Leren groeien als ondernemer
Eén winkel runnen is één ding, maar de stap naar twee vestigingen was voor Anne en Michel een forse verandering. Via Auping kregen ze na een jaar de kans een tweede locatie te openen op Ekkersrijt, Eindhoven. Van zelf bezorgen en in de winkel staan naar twee locaties tegelijk aansturen, dat vroeg om een andere manier van werken. Auping dacht hierin actief mee en bood management- en leiderschapstrainingen aan. “Dat gaf ons de handvatten om meer op afstand te sturen en het team sterker te maken,” vertelt Michel.
In 2022 volgde zelfs een derde winkel, in het hart van Eindhoven. Elk nieuw filiaal bracht nieuwe uitdagingen: het uitbesteden van logistiek, het verdelen van aandacht over meerdere teams en het verder ontwikkelen van managementvaardigheden. “Met drie winkels heb je geen tijd meer om met kussens te sjouwen,” lacht Anne. “Je moet gaan sturen, coachen, vooruitkijken. Gelukkig hadden we een trouw en sterk team dat met ons mee¬groeide.” Ook de samenwerking met Auping bleef in al die jaren warm: duidelijke afspraken, uitstekende service en wederzijds vertrouwen.
Ruimte maken voor nieuwe dromen
Begin vijftig, met een bedrijf in topvorm en zonder opvolgers binnen de familie, besloten Anne en Michel stil te staan bij de toekomst. “Het was geen kwestie van moeten maar de zaak beheerst jarenlang je leven,” zegt Anne, “we wilden kijken wat we nog wilden, welke andere dromen er nog zijn en wat er mogelijk is. Ik wil ooit weer voor de klas staan als wiskundedocent. Michel wilde eerst de ruimte om het even te laten bezinken.”
Het eerste gesprek met hun bank en accountant was puur oriënterend. Pas daarna volgde de kennismaking met Adagium, via hun vermogensadviseur. Michel: “We wilden weten hoe zo’n proces werkt en of er geschikte kopers zijn. Die gesprekken voerden we vrijblijvend en met open blik, onderzoekend of we hier een serieus vervolg aan wilden geven.”
De juiste partij vinden
Wat volgt is een spannende periode op nieuw, onbekend terrein. Verschillende kandidaten passeerden de revue en werden gesproken. Al vroeg in het proces haakten Anne en Michel ook Auping aan, zodat zij konden meedenken over een passende opvolging. Hun betrokkenheid was voor het duo belangrijk: de nieuwe eigenaar moest immers niet alleen bij hen passen, maar ook bij de formule en de merkwaarden van Auping.
Uiteindelijk viel de keuze op een collega-ondernemer uit dezelfde branche. “Hun passie en drive waren direct voelbaar en dat sprak aan,” licht Michel toe. “We wisten: dit voelt goed voor ons, voor Auping én voor ons team. Dit is de juiste koper om onze winkels aan over te dragen.” Dat Auping achter deze koper stond en hun volledige vertrouwen uitsprak, gaf extra zekerheid en maakte de keuze compleet.