Brownies&downieS is een bijzondere en bekende formule. Het concept is opgericht in 2010 en bleek al snel een schot in de roos. Brownies&downieS biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een zinvolle dagbesteding in de horeca. “Het doel was om een goedlopende lunchzaak neer te zetten waarbij het een leuke bijkomstigheid is dat je bediend wordt door mensen met een beperking,” vertelt Thijs Swinkels, oprichter Brownies & downieS. “Adagium heeft als zakelijke vriend, in de vorm van Albert Dominicus, een waardevolle bijdrage geleverd aan het succes van onze groei en ontwikkeling.”

Een goedlopende en zelfredzame lunchzaak

Het idee van Brownies&downieS is ontstaan in de zomer van 2010. Thijs Swinkels heeft zijn stage in het speciaal onderwijs erop zitten en net zijn SIOS opleiding afgerond. “Aanvankelijk was ik van plan om de revalidatie in te gaan. Daar waren echter geen stageplekken in te vinden en zo belandde ik in het speciaal onderwijs, waar ik met enige tegenzin aan begon. Het mooie was dat ik na één dag was verkocht. Ik kwam met de leukste verhalen thuis en merkte dat dit iets in mij los maakte. In de zomer van 2010 is het idee ontstaan om een horeca dag zaak te beginnen met deze fantastische doelgroep,” vertelt Thijs. Brownies&downieS is niet als zorgconcept in de markt gezet. “In feite ben ik gewoon met de zaak in Veghel begonnen. Ik wilde een lunchzaak neerzetten die zelfredzaam is en niet afhankelijk van giften. Een wezenlijk verschil met andere concepten waar vaak hele fijne werkplekken worden gecreëerd, maar geen commercieel oogpunt. Wij willen op een A-locatie zitten, we willen een inhoudelijk sterke menukaart bieden en we willen concurreren met de gevestigde, lokale horeca,” vertelt Thijs.

Het ontstaan van een zakelijke vriendschap

In januari 2012 heeft Brownies&downieS een tweede locatie geopend in Sint-Oedenrode. “Het liep goed en we merkten in de zomer van 2012 dat er veel vraag was naar ons concept. Zo is er organisch een franchiseformule ontstaan. Dat betekende in 2013 een verdere groei naar negen locaties. Dit ging eigenlijk té hard. We hadden nog geen doordacht plan klaarliggen. Als het water aan je lippen staat dan ga je rekenen, vandaar dat we besloten om verder door te groeien zodat onze formule wél rendabel werd. In deze jaren ben ik actief met Albert Dominicus van Adagium in contact gekomen,” vertelt Thijs. Thijs en Albert kenden elkaar vanuit het Veghels bedrijfsleven. “Het was vooral een menselijke klik die ik had met Albert. We dronken regelmatig een kop koffie en Albert heeft mij, als de jonge ondernemer die ik was, destijds advies gegeven om ook eens verder te denken dan alleen morgen. Dat heeft mij als mens gevormd en daardoor is er een zakelijke vriendschap ontstaan,” licht Thijs toe.

Advies in strategische keuzes

Brownies&downieS maakte een enorme groei door. “In 2014 groeiden we weliswaar hard, maar verkeerden we toch in zwaar weer. Adagium adviseerde ons dat we een ervaren ondernemer aan boord moesten halen. Iemand die ons dagelijks kon coachen. Ik kwam in contact met Maarten Halma die graag een vestiging wilde openen in Wijchen. We hadden een enorme klik en Maarten is vervolgens als compagnon in de formule gestapt. Albert heeft namens Adagium dit traject begeleid. Adagium adviseert met name in strategische keuzes en houdt zich niet bezig met de inhoudelijke formule en koers. Daarmee levert Adagium een toegevoegde waarde doordat zij als onafhankelijke partij zonder belangen en emoties adviseert,” vertelt Thijs. In 2015 heeft Brownies&downieS verder gebouwd aan de franchiseformule. “Sinds 2016 en 2017 staat het als een huis en hebben we de groei gerealiseerd die we nodig hadden,” vult Thijs aan.

De perfecte aanvulling

Op dit moment heeft Brownies&downieS 53 locaties, 51 in Nederland, 1 in België en 1 in Zuid-Afrika. “De verwachting is dat we in 2019 nog 10 tot 12 vestigingen extra zullen openen. Sinds 1,5 jaar is Abel Slippens ook mede eigenaar geworden van de formule. Los van de kennis en ervaring die hij meebrengt, hebben we nu drie verschillende eigenaren. We zijn alle drie van een andere generatie en als ondernemer erg verschillend maar we hebben allemaal een horeca hart. We vullen elkaar daarmee perfect aan. Het geeft rust dat we nu door de groeipijnen heen zijn en voor mij persoonlijk is het fijn om te kunnen sparren met ervaren ondernemers als Abel en Maarten,” vertelt Thijs.

Volledig deelnemen aan het reguliere arbeidsproces

Een goed draaiende formule geeft Thijs en zijn compagnons ook de ruimte voor hun toekomstplannen. “Brownies&downieS is voor mensen met een beperking de ideale stap om te ruiken aan het reguliere arbeidsproces. Daarbij vormen onze lunchzaken een veilige basis om te starten. We begeleiden de medewerkers en bieden alle zorg die ze nodig hebben. Het toekomstbeeld dat we hebben is dat we steeds meer medewerkers ook helpen aan hun droombaan. Daarbij hebben we ook ondernemers nodig die ze een kans willen bieden. Zo is Jaïre, onze medewerker in de lunchzaak in Veghel, onlangs gestart met een stage bij GoCarwash in Veghel. Hij is helemaal idolaat van auto’s en dat vormt voor hem zijn ideale werkplek. Wij zijn Jaïre aan het coachen om te kijken of hij uiteindelijk bij GoCarwash kan werken om zo volledig deel te kunnen nemen aan het reguliere arbeidsproces. Hij mag nu elke week een dag komen werken bij GoCarWash. Hoe gaaf is dat? Wij regelen aan de achterkant de zorg, de begeleiding en het papierwerk, maar zo hopen we dat we meer mensen zoals Jaïre naar een betaalde droombaan kunnen begeleiden,” vertelt Thijs.

Een echte ondernemerscultuur

“In het hele adviestraject ben ik Adagium dankbaar voor hun persoonlijke advies. Adagium is altijd al verbonden geweest met Brownies & downieS. Dat vind ik ook het mooie aan MKB Veghel. Ervaren ondernemers helpen en coachen de jongere ondernemers. De betrokkenheid, de gunfactor en daarmee de hele ondernemerscultuur in Veghel stimuleert elkaar. Dat is voor mij persoonlijk ook een doel voor de toekomst, om over tien jaar als ervaren ondernemer de nieuwe generatie te kunnen begeleiden. Puur belangeloos een paar uur in je agenda vrij maken om jonge ondernemers vooruit te helpen,” vertelt Thijs.

Een opvallende herinnering aan Adagium

“In de jaren dat ik actief contact had met Adagium werkte de dochter van Albert, destijds 15, in onze lunchzaak in Veghel. Op een avond was het ontzettend druk en had ik haar tot 1.00 uur laten werken. Hoewel Albert en ik zakelijke vrienden zijn, kwam die avond de vader in Albert naar boven en kreeg ik het te horen. Volkomen terecht overigens! Het is mooi om te zien hoe Albert eenvoudig schakelt en de juiste pet opzet, precies waar de situatie op dat moment om vraagt. Voor mij was dat overigens een leermomentje als jonge ondernemer,” vertelt Thijs.