Adagium zag 12,5 jaar geleden het levenslicht toen Han Galema en Albert Dominicus besloten om hun handen ineen te slaan. Gestart in 2006 en gegroeid naar een sterk team dat het merk Adagium vertegenwoordigt. We spreken Han en Albert over hoe zij de afgelopen 12,5 jaar hebben ervaren, wat hun mooiste herinneringen zijn en wat zij verwachten dat de toekomst voor Adagium zal brengen.

Een terugblik op 12,5 jaar samenwerking

De wegen van Han en Albert kruisten elkaar in 2005 en een jaar later besloten zij samen te gaan ondernemen. Ze starten Adagium en daarmee zetten zij hun eerste stappen in het zelfstandig ondernemerschap. “Als ik kijk naar 12,5 jaar Adagium dan schieten de termen prettig, uitdagend, intensief en altijd met de gedachte ‘we moeten vooruit’ direct te binnen. Die vooruitgang hebben we altijd nagestreefd en dat doen we nog steeds,” vertelt Albert. “Het zelfstandig ondernemerschap bevalt mij sinds de eerste vijf minuten tot op het moment van vandaag uitstekend. Onze partnership is gelijkwaardig en met daarbij een denken-en-doen-factor die nagenoeg gelijk is. We hebben gezamenlijke belangstellingen, maar zijn tegelijkertijd ook duidelijk verschillend en dat vult elkaar uitstekend aan,” vult Han aan.

Gegroeid naar een sterke partij in de markt

Veel ondernemingen beginnen klein, daarin is Adagium geen uitzondering. “We bevinden ons met Adagium in een niet doorzichtige markt, we bieden namelijk geen tastbaar product aan en bovendien is er veel concurrentie. We begonnen destijds met kleinere deals, we zijn daarin door de jaren heen duidelijk gegroeid in omvang en complexiteit van de deals die we begeleiden. We zijn een sterke partij in de markt gebleken, we doen namelijk structureel zo’n 15 a 20 deals per jaar, wat wel onderscheidend is,” vertelt Han. “Door de jaren heen zijn wij echter nooit te hoog in de boom geklommen. We hebben onze positie duidelijk weten te vinden en op hoofdlijnen wisten we waar we naartoe wilden. Je moet ook opletten want op het moment dat je als onderneming niet ontwikkelt in deal-type, dan onderscheid je je niet. Daarnaast werken wij in een aparte branche, waarbij het juist een goed teken is wanneer een klant vertrekt omdat de deal is afgerond. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van veel andere markten. Dan zegt het wel iets als je netwerk je keer op keer opdrachten gunt. Daar zijn we ook zeker trots op,” merkt Albert op.

Kies duidelijk positie en durf keuzes te maken

“Ondernemers staan aan de vooravond van de belangrijkste transactie in hun leven. Het is mooi dat we daaraan bij kunnen dragen. Vandaar dat wij nog steeds elke dag beter willen zijn voor onze klanten,” vertelt Albert. “Adagium begeeft zich in een hele persoonlijke business en dat bracht ons ook wel de grootste uitdaging. Enerzijds ben je als persoon bezig met waar je goed in bent. Anderzijds volgden we onze strategie om een duidelijke positie en identiteit in de markt te verwerven, ondanks dat de waan van de dag altijd op de loer lag. Dat ging natuurlijk met vallen en opstaan. Hierbij was het durven vooruitkijken en het durven maken van keuzes doorslaggevend,” vertelt Han.

Een organisch team met karakter dat elkaar versterkt

Adagium heeft altijd de intentie gehad om met medewerkers te werken. “Op dit moment hebben we een mooie teamomvang van zeven personen. We leren mensen hier niet hoe een spreadsheet in elkaar steekt, maar we leren ze wel te analyseren hoe je naar het bedrijf zelf, de werkelijkheid, moet kijken. Berekeningsmodellen ondersteunen, maar weerspiegelen niet de werkelijkheid,” vertelt Han. “Natuurlijk gaat het in gesprekken om flinke bedragen, maar we leren de jonge medewerkers in ons team wat de perceptie van geld is versus datgene waar we het voor doen. Namelijk: de continuïteit van een onderneming veiligstellen,” vertelt Albert. “We werken binnen Adagium volgens een gezamenlijke visie, daar moet je als teamlid wel bij passen. Daarbij hebben we ook altijd naar mensen met karakter gezocht. Wij verwachten van onze medewerkers dat zij eigen input leveren en dat zij persoonlijke ontwikkeling belangrijk vinden,” vertelt Han. Albert vult aan: “We hebben een organisch team waarin iedereen voor elkaar klaar staat. Het is mooi om te zien dat het team zelf initiatief neemt en regelmatig naar elkaar toeloopt om te overleggen. Het team versterkt elkaar.”

De meest memorabele momenten

We vragen Han en Albert naar hun mooiste herinneringen in 12,5 jaar samenwerking. “Wat direct bij ons beiden te binnen schiet is 18 december 2009, voor ons een memorabele dag. We reden om 6.00 uur naar Amsterdam, met hevige sneeuwval en code rood, die  dag hebben we Adagium vormgegeven. Wat ook zeker noemenswaardig is, is het event Lentekriebels dat we meerdere jaren hebben georganiseerd voor ons netwerk. We nodigden bekende sprekers uit. Daarbij springt het verhaal van Koen Slippens, CEO van Sligro, eruit, die zijn persoonlijke verhaal rondom de opvolging van zijn neef Abel vertelde. Het verhaal van Karel van Eerd, het jaar erop, maakte ook zeker indruk. Hij deelde zijn verhaal rondom de overname van Super de Boer. Het waren écht persoonlijke verhalen, zoals je ze niet in de media te lezen of te horen kreeg,” vertelt Albert.

“Het grootste compliment kregen we tijdens Lentekriebels in 2010. Een bankier kwam naar ons toe en merkte op dat wij écht onafhankelijk zijn. Hij kwam hier namelijk iedereen tegen uit de branche en dat was zeer ongebruikelijk,” vertelt Han.

Het draait om vertrouwen

“In onze business maken we tijdens de processen van deals bijzondere momenten en voorvallen mee, echter delen we deze nooit met mensen. Het blijft binnen de muren van dit gebouw, want mensen moeten ons kunnen vertrouwen,” vult Han aan.

Winnaar van de Deal of the Year Award

Het winnen van de DCFA Deal of the Year Award wordt niet direct als een van de mooiste herinneringen aangehaald en dat typeert Adagium. “Het is uiteraard een prachtige erkenning voor het werk dat we doen. Echter draait het bij ons écht om onze klanten. Het feit dat we een leuke supportvideo kregen, vlak voor de prijsuitreiking, van Wim en Seine van Biogas Plus, is voor ons per saldo misschien nog waardevoller. We hebben heel veel positieve reacties gekregen op deze prijs en dat is waar het voor ons om draait,” vertelt Albert.

Adagium en de toekomst

“Kijkend naar de toekomst zullen we iedere dag scherp blijven en ook de focus leggen op het bouwen van onze identiteit als Adagium. We willen top of mind blijven bij onze relaties. Daarbij blijven we eraan werken om iedere dag beter te zijn voor onze klanten,” vertelt Han. “We groeien in de complexiteit van de deals die we doen met een toename in internationale en corporate spelers. Het is onze ambitie om in de toekomst een krachtige speler te zijn en blijven, waarbij we goede familie- en MKB-bedrijven overdragen naar grotere corporates,” vertelt Albert. “Na 12,5 jaar hebben we een naam gevestigd in de business die we doen. We hebben een vracht aan ervaring, maar we moeten altijd scherp zijn. Want je bent zo goed als je laatste deal,” besluit Han.