Adagium begeleidt directeur-grootaandeelhouders bij de koop, verkoop of fusie van een onderneming. In toenemende mate zijn dat familiebedrijven die vraagstukken rondom de overdracht hebben. “Want is die zoon wel de aangewezen opvolger van het familiebedrijf?”

Dit artikel verscheen in het magazine Brookz 500.

Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er 273.000 familiebedrijven in ons land. Deze ondernemingen zijn verantwoordelijk voor een kwart van de omzet van alle niet-financiële bedrijven en voor ruim 29 procent van alle banen voor werknemers. Niet voor niets worden familiebedrijven in de volksmond ook wel de ‘ruggengraat van BV Nederland’ genoemd.
Wat betreft oprichter Albert Dominicus van Adagium mogen familiebedrijven wel wat meer aandacht krijgen. Want de achilleshiel van familiebedrijven is voornamelijk het opvolgingsvraagstuk. Uit onderzoek blijkt dat slechts 30 procent de eerste generatiewisseling overleeft, 13 procent de tweede en maar 3 procent overleeft het aantreden van de derde generatie.
“We moeten oppassen voor dit soort kapitaalvernietiging”, aldus Dominicus. “De overdracht van een familiebedrijf op de volgende generatie is minder vanzelfsprekend dan vroeger. Maar of het familiebedrijf overgaat naar een kind of dat een externe partij de aandelen overneemt, het moet ver van tevoren goed geregeld worden. Want het overdragen van een familiebedrijf is voor vijf procent euro’s en voor 95 procent emotie.”

Verweven belangen

Adagium begeleidt directeur-grootaandeelhouders en familiebedrijven voornamelijk met de koop, verkoop of fusie van de onderneming. Met een team van acht medewerkers ondersteunt het Veghelse corporate finance-kantoor ondernemers in met name de food-, feed- en maakindustrie en dienstverlening die gevestigd zijn in de regio Oost-Brabant en Noord-Limburg.
Het familiebedrijf fascineert de adviseurs van Adagium enorm. Volgens de oprichter zijn bij het familiebedrijf namelijk bedrijfsbelangen, familiebelangen en eigendomsbelangen sterk in elkaar verweven. Binnen familiebedrijven is de vraag wie het bedrijf overneemt altijd belangrijk, al vanaf de dag dat de nieuwe generatie geboren is.
Dominicus: “Als wij worden ingeschakeld om de overdracht van een familiebedrijf naar de volgende generatie te begeleiden, dan kijken we eerst naar hoe de familiestructuur er uit ziet: hoeveel kinderen telt de overdrager, wie is de opvolger, wie zijn de partners van alle familieleden, ook wanneer zij niet betrokken zijn bij de overname. En is de aangewezen opvolger de aangewezen persoon voor overname? En waarom zijn andere kinderen dat niet?”

Pre-exit

Mocht de beoogde zoon, dochter, neef of nicht niet de geschikte opvolger blijken, dan kunnen de Adagium-adviseurs een verkooptraject opstarten. Momenteel ziet Dominicus de pre-exit aan populariteit winnen bij familiebedrijven. “Het familiebedrijf staat meer open voor extern kapitaal. We komen regelmatig voorbeelden tegen van DGA’s die wel het gezicht van het bedrijf willen blijven, maar tevens een stukje waarde willen verzilveren. Dan is de pre-exit, mede door een overvloed aan kapitaal in de markt, een gouden greep.”