Adagium sleepte in januari van dit jaar de ‘DCFA Deal of the Year Award 2018’ in de wacht. De Dutch Corporate Finance Association reikte op haar nieuwjaarsreceptie in Utrecht deze belangrijke prijs uit aan het dealteam van Adagium. Trots, dat is het eerste woord dat Albert Dominicus en Han Galema kunnen zeggen over de prijs die Adagium in hun 12,5 jarige jubileumjaar in de wacht sleepte.

Brabantse lef, passie en betrokkenheid

Jaarlijks bekroont de Dutch Corporate Finance Association een deal uit de vele inzendingen die de leden van haar vakorganisatie inzenden. De vakjury, onder leiding van Hans Biesheuvel (ONL Nederland), benoemde de deal tussen het Brabantse Biogas Plus, de cliënt van Adagium, en de Franse multinational ENGIE, als winnaar. Deze werd geloofd vanwege de meeste creativiteit, het multidisciplinaire karakter, de deskundigheid van de dealmakers en het uiteindelijke resultaat van de deal. In het bijzonder werd de passie en het Brabantse lef waarmee Adagium de regie voerde tijdens dit bijzondere verkoopproces aangestipt. “Het is een geweldige erkenning! Het toont ook aan dat we mooie familiebedrijven wereldwijd aan een goede deal kunnen helpen,” vinden Albert en Frank Schuurmans die samen leiding gaven aan het dealteam.

“Het was een deal tussen David en Goliath.”

Het begeleiden van bedrijfsoverdrachten is topsport

Biogas Plus, het toonaangevende bedrijf op het gebied van biovergisting en groengas in Nederland, is in 2018 door de Franse multinational ENGIE overgenomen. “Dit was echt een deal tussen David en Goliath,” stelt Frank. “Biogas Plus is namelijk een MKB-onderneming uit Deurne met 25 medewerkers, terwijl ENGIE eind 2017 meer dan 150.000 medewerkers in dienst had en een omzet draaide van 66,6 miljard met haar hoofdkantoor in Frankrijk. Dit proces kenmerkte zich door grote cultuurverschillen tussen een snel groeiend Brabants MKB-bedrijf en een grote Franse multinational. Bij een internationale overdracht doorloop je uitermate complexe processen. Het ‘spel’ tussen een groeiend Brabants MKB-bedrijf en een Franse corporate organisatie is echter nog complexer. Je weet namelijk niet wie wanneer en op welk niveau aan de touwtjes trekt. We hebben geen moment gedacht ‘waar zijn we aan begonnen’, want topsport bedrijven geeft je adrenaline,” glimlacht Albert.

“Adagium heeft als dealmaker en procesmanager opgetreden bij de verkoop.”

Begeleiding bij een bijzonder en succesvol verkooptraject

Adagium heeft als dealmaker en procesmanager opgetreden bij de verkoop. “Een bijzonder verkooptraject tussen een MKB onderneming en een grote multinational, waarbij beiden van elkaars kracht profiteren. Middels een zorgvuldig samengesteld dealteam, bestaande uit accountants, advocaten, notarissen, een fiscalist en een bank, zijn de verkopers begeleid in dit veeleisende traject. Zonder deze partners waren we er niet gekomen. Wij hielden het gehele traject de helicopterview en zorgden voor heldere communicatie tussen alle betrokkenen. De onderneming is hiermee op een toekomstbestendige manier overgedragen aan een internationale, kapitaalkrachtige partner welke op zijn beurt volop profiteert van de specialistische kennis van Biogas Plus,” vertelt Albert.
De overname past goed bij de ambitie van ENGIE om een leidende rol in de energietransitie te nemen. ENGIE en Biogas Plus passen strategisch goed bij elkaar. Beiden hebben de ambitie om sterk te groeien op het gebied van groengas.

“ENGIE en Biogas Plus hebben beide de ambitie om sterk te groeien op het gebied van groengas.”

Er komt altijd een konijn uit de hoge hoed

“Wij zeggen altijd dat er in ieder traject een konijn uit de hoge hoed komt. Al verwacht je hem niet, al loopt het traject nog zo soepel, er is altijd een verrassing die om de hoek komt. Gedurende het traject zijn er meerdere items op tafel gekomen welke de nodige creativiteit hebben gevergd van de adviseurs in kwestie. De deal tussen Biogas Plus en ENGIE heeft vele facetten van een mooie, typische MKB-overname gekend. Denk hierbij aan het managen van emoties, het behartigen van de juiste belangen, het ‘opboksen’ tegen een veel grotere partij en het omgaan met onverwachte verrassingen. De complexiteit van de deal zat zowel in de cultuurverschillen als in de structuur van de deal. Vandaar dat we uitermate blij zijn met de uitkomst voor de deal, in de eerste plaats juist ook voor de ondernemers,” vertelt Albert.

Een erkenning voor 12,5 jaar Adagium

“Een familiebedrijf kan veel betekenen voor corporate bedrijven,” benadrukt Han. “Het is belangrijk om het familiebedrijf sterk te positioneren bij de juiste corporate koper. Dat lukt door goede verbindingen te leggen. Onze grondige kennis en goed netwerk zorgen ervoor dat we de juiste partijen samen kunnen brengen. We werken meestal voor de ‘Davids’ en dat past wel bij ons. We zijn namelijk zelf ook ondernemer. Vandaar dat we heel goed snappen welke stress er ontstaat bij de verkoop van een bedrijf. Onze missie is er voor te zorgen dat elk bedrijf een goed vervolg krijgt. Inmiddels hebben we al veel positieve reacties gekregen op het winnen van de award en dat vinden we dan ook erg waardevol,” vertelt Han.

Tevredenheid bij alle betrokkenen

“Onze graadmeter is de tevredenheid van de klant en alle betrokkenen na het afronden van de deal en in de jaren die daarop volgen. Het gaat namelijk verder dan enkel het closen van de deal. Wij stellen het respect voor de ondernemer én de continuïteit van de onderneming voorop. De voorwaarden rondom een overdracht moeten ook goed zijn. Gaat een ondernemer voor de maximale prijs of voor een irreële hoofdprijs, dan heeft dat in de toekomst een boemerangeffect op de onderneming. Er ontstaat vroeg of laat schade. Het uitgangspunt is dat alle partijen met de deal tevreden zijn, of eigenlijk zelfs een beetje ontevreden. Dat betekent namelijk dat iedereen wat water bij de wijn heeft gedaan,” legt Albert uit.