D it jaar zijn overnameadviseurs Tom Vestjens en Jon Pieper alweer 5 jaar in dienst bij Adagium. Wij spraken beide heren over hun eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van Adagium in de afgelopen 5 jaar. 

Gefeliciteerd met jullie jubileum! Kunnen jullie iets over jezelf vertellen?

Jon trapt af: “Ik heb International Business gestudeerd aan de Universiteit van Maastricht en heb daar zowel mijn bachelor als mijn master behaald. Tijdens mijn studie merkte ik dat mijn interesse uitging naar fusies en overnames binnen het het MKB. Ik kom zelf uit een klein dorp en heb eerder bij een familiebedrijf gewerkt. Daar vond ik het altijd erg prettig om korte lijnen te hebben in een platte organisatie waar iedereen persoonlijk betrokken is. Een logisch gevolg was dat ik na mijn studie op zoek ging naar een baan waarin ik mij kon verdiepen in fusies en overnames binnen het MKB. Zo kwam Adagium op mijn pad. Ondanks dat ik in beginsel geen finance achtergrond heb, solliciteerde ik en werd aangenomen.”

Tom volgt; “Na mijn studie bedrijfseconomie ben ik in 2017 afgestudeerd als Master of Finance. Mijn interesses waren toen nog vrij breed, maar wat ik wel zeker wist is dat ik iets met ondernemers en met cijfers/analyses wilde doen. Op LinkedIn ben ik gaan kijken of er een bedrijf was die voldeed aan deze criteria. Na een tijdje zoeken kwam ik Adagium tegen en heb contact opgenomen. Ik werd gelijk uitgenodigd voor een gesprek. Na dat gesprek werd ik direct uitgenodigd voor een tweede gesprek. De week erop was mijn eerste werkdag en dat is nu 5 jaar geleden.”

Jullie zijn beide overname adviseur, maar uiteraard wel verschillend, wat is jullie kracht?

Tom vertelt; “Iedere adviseur binnen Adagium kan een overnametraject volledig begeleiden. Overnames begeleiden wij binnen ons team altijd met zijn tweeën. Maar we hebben natuurlijk wel onze eigen specifieke kwaliteiten. Zo ben ik meer analytisch dan Jon, en Jon is communicatief commerciëler dan ik ben. Wanneer er bijvoorbeeld een zeer complexe overname bij ons binnenkomt, zal deze waarschijnlijk bij mij terecht komen. Als het een traject betreft die meer gericht is op people management, zal deze eerst bij Jon terecht komen.

Onderling sparren we vaak. Het kan dus zijn dat we niet samen op het project zitten, maar wel samen sparren over de inhoudelijke vraagstukken. Zo bundelen we intern onze krachten.”

Wat is er in de afgelopen 5 jaar zowel op persoonlijk vlak als bij Adagium veranderd?

Jon: “Toen ik van de Universiteit af kwam dacht ik dat ik veel wist, maar toen ik startte bij Adagium kwam ik al snel tot de conclusie dat ik nog helemaal niet zoveel wist en dat er nog heel veel te leren viel. Ik vind het mooi dat ik bij Adagium de kans heb gekregen om te mogen leren en mijzelf te ontwikkelen tot volwaardig adviseur.”

Tom vervolgt; “Als overname kantoor zijn we ook een heel stuk professioneler geworden in de afgelopen 5 jaar, zowel vakinhoudelijk als communicatief. Dit blijkt bijvoorbeeld uit dat we de laatste jaren complexere en ook meer overnames kunnen begeleiden dan een aantal jaren geleden. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug doordat we bekender zijn in de markt, gegroeid zijn in onze vakkennis en inmiddels ook in teamomvang zijn toegenomen.

Welke overname is jullie het meest bijgebleven en waarom?

Tom trapt af: “Dat is de overname van de HEMA bakkerijen, omdat dit de meest complexe overname was die Adagium tot dan toe had gedaan. Ook werd de deal gesloten op 31 december 2021 wat het helemaal bijzonder maakte. Een feestelijke afsluiting van het jaar.

Jon vervolgt; “Voor mij is dit zeker ook de HEMA bakkerijen, maar ook zal ik de overname van Raaijmakers en Zn. niet vergeten. Het contact verliep erg goed en omdat het een heel hecht familiebedrijf is en ik hier veel affiniteit mee heb, paste deze overname mij erg goed.

Maar ook zal mijn eerste overname die ik mocht begeleiden, mij altijd bijblijven. Ik was toen nog niet ervaren en er kwam veel meer bij kijken dan ik dacht. Toen de deal gesloten was, voelde dat voor mij als een bijzonder moment.” 

Wat is de meest gestelde vraag van jullie klanten?

Tom; “De meeste klanten vragen ons ‘Kunnen jullie wel voor mij de juiste koper vinden?’

Deze vraag kunnen we eigenlijk altijd beantwoorden, want op basis van ons netwerk in de markt, onze kennis en kunde en track record brengen wij nagenoeg ieder traject tot een succesvol einde. Ons Adagium is niet voor niets; “Ieder bedrijf een goed gevolg” en daar leven we ook echt naar. Wij gaan niet alleen voor de hoogste bieder, maar we kijken echt naar de bedrijfscultuur. De partijen moeten qua bedrijfscultuur echt goed bij elkaar passen, het vinden van die match is onze kracht. Een overname traject is heel ingrijpend en kost tijd. Het is onze taak om de ondernemers hierin op alle vlakken te ondersteunen en ontzorgen. Het managen van verwachtingen en het geruststellen hoort hier zeker ook bij.”

Wat zouden jullie ondernemers die hun bedrijf op termijn willen verkopen mee willen geven?

Jon: “De belangrijkste tip die ik kan geven is begin op tijd. Als ondernemers weten dat ze over 5 jaar misschien wel iets anders willen doen, dan begint het proces eigenlijk nu al. Het bedrijf klaar maken voor een overdracht en het in kaart brengen wie geschikt zou zijn om het bedrijf over te nemen kost tijd. Zijn er mensen intern die geschikt zijn en dat graag zouden willen, maar nog niet de capaciteit hebben om het bedrijf over te nemen? Dan zal diegene voorbereid moeten worden en de juiste middelen aangereikt moeten krijgen zodat de overname op termijn gerealiseerd kan worden. Daar moet je echt op tijd mee beginnen.

Voor Adagium is het ook veel makkelijker om de overname te begeleiden als de voorbereiding is gedaan dan wanneer er bijvoorbeeld uit noodzaak een overname plaats moet vinden. “

Tom vult aan; “Kies een adviseur op basis van gevoel en vertrouwen en kwaliteit omdat je daar een heel intensief traject mee aan gaat. Er moet echt een match zijn.”

Hoe ziet jullie komende 5 jaar eruit voor jullie en voor Adagium eruit?

Jon; “De komende tijd wil ik mij meer gaan richten op de provincie Limburg met een eigen kantoor daar. Voor mij persoonlijk zou ik graag nog meer willen groeien, zowel vakinhoudelijk als op persoonlijk vlak. 

Tom; “De komende periode ga ik mij meer richten op het begeleiden en coachen van onze junior adviseurs en het optimaliseren van (interne) processen, zodat Adagium over 5 jaar nog meer kwaliteit kan leveren aan onze klanten.”