Henk Gijsen en Mark Ruijs vormen beiden de drijvende kracht achter de firma’s Gijsen Advies en BCO Brandpreventie. In 2021 gingen zij in zee met netwerkorganisatie Sansidor. Deze strategische overname zorgde ervoor dat de twee ondernemingen aan het netwerk van Sansidor toegevoegd werd. Henk en Mark vertellen over deze nieuwe stap, waarbij zij beiden aan de bedrijven verbonden blijven.

Gijsen Advies is 15 jaar geleden ontstaan. Henk: “In het verleden heb ik bij een waterleidingbedrijf gewerkt. In 2006 ben ik Gijsen Advies gestart. Een onderzoek en inspectie bureau dat bedrijven en organisaties adviseert op het gebied van veilig en schoon drinkwater. Daarbij bieden wij innovatieve oplossingen aan gericht op het beheersen van legionellapreventie en een goede hygiëne. Zodra een gebouw opgeleverd wordt, dient er een risicoanalyse uitgewerkt te worden. Gijsen Advies maakt deze risicoanalyse gericht op het watergebruik. Daarnaast onderzoeken wij ook of lucht, vloeren en andere oppervlaktes zuiver zijn. Waar ik eerst als zelfstandige gestart was, groeide het bedrijf al snel. Zo kwamen de eerste medewerkers aan boord en ontstond de samenwerking met Mark”.
Mark: “In eerste instantie werd ik door Henk ingehuurd om de groei in goede banen te leiden. Al snel vonden we elkaar en zijn we samen gaan ondernemen. Zo ontstond in 2013 het idee om BCO Brandpreventie op te zetten. Waar Gijsen Advies echt aan de adviserende kant zit, richt BCO Brandpreventie zich op de uitvoering. Zo bieden we gecombineerde diensten aan op het gebied van gebouwbeveiliging, brandveiligheid, noodverlichting en waterinstallaties. Beide bedrijven vullen elkaar uitstekend aan”.

Zelf de regie houden

De twee bedrijven groeiden gestaag verder en maakten naam in de nichemarkt waarin zij actief zijn. Henk: “Met Gijsen Advies zitten we aan de voorkant van het traject. Na verloop van tijd breidden we onze dienstverlening steeds verder uit. Zo ontwikkelden wij ons mee met de vraag van onze klanten en dat werkte goed. Mark en ik spraken regelmatig over onze toekomstplannen. En hoe we het beste invulling konden geven aan de toekomst van de bedrijven”.
Mark: “Er kwam namelijk steeds meer op onze schouders te rusten en we werden vanzelfsprekend ook steeds meer manager, in plaats van ondernemer. Terwijl onze passie toch meer bij het ondernemerschap ligt. Twee jaar geleden besloten we om verandering in de situatie te brengen”.

De eerste stap

Zo besloten Henk en Mark om een waardebepaling van hun ondernemingen te laten maken. Henk: “Voor ons was het duidelijk dat, wanneer de juiste partij zich aandiende, we wilden praten over een strategische samenwerking. Onze business zit commercieel gezien goed in elkaar waarbij we werken met certificeringen, vaste klanten en contracten. Welke een zekere waarde vertegenwoordigen. De eerste stap om te zetten was het uit laten werken van een waardebepaling. Via een relatie kwam Adagium uit de bus. We zijn het gesprek aangegaan en hadden het vertrouwen in Adagium”.
Mark: “In nagenoeg dezelfde periode als het uitvoeren van de waardebepaling, werden wij benaderd door Sansidor. Een netwerkorganisatie die interesse had om onze bedrijven aan hun portfolio toe te voegen. Vanuit het eerste gesprek volgden er nog meer. Dat was een geduldig proces waarbij wij elkaar steeds beter leerden kennen. Waar het in het begin nog aftasten was, groeide dat en wisten we elkaar te vinden”.

Henk: “De Sansidor Groep voert meerdere merken en wilde Gijsen Advies en BCO Brandpreventie daaraan toevoegen. Sansidor bestaat uit specialistische bedrijven op het gebied van water, lucht, infectiepreventie, asbest, gebouwinspecties en voedselveiligheid. Daar passen Gijsen Advies en BCO Brandpreventie goed tussen. Bij Sansidor hadden we direct het juiste gevoel”.

De regisseur van het proces

Een overnameproces was voor beiden heren nieuw. Mark: “Het is duidelijk dat we zo’n traject niet zonder een partij als Adagium hadden kunnen doorlopen. De complexiteit van het traject, daar heb je experts voor nodig. Daarbij hield Adagium ons ook in balans en gaven ze soms tegengas. Wij wilden namelijk snel meters maken en vooruit. Dat is het ondernemerschap dat in ons zit. Maar in dergelijke onderhandelingen is het soms juist goed om in te schikken of om de juiste momenten te kiezen om je punt te maken. Dat beheerst Adagium als geen ander”.
Henk: “Adagium regisseerde het proces volledig. Op de achtergrond deden zij ontzettend veel en hielden zij ons als ondernemers daarmee ook uit de wind. Zo konden wij onze dagelijkse bedrijfsvoering gewoon blijven uitvoeren. Want er kwam veel op ons af. Daarbij was het fijn dat er begeleiding was en Adagium als tussenpersoon fungeerde. Zij behartigden onze belangen, maar dienden ook te zorgen dat het traject in goede banen geleid werd. Daarmee rekening houdend met de andere partij. Zeker omdat we na het afronden van de overdracht nog met elkaar verder moesten”.

Samen verder

Met deze strategische overname ziet de toekomst er voor Gijsen Advies en BCO Brandpreventie rooskleurig uit. Henk: “Het past binnen de visie die Mark en ik hebben. Beide bedrijven behouden hun naam en er blijft zekerheid voor onze medewerkers. We voegen ons bij de Sansidor Groep dat veel synergievoordelen met zich meebrengt. Daarbij blijven Mark en ik verbonden aan de bedrijven. Als directeuren geven we leiding, maar zitten we ook nog dagelijks in de operatie. Ik ben 53 en Mark is 40, daarmee is het voor ons ook nog te vroeg om achterover te leunen. Wij gaan dan ook nog zeker ”.
Mark: “Het nieuws van de overname werd goed ontvangen door alle medewerkers. We hebben alle mensen ingelicht en Sansidor hield een presentatie en deelde een persoonlijke geschreven brief. Dat verliep prima”.

Advies aan andere ondernemers

Henk: “Terugkijkend ben ik blij dat we zijn begeleid door een kundige partij die benaderbaar is en alles tot in detail goed uitlegde. Dat maakte voor ons dat het proces behapbaar was. In een dergelijke situatie is het slim om in een vroeg stadium al te kijken naar je bedrijfsvoering. Bereid het bedrijf voor op een eventuele verkoop door zaken in de onderneming te optimaliseren. Daardoor maximaliseer je de mogelijke opbrengst”.