Sinds 12 jaar onderneemt Han Galema, samen met Albert Dominicus, in Adagium Bedrijfsoverdrachten. Vandaag vertelt Han over zijn passie voor het ondernemerschap en voor het menselijke aspect in zijn werk. Han is afgestudeerd bedrijfseconoom en heeft een brede ervaring op directieniveau bij diverse familiebedrijven. Hij heeft veel kennis en ervaring opgebouwd in de food en agri sector die hem vandaag de dag nog goed van pas komt. Toen hij met Adagium startte had hij de grote wens om met veel ondernemingen te werken. Dat is zeker gelukt!

Het draait om meer dan alleen cijfers en spreadsheets

Han zet zichzelf direct helder neer: “Problemen hebben stropdassen aan, oplossingen niet. Dat is mijn persoonlijke Adagium gedachte.” Han heeft een no-nonsense karakter en komt graag snel tot de kern van een vraagstuk binnen een bedrijf. “Ik zie en schat snel in hoe een onderneming er voor staat en wat de toekomst zal brengen. Dat is niet alleen gebaseerd op cijfers en spreadsheets, maar juist ook op het menselijke aspect binnen het vaak toch spannende traject van een bedrijfsoverdracht. Mensen boeien mij. In hectische omstandigheden word ik rustiger, dan ben ik goed in mijn rol en ben ik van waarde. Dat is één van mijn krachten. Ik kan goed omgaan met de spanning en emotie die met bedrijfsoverdrachttrajecten samengaan” vervolgt Han.

Geldt deze no-nonsense en betrokken aanpak voor iedereen binnen Adagium?

Han: “Wat ik merk is dat we een team van adviseurs zijn die allemaal vanuit dezelfde aandacht voor de klant werken. Ik vind het belangrijk dat wij onze kennis en ervaring kunnen overdragen aan de nieuwe generatie en dat zij er lol in hebben om te leren.” Vertrouwen is daarnaast een belangrijk aspect. “Wij hebben de kracht om in een vroeg stadium van het contact met een klant het vertrouwen te krijgen. Daarmee krijgen wij de kans en ruimte om de klant te ontzorgen gedurende het spannende traject van een bedrijfsoverdracht. Wij zijn vaak een van de weinige klankborden voor de ondernemer die hem begrijpt, behoedt en adviseert. De klant kan met elke vraag op elk moment bij ons terecht. Wij bereiden hem voor op zaken die gaan komen omdat we deze tijdig signaleren en omdat we ervaring met overdrachtstrajecten hebben” vertelt Han.

We vragen Han om ons enkele voorbeelden te geven:

  • Houd er rekening mee dat men in een onderhandeling elkaar stevig kan aanspreken. Men kan goeddunkende en laatdunkende uitspraken doen. Als adviseur hoor je hier een duidelijke positie over in te nemen.
  • Bij een aankomende transactie moet het gehele bedrijf inzichtelijk gemaakt worden voor de kopende partij. Er komen veel vragen op je af als adviseur. Hoe ga je hier mee om? Wees daar op voorbereid. Anders kan onze klant het gevoel krijgen dat er maar vragen blijven komen bijvoorbeeld.
  • Houd er rekening mee dat een accountant complexe vragen kan stellen en dat hij een boekenonderzoek eist. Wij helpen de klant hoe hij hiermee om kan gaan en hoe we zo’n onderzoek formuleren.
  • Wij vragen de klant om na te denken hoe en wanneer hij de bekendmaking van de bedrijfsoverdracht naar zijn medewerkers en leveranciers wil doen. Hierbij overleggen we met hem om het juiste moment te bepalen. Dat is immers een spannend moment in de overdracht.
  • Wat ga je doen als je in onderhandeling bent met een bedrijf en je bereid bent om concessies te doen in de prijs omdat de kandidaat je echt geschikt lijkt? Dan attenderen wij de ondernemer erop om dit ook binnen zijn familie of betrokken verwanten te communiceren, omdat voor deze prijs mogelijk iemand achteraf wél geïnteresseerd is in een overname. Zo voorkomen we vervelende situaties.
  • Wij stellen ook de vraag hoe het bij een overname binnen de familie erfrechtelijk gesteld staat met de kinderen die het bedrijf niet overnemen.

De verbinding voor lange termijn aangaan

Mede dankzij deze aanpak en betrokkenheid bij klanten blijft Adagium de jaren na een bedrijfsoverdracht vaak met elkaar in contact. Han: “Ik vind het leuk om te weten hoe het ondernemers ná de overdracht vergaat. En wat al vaak is gebleken, dat we via de ene ondernemer in contact komen met een andere ondernemer. Ons netwerk is dus heel belangrijk.”

Adagium past deze verbindingskracht dagelijks toe in het werk. “We zijn natuurlijk alleen maar bezig met het vinden van de juiste partijen en met het leggen van de juiste contacten om tot een eindresultaat te komen die voor alle betrokken partijen waardevol en naar tevredenheid is” zegt Han.

Han: “Zo’n verbinding leggen begint al bij de eerste kennismaking met de ondernemer. Dan probeer ik te levelen met de ondernemer, een verbinding te maken met de persoon en zijn onderneming. Als ik bij een bedrijf kom dan wil ik ook het magazijn, de bedrijfshal en de medewerkers zien. Dat geeft mij veel inzicht in het bedrijf. En aan de ondernemer stel ik dan vragen als: ‘Waarom ben jij als timmerman begonnen?’. Dan krijg ik een écht verhaal en kom ik veel meer over het bedrijf te weten. Dat is verbinden, vanaf het eerste gesprek, en daar komt vertrouwen uit voort.”

Cijfers en mensen vertellen alles over de onderneming

Adagium beoefent het bedrijfseconomische vak dusdanig uit dat we verder kijken dan alleen de cijfers en statistieken. Han: “We doorgronden wat voor business een klant heeft en wat de redenen zijn dat hij deze succesvolle positie heeft verworven met zijn onderneming. Dit doen wij door op de belangrijkste punten door te vragen en uit te zoeken waar dat succes nu uit voortgekomen is. Om te bepalen waarom iemand binnen een bedrijf waardevol is moet je uitzoeken waar die waarde vandaan komt. Vragen die hierbij opkomen zijn: Hoe zijn de rollen binnen de organisatie verdeeld, wie doet wat? En bij welke activiteiten horen welke kosten en wat levert iedere activiteit nu daadwerkelijk op?”

We kunnen concluderen dat Han Galema een bevlogen ondernemer is, die zicht met veel plezier verdiept in het ondernemerssucces van anderen. Denkt u na over de mogelijke verkoop van uw bedrijf? Wij komen graag met u in contact. De adviseurs van Adagium begeleiden u op de juiste manier die past bij u en uw onderneming. Want ieder bedrijf verdient een goed vervolg! Wilt u eens van gedachten wisselen met één van onze adviseurs? Bel 0413 – 22 50 10.