Referentie

Anne en Michel sluiten hun Auping-hoofdstuk af

Home Referenties Anne en Michel sluiten hun Auping-hoofdstuk af

Sommige ondernemers dromen er hun hele leven van, anderen rollen er bijna vanzelf in. Voor Michel Stoffels zat het ondernemen als het ware in de matrassenveren: hij groeide op in een familie met een beddenzaak. Zijn partner Anne Jongejans werkte in de bankwereld, maar stapte in toen de kans zich voordeed.

Twaalf jaar geleden zagen ze in Breda een gat in de markt: een stad zonder Auping Store, maar mét een grote woonboulevard. Ze huurden een pand, stapten op Auping af en kregen groen licht om als franchisenemer te starten. “Bijzonder dat Auping ons het vertrouwen gaf om ons plan uit te voeren,” herinnert Michel zich. Met lef, doorzettingsvermogen en een duidelijke visie op service en kwaliteit startten ze hun eerste winkel.

Leren groeien als ondernemer

Eén winkel runnen is één ding, maar de stap naar twee vestigingen was voor Anne en Michel een forse verandering. Via Auping kregen ze na een jaar de kans een tweede locatie te openen op Ekkersrijt, Eindhoven. Van zelf bezorgen en in de winkel staan naar twee locaties tegelijk aansturen, dat vroeg om een andere manier van werken. Auping dacht hierin actief mee en bood management- en leiderschapstrainingen aan. “Dat gaf ons de handvatten om meer op afstand te sturen en het team sterker te maken,” vertelt Michel.

In 2022 volgde zelfs een derde winkel, in het hart van Eindhoven. Elk nieuw filiaal bracht nieuwe uitdagingen: het uitbesteden van logistiek, het verdelen van aandacht over meerdere teams en het verder ontwikkelen van managementvaardigheden. “Met drie winkels heb je geen tijd meer om met kussens te sjouwen,” lacht Anne. “Je moet gaan sturen, coachen, vooruitkijken. Gelukkig hadden we een trouw en sterk team dat met ons mee¬groeide.” Ook de samenwerking met Auping bleef in al die jaren warm: duidelijke afspraken, uitstekende service en wederzijds vertrouwen.

Ruimte maken voor nieuwe dromen

Begin vijftig, met een bedrijf in topvorm en zonder opvolgers binnen de familie, besloten Anne en Michel stil te staan bij de toekomst. “Het was geen kwestie van moeten maar de zaak beheerst jarenlang je leven,” zegt Anne, “we wilden kijken wat we nog wilden, welke andere dromen er nog zijn en wat er mogelijk is. Ik wil ooit weer voor de klas staan als wiskundedocent. Michel wilde eerst de ruimte om het even te laten bezinken.”

Het eerste gesprek met hun bank en accountant was puur oriënterend. Pas daarna volgde de kennismaking met Adagium, via hun vermogensadviseur. Michel: “We wilden weten hoe zo’n proces werkt en of er geschikte kopers zijn. Die gesprekken voerden we vrijblijvend en met open blik, onderzoekend of we hier een serieus vervolg aan wilden geven.”

De juiste partij vinden

Wat volgt is een spannende periode op nieuw, onbekend terrein. Verschillende kandidaten passeerden de revue en werden gesproken. Al vroeg in het proces haakten Anne en Michel ook Auping aan, zodat zij konden meedenken over een passende opvolging. Hun betrokkenheid was voor het duo belangrijk: de nieuwe eigenaar moest immers niet alleen bij hen passen, maar ook bij de formule en de merkwaarden van Auping.

Uiteindelijk viel de keuze op een collega-ondernemer uit dezelfde branche. “Hun passie en drive waren direct voelbaar en dat sprak aan,” licht Michel toe. “We wisten: dit voelt goed voor ons, voor Auping én voor ons team. Dit is de juiste koper om onze winkels aan over te dragen.” Dat Auping achter deze koper stond en hun volledige vertrouwen uitsprak, gaf extra zekerheid en maakte de keuze compleet.

Begeleiding die rust gaf

Adagium speelde in het overnameproces een centrale rol. “Ze waren altijd bereikbaar, gaven heldere uitleg en begeleidden ons door alle stappen,” vertelt Anne. “Van de waardebepaling tot de onderhandelingen, van de eerste handdruk tot de laatste handtekening: ze hielden het proces strak in de hand.” Michel vult aan: “Het gaf ons vertrouwen dat zij niet alleen de zakelijke kant bewaakten, maar ook oog hadden voor de menselijke kant. Ze legden steeds duidelijk uit wat de volgende stap zou zijn, vertaalden complexe documenten naar begrijpelijke taal en waren transparant. Zo konden wij met een goed gevoel beslissingen nemen.”

Een intensief traject naast de dagelijkse business

Het combineren van een complex overnameproces met het runnen van drie winkels bleek pittiger dan verwacht. Vooral het boekenonderzoek was zwaarder dan Anne en Michel hadden ingeschat. “Wij dachten vooraf, als de deal gesloten is dan hebben we het grootste gedeelte achter de rug. Maar dan volgt het hele onderzoek nog. De hoeveelheid en complexiteit van de vragen die op je afkomen, is enorm,” legt Anne uit. Juist in die fase is de begeleiding van Adagium fijn, zij stroomlijnden het proces en hielpen prioriteiten stellen. “Hoewel je uiteindelijk toch zelf alle antwoorden moet verzamelen. Dat kost veel tijd en energie.”

Het moment van vertellen

Wat Anne en Michel het moeilijkst vonden, was het stilhouden van de plannen voor hun medewerkers. Het hele overnameproces duurde ruim een jaar en in die tijd moesten ze hun dagelijkse werkzaamheden gewoon door laten lopen. “We hebben ze uiteindelijk ’s avonds bij elkaar geroepen onder het mom van een werkoverleg,” verduidelijkt Michel. “Tissues paraat want we vonden het lastig om te vertellen. Onze medewerkers zijn ons dierbaar. Het nieuws kwam als een totale verrassing voor hen.”

Na de bekendmaking stelden de nieuwe eigenaren zich snel persoonlijk voor aan alle medewerkers, wat de overgang verzachtte. “We wilden dat iedereen zich goed voelde bij de verandering,” zegt Anne. “Dat is gelukt, mede door de professionele houding en inzet van de koper die met alle medewerkers persoonlijke gesprekken voerde.”

Tijd voor een nieuwe fase

De overdracht is nog vers, dat voelt voor Michel onwennig. “Rationeel weet ik dat dit de juiste keuze is en ik ben vooral blij dat we het goed hebben overgedragen. Maar ik laat wel iets achter, waar we al die jaren hard voor gewerkt hebben. Met een mooi gevoel kijk ik terug op wat we bereikt hebben met Auping en ons team. En al die jaren hebben Anne en ik elkaar perfect aangevuld, juist omdat we in sommige dingen totaal anders zijn.”

Voor Anne lonkt een toekomst voor de klas. “Het is fijn om wakker te worden zonder die dagelijkse druk, maar mét het gevoel dat we het voor iedereen goed hebben gedaan. Het is een intensief jaar geweest, we nemen eerst de tijd om tot rust te komen.”
Gezamenlijk geven ze deze tip aan andere ondernemers: “Begin op tijd, gun jezelf de ruimte om een goed beeld te vormen en laat je begeleiden. Dat zorgt voor de beste deal, voorwaarden en het juiste gevoel. Voor jezelf, je team, je leveranciers en de koper.”

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl