elkaar gelegd en samen met Adagium geïnventariseerd met welk bedrijf wij de gesprekken serieus wilden voortzetten. Met deze partij hebben we de verdere onderhandelingen gevoerd,” licht Bart toe.

De intentie om de deal rond te maken

Iedereen zat al snel op dezelfde golflengte. Bart vertelt: “We stelden gezamenlijk een Letter of Intent op waarin we uitspraken dat we allemaal de intentie hadden om deze deal rond te maken. Vervolgens vond een boekenonderzoek plaats waar de kopende partij tot in detail vragen stelde om het bedrijf beter te leren kennen en om de risico’s in kaart te brengen. Dat duurde wat lang naar ons idee, maar het hoort er bij om alles tot in de puntjes te regelen. Door goede afspraken te maken en deze ook vast te leggen, weet je dat het ook voor de toekomst goed zit.”

Snelle en heldere communicatie

“We hebben bewust gekozen om het traject snel af te ronden. Het was dan ook prettig dat Adagium er goed de vaart in hield. Ze zaten er kort bovenop en wij handelden ook snel om alle informatie aan te leveren. Aan onze kant hadden we namelijk een accountant ingeschakeld die ons hielp alle informatie en cijfers uit te zoeken en aan te leveren. Er waren hele korte lijnen met Adagium en zij legden telkens iedere stap nauwkeurig uit zodat wij continue wisten waar we aan toe waren. We hadden constant het gevoel dat alles in goede handen was. Ook juridisch is alles goed afgetimmerd,” legt Bart uit.

Werken naar de best mogelijke uitkomst

Bart: “Het was een intensief en spannend traject. Daarbij was het met vlagen lastig om het verborgen te houden voor het personeel. Je loopt hier rond in een bedrijf met 60 mensen. Het was ook wel een stressvolle periode. Het is namelijk een grote stap die pas rust geeft zodra het helemaal is afgerond. Tot die tijd is er een mate van onzekerheid. Vandaar dat het ook goed was dat ik er met mijn ouders over kon praten. Het was overigens geen last om, naast de dagelijkse werkzaamheden, extra uren in te stoppen in deze overname. We zouden er uiteindelijk allemaal van profiteren naarmate de uitkomst van de overdracht beter zou zijn.”

De toekomst van Megaflex is veiliggesteld

Voor Megaflex was dit een logische stap, legt Bart uit. “Mijn vader en ik willen blijven bijdragen aan de toekomst van Megaflex, maar zijn nu niet meer eindverantwoordelijk. Megaflex blijft als zelfstandig bedrijf opereren in dit pand en al het personeel is overgenomen. Dat was ook erg geruststellend voor alle medewerkers. Zij zaten natuurlijk in het begin met allerlei vragen. Deze hebben we allemaal weg kunnen nemen. Optimum Group richt zich met deze overname op productverbreding en schaalvergroting, ze willen een verdere groei met Megaflex realiseren.”

Begeleiding door een specialist betaalt zich dubbel en dwars terug

“Bij de overdracht van een middelgrote onderneming komen vaak veel dingen kijken waar je vooraf geen weet van hebt. Schakel daarom altijd een deskundige partij in die je volledig begeleidt. Dat betaalt zich echt dubbel en dwars terug. Adagium had een hele nuchtere aanpak en ontzorgde ons volledige van begin tot eind. Het traject liep natuurlijk op de achtergrond door, maar wij hoefde nergens aan de bel te trekken en konden ons richten op de dagelijkse werkzaamheden. Je weet vooraf niet waar je aan begint en waar je op moet letten. Laat je daarbij door een specialist bij de hand nemen,” sluit Bart af.