“Groot denken om groot te worden”
Rudie Hooijer en Joop Koot, Ooha Media

Het idee werd drie jaar geleden geboren: door een nieuwe geluidswal voor hun eigen bedrijven kwamen de ondernemers Rudie Hooijer en Joop Koot op het idee om een reclamemast te plaatsen. “Op die manier zouden we toch zichtbaar zijn.” Het idee is inmiddels uitgerold tot een imposant nieuw digitaal media concept voor Nederland. Een extra investeerder was nodig.

Hoe ontstond het idee?
“Onze bedrijven zouden niet meer zichtbaar zijn door de aanleg van een geluidswal. Daardoor kwamen we op het idee om een reclamemast te gaan plaatsen”, vertelt Joop Koot. “Deze reclameruimte kun je huren maar toen we gingen informeren kwamen we eigenlijk op het idee dat we dit zelf ook konden realiseren.”

Een onderneming erbij?
“Zeker. We zijn en blijven ondernemers. We werden elkaar partners en zagen de kans in het feit dat we de mast ook konden gaan verhuren. Dat werd ons verdienmodel.”

Hoe was de start?
‘Niet geheel ongevaarlijk, letterlijk. We zijn start gegaan met een analoge reclamemast. De doeken in de mast moeten we om de twee weken vervangen. Om de twee weken moesten wij dus in de mast klimmen om alles te vervangen. Niet echt een ongevaarlijke actie.”

Een digitale mast was de oplossing?
“Bij een analoge mast heb je a. gevaarlijk werk, maar b. ook veel afval. De doeken zijn niet meer te gebruiken. Al snel werd het idee geopperd om een digitale oplossing te bedenken. De beelden kunnen snel gewisseld worden: binnen een paar seconden kun je iets anders laten zien.”

De oplossing was een idee, maar waren er middelen?
“Ons geloof in deze markt is groot. Dat baseren we op resultaten uit het buitenland: het is de enige tak van sport die nog stijgend is in de advertentiewereld. Een investeerder zou daar dus ook in moeten geloven.”

Adagium ging op zoek naar een investeerder.
“Inderdaad. We kregen zelf de klus niet geklaard. Adagium klaarde de klus: een jaar na het eerste gesprek is er een investeerder. Het bedrijf Joruad kan haar nieuwe concept gaan uitrollen. De grote beeldschermen, met een grootte van ruim honderd vierkante meter, zijn inmiddels in China gekocht. De eerste digitale reclamemast wordt dit jaar nog geplaatst bij Vianen.”

En de toekomst?
“Wij gaan groeien naar een landelijk netwerk voor Nederland. Wie klein denkt, blijft klein. We denken liever groot.”

Ooha Media

DESKUNDIG IN VERSCHILLENDE BRANCHES

Branche FoodFood & Feed industrie

Branche Maak Industrie(Maak) Industrie

Branche BouwBouw

Branche DienstverleningDienstverlening

Branche GroothandelGroothandel

Branche LogistiekLogistiek

OOHA MEDIA

Bereik meer met digitale snelwegreclame