Infoplaza ziet met de overname van Weeronline de toekomst zonnig tegemoet. Zo voegt het bedrijf met Weeronline een nieuw merk toe aan haar groep met bestaande merken als Weerplaza en Buienalarm. Gezamenlijk informeert de groep de consumenten, de zakelijke markt en de Nederlandse media over de weervoorspellingen. Menno Bom vertelt over de totstandkoming van de aankoop van Weeronline, mede dankzij het aangaan van een duurzame partnership met Bolster Investment Partners.

Actuele weersvoorspellingen

In 2009 ziet Infoplaza het levenslicht doordat Menno Bom en René Westening hun handen ineenslaan. Menno vertel: “Sinds eind jaren ’90 zijn René en ik actief in het weer. Bij Infoplaza adviseren wij de zakelijke markt over de mogelijke impact van de weersomstandigheden op hun bedrijfsvoering. Denk aan de NS en ProRail, waarbij ze op basis van ons advies hun dienstregeling eventueel aanpassen. Zo adviseren wij ook overheden en organisaties in de bouwsector, olie- en gassector en evenementen. Met merken als Weerplaza en Buienalarm informeren wij 90% van de Nederlandse media en 10 miljoen unieke consumenten per maand over de weersverwachting. Bij Infoplaza zijn wij altijd actueel en volledig to the point in onze advisering en voorspellingen”.

Alert op kansen in de markt

De eerste gesprekken over een overname van Weeronline dateren al uit 2016. Menno: “Weeronline is een van de oudste concurrenten in onze markt. In 2016 hebben we hun zakelijke activiteiten al overgenomen, waarna Weeronline zich specifiek toelegde op de consumentenmarkt. Destijds hebben we het balletje al eens opgegooid om dat gedeelte van het bedrijf ook over te nemen. Weeronline is namelijk een mooi merk met een groot bereik, dat uitstekend past binnen onze groep. De boot werd toen echter nog afgehouden door de directie van Weeronline. Bij Infoplaza zijn wij continu alert op kansen die in de markt liggen. Vandaar dat wij in 2018 Buienalarm hebben overgenomen. Adagium heeft ons bijgestaan in dit overnametraject. Mede dankzij Adagium wisten we de juiste tactiek te bepalen om Buienalarm succesvol over te nemen. Er waren namelijk meerdere kandidaten in het proces”.

De juiste intentie

In 2019 werden de gesprekken tussen Weeronline en Infoplaza hervat. “Waar met name de jongere generatie actief gebruik maakt van de app van Buienalarm, zien we dat een oudere doelgroep Weerplaza raadpleegt. Weeronline bedient een grotere doelgroep en biedt met name mensen die op reis gaan veel waarde. Eind 2019 vonden we elkaar en spraken we de intentie uit om gezamenlijk het overnametraject in te gaan. We wisten dat we voor deze overname een financiering moesten rondkrijgen en vandaar dat we Adagium ingeschakelde om geschikte investeringskandidaten te vinden. Daar kwam het brede netwerk van Adagium van pas. Ze vonden namelijk vier kandidaten, waarvan er drie daadwerkelijk geïnteresseerd waren”.

Duurzame partnership

Een van die partijen was Bolster Investment Partners, waarbij Infoplaza na enkele gesprekken het vertrouwen had om de samenwerking aan te gaan. “De keuze voor Bolster Investment Partners maakten we al snel op basis van het juiste gevoel. We hebben in hen een duurzame partner gevonden. Zij komen met een minderheidsaandeel aan boord bij Infoplaza om vervolgens de overname van Weeronline mee te financieren. Binnen dit proces pakte Adagium haar natuurlijke rol door ons te adviseren in het maken van de juiste keuzes en om het gehele proces van het verkopen van de aandelen in goede banen te leiden. Een partner als Bolster Investment Partners maakt het voor Infoplaza mogelijk, om naast de aankoop van Weeronline, in de toekomst ook verdere groei te realiseren. Dat past uitstekend bij de langetermijnvisie van onze groep”.

Vasthouden aan onze langetermijnvisie

Met de afronding van de aandelenoverdracht tussen Infoplaza en Bolster Investment Partners werd de focus verlegd naar het aankopen van Weeronline. Menno: “Nadat we in februari 2020 de financiering geregeld hadden met Bolster Investment Partners, zijn we aan de slag gegaan met de business case rondom de overname van Weeronline. Binnen dit traject heeft Adagium samengewerkt met de adviseurs van Bolster Investment Partners. Er volgde een eerste bieding en we gingen de onderhandelingsfase in. Covid-19 kwam om de hoek kijken, waardoor deze fase wat extra tijd in beslag nam. In deze periode hebben we natuurlijk nagedacht over de eventuele gevolgen, ook omdat zowel onze omzet als die van Weeronline flink onder druk kwam te staan. Vanuit Infoplaza hebben we echter altijd met het langetermijndoel voor ogen in de onderhandelingen geopereerd. Daardoor zijn we uiteindelijk ook tot overeenstemming gekomen. Alle partijen zijn content met de uitkomst”.

Integratie van twee bedrijven

Op 1 augustus 2020 werd de overname officieel afgerond. “De eerste week van augustus hebben we benut om intern de integratie af te stemmen”, legt Menno uit. “Op 10 augustus zijn alle mensen van zowel Infoplaza als Weeronline ingelicht. Middels een ontbijtsessie hebben wij als directie van Infoplaza onze plannen gedeeld met alle medewerkers van Weeronline. Per 1 september zijn we de integratie gestart en sinds november opereren we vanuit één MT. Met daarbij een goede mix tussen mensen van Infoplaza en Weeronline. Een integratie van dergelijke omvang brengt uitdagingen met zich mee, maar ook door onze ervaring met voorgaande overnames verloopt het tot nu toe uitstekend”.

Een bijzonder overnametraject

De overname van Weeronline is van een andere omvang dan voorgaande overnameprocessen.
Menno: “Het was een bijzonder overnametraject. Er was namelijk sprake van twee trajecten, de aandelenoverdracht binnen Infoplaza en de overname van Weeronline. Daarbij ging er veel tijd zitten in het Due Diligence onderzoek, zeker omdat er een beursgenoteerde onderneming achter Weeronline zat. Het is zaak om voldoende tijd in te plannen voor alles wat er op je afkomt én dat je daarnaast zorgt dat de organisatie gewoon doordraait. Als je eigen business onder druk staat, wordt het lastig om goede acquisitie te doen. Gelukkig hebben wij een sterke organisatie waarbij niet alles afhankelijk is van René en mij”.

Zonnige toekomst

“De overname van Weeronline is een flinke stap geweest voor Infoplaza”, stelt Menno. “We zijn namelijk bijna verdubbeld qua omzet. Het was voor ons niet mogelijk geweest om dit zonder Bolster Investment Partners te doen. Als ondernemer kun je weleens angst hebben om een partij aan boord te halen, omdat je toch een stuk zeggenschap over je onderneming opgeeft. Maar in dit geval gaven ratio en gevoel ons de overtuiging om het partnership aan te gaan. Zonder te delen, kun je namelijk ook niet vermenigvuldigen”.

“De toekomst zien we dan ook zonnig tegemoet. Na Covid-19 ligt de focus op het herstel. Binnen een of twee jaar willen we terugkeren naar de cijfers van 2019. Van daaruit richten we ons voorlopig op organische groei. We zijn natuurlijk wel opportunistisch genoeg om aandachtig om ons heen te kijken. Zodra we mooie kansen zien dan pakken we die met beide handen aan”, eindigt Menno zijn verhaal.