Sturen op waardebepalende factoren
Het verhogen van de waarde van een onderneming behoort steeds vaker tot de strategie van ondernemers. Zeker wanneer een verkoop op termijn in gedachten is, is het slim om te sturen op waardebepalende factoren. Ook wel value drivers genoemd. Om tot een goede waarde inschatting te komen is het zaak om de kansen en risico’s van een onderneming in kaart te brengen. Als verkoper wilt u de kansen vergroten en risico’s minimaliseren. Dit zorgt er namelijk voor dat de waarde van uw bedrijf omhoog gaat.
Een koper wil het liefst zo min mogelijk risico lopen bij de overname van een bedrijf. Vandaar dat het due diligence onderzoek (boekenonderzoek) in het leven geroepen is. Daarnaast worden er in de koopovereenkomst vaak garanties opgenomen. In de basis is een koper bereid meer te betalen voor uw onderneming wanneer uw onderneming stabiel is, als het voorspelbare kasstromen en lage risico’s heeft.
Enkele voorbeelden van waardebepalende factoren zijn:
- Een lage afhankelijkheid van de verkopende ondernemer – denk aan; kennis, ervaring en netwerk.
- Een hoge vaste voorspelbare omzet – denk aan; abonnementen, vaste klanten, officiële dealerschappen en vaste leveranciers.
- Laag verloop en lage verzuimcijfers, goede verankering van kennis en processen.
- Een lage conjunctuurgevoeligheid of afhankelijkheid van andere externe factoren.
- Een goed gevulde planning qua toekomstig werk dan wel projecten.
Uiteraard is het bedrijfs- en branche afhankelijk welke value drivers er voor uw onderneming gelden. Er zijn ondernemers die jaarlijks (of periodiek) hun onderneming laten waarderen zodat ze weten op welke waardebepalende factoren zij het volgende jaar extra moeten sturen.