Referentie

“Zakelijk handelen en menselijk afsluiten” Maarten Gielen

Home Referenties IBN Vebego

In 2021 namen IBN Facilitair en Vebego samen Toekomst Schoonmaakbedrijven over. Een complexe overname van een familiebedrijf met een rijke historie. Maarten Gielen, algemeen directeur IBN Facilitair, en Niel Cortenraad, Chief Strategy Officer Vebego, leggen uit hoe deze overname de positie van IBN Facilitair versterkt.

IBN Facilitair biedt kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarbij voeren hun medewerkers schoonmaakactiviteiten, groenvoorziening activiteiten, catering en facilitaire dienstverlening uit in zes gemeenten in en rondom Uden. Sinds 2005 is Vebego medeaandeelhouder van de joint venture IBN Facilitair. Vebego is een familiebedrijf in het zuiden van het land, dat werk biedt aan 42.000 medewerkers in facilitaire dienstverlening en zorg in diverse Europese landen. Maarten: “IBN Facilitair en Vebego werken nu ruim 15 jaar samen aan onze missie om meer banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Om dit succesvol te maken willen we groei realiseren met IBN Facilitair en ook een betere aansluiting vinden bij de reguliere arbeidsmarkt. Vandaar dat een overname van Toekomst Schoonmaakbedrijven ons direct aansprak”.

Een rooskleurige toekomst

René Wittens stond jaren aan het hoofd van familiebedrijf Toekomst Schoonmaakbedrijven. Tachtig jaar geleden richtte zijn vader het schoonmaakbedrijf op. Maarten: “René zag de pensioengerechtigde leeftijd dichterbij komen. Nadat bleek dat zijn beide kinderen het bedrijf niet over wilden nemen, zocht hij een externe partij om het bedrijf voort te zetten. De eerste gesprekken waren positief, totdat we noodgedwongen de plannen in de ijskast zetten vanwege corona. In 2021 startten we de gesprekken weer op om het overnametraject vorm te geven. De contacten met Adagium waren daar, net zoals het vertrouwen om hen als overnamekantoor in te schakelen. Toekomst Schoonmaakbedrijven is een gerenommeerde speler met een prachtige staat van dienst en type klanten die een aanvulling vormen voor IBN Facilitair”.

Duidelijke procesbegeleiding

Om een overnametraject tussen koper en verkoper samen aan te gaan is het volgens Maarten belangrijk dat er een goede klik is. Maarten: “René en ik kenden elkaar al geruime tijd. Daarbij vond ik het typerend dat in het bedrijfsrestaurant van Toekomst foto’s van alle medewerkers hingen. Daaruit blijkt dat het een mensenbedrijf is, dat past bij IBN Facilitair. Adagium bracht de deskundigheid aan tafel en zorgde ervoor dat de discussies op verstandige wijze gevoerd werden. Door handelen van de adviseurs van Adagium werden we in de beginfase direct concreet”. Niel: “Naast dat zij technisch goed onderlegd waren, had Adagium oog voor de emotionele component. Ze gaven de verkoper de benodigde tijd en ruimte om afscheid te nemen van zijn familiebedrijf. Adagium voelde de verhoudingen in het traject uitstekend aan en legde dingen eenvoudig uit. Hun pragmatische aanpak hielp ons om de neuzen allemaal dezelfde kant op te houden tijdens het overnameproces”.

Het is ook een gevoelskwestie

Uiteindelijk is het zaak dat alle partijen een goed gevoel overhouden aan de overname, ook al schuurt het af en toe, stelt Maarten. “Er was een duidelijke rolverdeling tussen Niel, mijzelf en Adagium. De adviseurs leidden de gesprekken, zorgden voor sterk analysewerk en hadden de scherpte om op de juiste momenten adequaat te handelen. Je kunt er alle berekeningen op loslaten, maar de aankoop van een familiebedrijf is ook een gevoelskwestie. Het was voor ons zaak om de balans te vinden tussen zakelijk handelen en menselijk afsluiten. Daar zijn we met elkaar goed in geslaagd, zodat René op een respectvolle manier zijn bedrijf kon overdragen. Toekomst Schoonmaakbedrijven behoudt zijn pand, management en klanten. René blijft ook als ambassadeur betrokken”.

Trots op deze stap vooruit

Maarten: “IBN Facilitair is met name actief bij de overheid, gemeenten en scholen. Terwijl Toekomst Schoonmaakbedrijven voornamelijk veel commerciële bedrijven in haar klantenkring heeft. Nu kunnen we dat meer mixen en ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten bij commerciële bedrijven. Hierdoor maken we ook een betere werkverdeling en zetten we mensen vaker in op de projecten die hen aanspreekt. Wij zijn er trots op dat we met deze overname een mooie stap vooruit zetten”. Niel: “De aankoop van Toekomst Schoonmaakbedrijven is er een met veel groeipotentie in een regio waar IBN Facilitair nog niet goed vertegenwoordigd was. Dit stelt ons in staat om nog meer banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”.

Toewijding en vertrouwen

Maarten kijkt positief terug op het overnameproces. “Adagium kent onze markt en zij zijn ervaren in het bij elkaar brengen van kopers en verkopers. Ze hebben de juiste contacten en wisten ons ook snel te voorzien van de juiste juridische ondersteuning. Het is ook mooi om te zien dat Adagium exact wist hoe te handelen zodat wij aan de bal kwamen in de onderhandelingen. Zij voelen aan wat het juiste is om te doen. Er zijn veel valkuilen waar je in kunt lopen tijdens een overnameproces. Als jij je tijdens een overname goed laat begeleiden vermijd je het om misstappen te maken. Laat je dan ook altijd bijstaan door een gedreven en deskundige overnameadviseur die je absoluut vertrouwt. Dan is de kans groot dat de overname een goede afloop kent”.

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl