Blog

Emotie versus ratio: het dubbele kompas bij een bedrijfsoverdracht

Home Kennisbank Emotie en ratio in verkoopproces

Bij de verkoop van een onderneming denken veel mensen in eerste instantie aan cijfers. Wat is de waarde van het bedrijf? Hoe zit het met de winstgevendheid, de balans, de prognoses? Begrijpelijk. Want een overname is óók een zakelijke transactie. Maar wie echt goed kijkt, ziet dat er onder die cijfers een ander aspect schuilgaat. Het gevoel dat namelijk een doorslaggevende rol speelt in het verkoopproces.

Frank Schuurmans, partner & overnameadviseur bij Adagium, begeleidt al jaren ondernemers bij de verkoop van hun onderneming. Hij ziet hoe rationele en emotionele afwegingen elkaar aanvullen én soms ook flink in de weg kunnen zitten.
“Een bedrijf is niet alleen een optelsom van cijfers,” zegt Frank. “Het is vaak het levenswerk van een ondernemer. En dat betekent dat er ook iets moet worden losgelaten. Dat is niet alleen een zakelijke beslissing, maar juist ook een persoonlijke.”

Ratio: de basis van elke deal

Rationele afwegingen vormen het fundament van het verkoopproces. Want zonder een sterke basis is er geen succesvolle overdracht mogelijk. De waardering van het bedrijf, de structurering van de deal, de fiscale implicaties, het due diligence-traject, al deze elementen moeten kloppen. Frank: “Daar ligt natuurlijk onze expertise. We zorgen dat alle financiële, juridische en strategische aspecten kloppen. We kijken naar kasstromen, EBITDA, marktpositie, maar ook naar risico’s, contracten en afhankelijkheden. Daarbij zorgen we dat het overzicht helder is en de deal toekomstbestendig. Dat is de basis die de ondernemer grip geeft op de feiten. En dat geeft rust.”

De ratio is ook wat kopers vaak als eerste aanspreekt. “Zij willen inzicht, zekerheid en rendement. Waar bij kopers cijfers vaak leidend zijn, is dat bij de verkoper maar zelden het hele verhaal.”

Emotie: wat écht meeweegt

Hoewel emotie op het eerste gezicht minder zichtbaar is, is het minstens zo bepalend in een overnameproces. “Waar het voor de buitenwereld vaak met name om geld lijkt te gaan, is er voor de verkopende ondernemer veel meer aan de hand,” legt Frank uit. “De jarenlange inzet, het geloof in het product of de dienst, de mensen die zijn aangenomen en opgeleid, de opgebouwde cultuur en reputatie. Het is vaak een intens proces om het bedrijf los te laten. Een ondernemer hecht dus aan meer dan enkel een goede prijs. Dat het bedrijf wordt voortgezet met dezelfde zorg en toewijding, dat medewerkers een toekomst hebben, klanten goed bediend worden. Dat weegt zwaar.”

Die emotionele waarde is niet uit te drukken in euro’s, maar beïnvloedt wel degelijk de keuzes. “Vaak zien we dat verkopende ondernemers een groot belang hechten aan het hebben van een klik met de koper. Omdat die koper ‘snapt’ wat het bedrijf is en er vertrouwen is dat het bedrijf in goede handen is.”

Een interessant snijvlak

Emotie en ratio gaan lang niet altijd hand-in-hand. Want wat als de cijfers iets anders zeggen dan het gevoel? “Als overnameadviseurs begeleiden we ondernemers niet alleen vanuit de strikt zakelijke kant, maar ook zeker het proces dat daaronder ligt,” licht Frank toe. “We benoemen het spanningsveld en helpen om beide kanten mee te nemen in de afweging. Dat vraagt om meer dan vakkennis. Dan heb je het ook over inlevingsvermogen, vertrouwen en het vermogen om op het juiste moment scherpe vragen te stellen. Het belangrijkste voor ons is dat de ondernemer achter zijn keuze staat, zowel zakelijk als emotioneel.”

Deskundige en nuchtere begeleiding

De rol van Adagium is het begeleiden van het spanningsveld tussen emotie en ratio, maar wel met beide benen op de grond. Frank vertelt: “We weten wat er op het spel staat, daarom nemen we de tijd om de ondernemer écht te leren kennen. Elke verkoop is immers uniek en kent een eigen verhaal. Daarom kijkt Adagium niet alleen naar wat er op papier staat, maar juist ook naar wat iemand nodig heeft om met een goed gevoel zijn onderneming over te kunnen dragen.”

Tot slot: de juiste deal is meer dan het juiste bedrag

Een geslaagde bedrijfsoverdracht is een balans tussen hoofd en hart. Tussen cijfers en gevoel. De juiste deal is niet per se de hoogste bieding, maar die waarbij u als ondernemer kunt zeggen: dit voelt goed.

Overweegt u een verkoop? Of wilt u sparren over de mogelijkheden voor uw onderneming? Neem dan gerust contact op met Adagium. We maken graag kennis en nemen de tijd voor uw verhaal.

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl