In het vijfde verhaal uit het boek ‘Ons Verhaal II‘ aandacht voor familiebedrijf Van den Bosch. Aan het woord Peter van den Bosch.


“Als tweede generatie bouw ik zorgzaam en fundamenteel aan het familiebedrijf”

Voor Peter van den Bosch was het op jonge leeftijd al duidelijk dat hij in het transportbedrijf van zijn vader, Ad van den Bosch, wilde werken om het uiteindelijk over te nemen. Als kind waste hij al de vrachtwagens in de werkplaats. Zo werkte hij zich op in het bedrijf en op zijn 30ste nam hij de onderneming over. Vandaag de dag is Van den Bosch uitgegroeid tot een internationale, toonaangevende speler binnen de intermodale bulklogistiek. De waarden van het familiebedrijf staan nog steeds overeind: op een zorgzame en fundamentele manier bouwen aan het bedrijf en de toekomst.

“In 1964 is mijn vader met één vrachtwagen vanuit Erp begonnen”, vertelt Peter. “Jarenlang reed hij naar Rotterdam om bloem als zakgoed te vervoeren naar alle bakkers in Brabant. Sjouwen met zakken van vijftig kilo, dat was hard werken. Rond 1970 stapte hij geleidelijk over naar het bulktransport in de agrarische sector. In 1971 kocht hij een stuk grond in Erp voor de vestiging van ons bedrijf. Vandaag de dag zijn we hier nog steeds gevestigd. Daar werd het eerste kantoortje gebouwd en groeiden we stapsgewijs met het aantal vrachtwagens. Mijn vader was een commerciële man. Hij luisterde ontzettend goed naar zijn klanten en groeide daar vervolgens in mee. Alles waar transport in benodigd was in de omgeving, pakte mijn vader aan. We groeiden niet alleen nationaal, maar ook internationaal. Zo gingen we al snel de grens over naar België en Duitsland. De cirkel werd steeds groter en onze naam werd bekender in de wereld van bulktransport. De vervoerscapaciteit groeide in de daaropvolgende jaren, ook mede dankzij vele strategische bedrijfsovernames.”

Eerste stappen in het familiebedrijf

Als kind heeft Peter het bedrijf door en door leren kennen. Hij poetste als twaalfjarige de vrachtwagens en kreeg zo meer klusjes binnen het bedrijf. Peter: “Vanuit onze ouders was er geen druk richting mij en mijn zus om het bedrijf over te nemen. Er was ook geen familieberaad of strategisch overleg. Op een middag vroeg ons pa ‘gewoon’ aan ons, of wij interesse hadden om later de zaak over te nemen. Mijn zus en ik zaten nog op de middelbare school. Ik sprak op dat moment op jonge leeftijd uit dat ik hem wilde opvolgen. Mijn zus Anita had daar minder interesse in en verkoos een ander pad om te bewandelen.”

“Van mijn 16de tot mijn 18de heb ik de Automotive Business Management opleiding bij IVA in Driebergen gevolgd. Daarna heb ik nog een opleiding in Engeland en Duitsland gedaan om mijn talenkennis verder te ontwikkelen. Mijn vader pushte mij om al vroeg op eigen benen te leren staan. Ik was twintig jaar oud toen ik in 1987 officieel bij Van den Bosch kwam werken. Mijn vader kocht in 1989 een Amsterdams bedrijf aan en dat heb ik van 1989 tot 1993 zelfstandig gerund. Dat was voor mij een goede leerschool. Elke dag reed ik van Erp op en neer naar Amsterdam en in de avonduren overlegde ik met pa. Dat verliep goed, waardoor ik mij daarna op de internationale klanten ging focussen. Ook omdat mijn Engels een stuk beter was dan dat van pa.”

Van den Bosch Transport - Adagium Corporate FInance

Van eerste naar tweede generatie

In 1998, toen Peter dertig jaar was, heeft hij het bedrijf overgenomen van zijn vader. Dat was voor beiden een logisch moment. Peter: “Mijn vader liet mij er hard voor werken. Hij wilde overtuigd worden dat ik ook daadwerkelijk de capaciteiten had om een bedrijf te leiden. Rond mijn dertigste had ik wat meer levenservaring en was de tijd rijp. Pa was wat meer behoudend en ik wilde verandering binnen het bedrijf en meer in automatisering investeren. Ik diende natuurlijk ook de financiën te regelen zodat ik mijn vader kon uitkopen. Daar kwamen wij, samen met onze adviseurs, na diverse gesprekken goed uit. Tijdens de transportdagen die we destijds organiseerden voor medewerkers, klanten en leveranciers heeft mijn vader officieel het stokje overgedragen. In zijn speech maakte hij het mooie vergelijk met dorpsgenoot Anky van Grunsven. Waar vader – net als Anky – jarenlang ‘het paard’ alleen heeft gemanaged, nam ik de leiding over met een vierspan. Dit vierspan stond symbool voor het directieteam, dat vanaf dat moment samen met mij de dagelijkse leiding voerde.”

Van het imago ‘zoontje van de baas’ heeft Peter naar klanten toe nooit last gehad. “Hoewel ik uiteraard de senioriteit miste, had ik wel de transportkennis. Ik kende het transportmaterieel, de producten en de markt van binnen en buiten. Dat kon ik gemakkelijk overbrengen en daar beoordeelden klanten mij op. Intern gezien was het langer werken om dat beeld te veranderen. Mijn vader had zich namelijk bewezen en ik moest dat nog doen.”

Het familiebedrijf

Peter: “Moeder was met name de partner van de ondernemer, een rol die ontzettend belangrijk is. Als je ziet hoeveel uren de ondernemer in zijn bedrijf stopt, dan moet je wel samen een team zijn. Mijn vader heeft zó hard gewerkt en vanuit niets een bedrijf opgebouwd, daar heb ik ontzettend veel bewondering voor. Hij was niet van het snel geld verdienen, maar richtte zich juist op het duurzaam bouwen aan een goed en gezond bedrijf. Die lijn trek ik doelbewust door om de continuïteit van het bedrijf te borgen en de bedrijfscultuur te behouden. Daarbij voel ik ook de zorgplicht richting onze medewerkers zodat zij een goed toekomstperspectief hebben.”

Een eventuele derde generatie behoort tot de mogelijkheden, maar op dit moment zijn de vijf kinderen van Peter nog te jong voor een overname. “Vandaar dat ik bewust voor een tussenpaus gekozen heb”, vervolgt Peter. “In 2017 heb ik de dagelijkse leiding van het bedrijf overgedragen aan Rico Daandels. Als CEO is hij het eerste niet-familielid dat aan het roer staat van de onderneming.” Zelf is Peter sinds 2017 actief in de Raad van Advies. Hij ondersteunt de directie met adviezen en aanbevelingen rondom de doelstellingen, strategie en bedrijfsvoering.

“Uiteindelijk is het aan de kinderen of ze een actieve rol in de opvolging willen spelen”, vervolgt Peter. “Vier keer per jaar hebben we een familieoverleg, mijn vrouw en ik nemen onze vijf kinderen dan volledig mee in het proces. Zij krijgen van ons de tijd en ruimte om zelf een keuze te maken. Uiteraard zou het geweldig zijn als een volgende generatie het bedrijf voortzet.”

Een heldere toekomst

Waar Van den Bosch zich decennialang volledig op wegtransport richtte, initieerde Peter een transitie naar intermodale logistiek. “In 2007 reden we met 1.000 vrachtwagens, draaiden prachtige omzetten maar waren we niet kostenefficiënt. Voor ons ligt de toekomst niet meer in het wegvervoer, maar in intermodaal transport waarbij we gebruikmaken van boten en/of treinen.

Het overgrote deel van onze vloot bestaat nu uit containers en tachtig procent van onze omzet betreft intermodaal. Daarmee hebben wij een grote duurzaamheidsslag gemaakt.

We gebruiken data, inzicht en kennis om intermodale logistiek slimmer, beter en duurzamer te maken. Daarmee verschuift onze rol steeds meer van logistiek dienstverlener naar ketenregisseur”, besluit Peter zijn verhaal.