Van Berkel Logistics is een prominente speler in de intermodale logistiek in de regio Oost-Brabant. Per 8 september 2020 voegden zij de containeractiviteiten van OOC Terminals in Oss toe aan haar bestaande netwerk, waaronder ook Inland Terminal Veghel en Inland Terminal Cuijk behoren. Algemeen directeur Hein van Berkel vertelt over deze overname en hoe Inland Terminal Oss past in de toekomstvisie van Van Berkel Logistics.

Adagium begeleidde Van Berkel Logistics gedurende dit aankooptraject. Hein legt uit: “Deze overname past volledig in de strategie van Van Berkel Logistics. Wij versterken namelijk onze positie en zijn nog beter in staat om de regio Oost-Brabant en alle klanten te faciliteren met een goed, betrouwbaar vervoerssysteem”.

Aanpakkers in de multimodale logistiek

Het familiebedrijf Van Berkel Groep is opgericht in 1955 en inmiddels in handen van de tweede generatie. Het eigenaarschap van de organisatie is in handen van Hein, zijn twee broers Jan en Tonio en neef Patrick. Hein vertelt: “Van Berkel Groep is uitgegroeid tot een flexibele organisatie met ruim 200 medewerkers, negen locaties en een volwaardig machinepark. Van origine zijn wij gestart in de aanleg en onderhoud van landschap en infrastructuur. Van daaruit zijn we gegroeid en zijn diverse bedrijven ontstaan, waaronder Van Berkel Logistics. Een specialist in multimodale logistieke dienstverlening op het gebied van containers, bulk en reststoffen van en naar de regio Oost-Brabant. Wij zijn daarmee de verbindende factor tussen Oost-Brabant en de rest van de wereld. Hierbij verzorgen wij een efficiënte vervoersoplossing, waar binnenvaart gecombineerd wordt met wegvervoer”.

Een meer efficiënte samenwerking

Het was een strategische keuze om een netwerk van inland terminals te starten. Hein: “In 2005 zijn we begonnen met een eerste locatie, de inland terminal in Veghel. Met het vervoer over water wordt de weg ontlast, de milieubelasting verminderd en kunnen we beter inspelen op de behoefte van de klant. Multimodale logistiek vormt daarmee een uiterst efficiënte vervoersmethode. We zijn vervolgens langzaam gaan uitbouwen, dat in 2013 resulteerde in een tweede terminal in Cuijk. We onderhielden al enkele jaren contact met OOC Terminals, welke gespecialiseerd is in het vervoeren van bulkgoederen via ontsluitingen over het water, het spoor en de weg. Gaandeweg ontstond het idee om de containerterminal in Oss en de daarbij horende containeractiviteiten over te nemen. Dit leidt namelijk tot een meer optimale ontwikkeling van de intermodale activiteiten in de regio Oost-Brabant, een bundeling van de containerscheepvaart en een efficiënter regionaal transport tussen terminals en klanten”.

Samen kom je verder

“OOC Terminals bestond al voordat wij überhaupt begonnen in de intermodale logistieke markt”, stelt Hein. “In het begin acteerden we naast elkaar en dat ging prima. De marktomstandigheden zijn in de loop der jaren echter veranderd. Zeeschepen worden groter, de markt wordt dynamischer. Dat heeft effect op het vervoer in het achterland. Dat leidde tot een aantal voorzichtige gesprekken met OOC Terminals. Hierin bespraken we hoe wij beiden naar de toekomst keken. Tijdens deze gesprekken is het idee van een overname ontstaan en langzaam gegroeid. Dat was in het begin aftastend en ook vanuit de intentie om tot een meer effectieve samenwerking te komen”.

Een sparringpartner

Van Berkel Groep heeft door de jaren heen meerdere bedrijfsovernames afgerond. Hein: “Eenvoudige overdrachten voeren wij zelf uit, zonder begeleiding. Voor grotere overnames slaan wij altijd de handen ineen met een professionele partner. Hierin zoeken wij een adviserende partij die past bij het proces. In het verleden hebben wij al vaker samengewerkt met Adagium. Zij kennen Van Berkel Groep, onze markt en deze omgeving als geen ander. Daarbij voelden wij aan dat we binnen deze overname behoefte hadden aan een volwaardige sparringpartner om tot een passende oplossing te komen voor beide partijen”.

Afspraken op hoofdlijnen en in detail

Elke overname kent dezelfde ingrediënten, echter verloopt de weg ernaartoe iedere keer anders. Hein: “Er is wat tijd overheen gegaan om het overnameproces te doorlopen. Er was ook geen directe noodzaak om te verkopen, daarnaast hebben beide partijen de tijd genomen om tot de meest geschikte oplossing te komen. Containerlogistiek is een zeer specifieke business, vandaar dat wij de bedrijfswaardering zelf voor onze rekening genomen hebben. Adagium heeft vervolgens zeer kundig de vertaalslag gemaakt van de afspraken op hoofdlijnen naar de uiteindelijke contractstukken. Er zijn natuurlijk veel belangrijke details die uitgewerkt moesten worden. Dat in combinatie met het sparren over de aanpak maakte de samenwerking met Adagium uiterst waardevol”.

Een helder integratieplan

Voor de zomervakantie van 2020 werd de Heads of Agreement getekend, op 8 september was de overname officieel. “Vanuit onze ervaring met eerdere overnames hadden wij een compleet integratieplan en draaiboek klaarliggen”, legt Hein uit. “Onderdeel daarvan is een communicatieplan. Wanneer communiceren we het nieuws en hoe vangen we de nieuwe medewerkers op? Bedrijfscultuur speelt hierin een belangrijke rol. We smelten namelijk het ene bedrijf samen met het andere, dat dienen we zorgvuldig te begeleiden. Hierin zijn wij heel open het gesprek in gegaan met de medewerkers. Het doel is om hen zo snel mogelijk aan boord te krijgen zodat er een ‘wij’-gevoel ontstaat”.

Advies aan ondernemers in soortgelijke situaties

“Een belangrijke les die ik geleerd heb uit dit overnametraject is dat je geen beslissingen moet forceren vanwege het proces of de geldende tijdsdruk. Gun jezelf een time-out, luister altijd naar je gevoel. Vertrouw daar ook op, soms hebben keuzes nu eenmaal even tijd nodig.

Daarnaast is het écht essentieel dat je als ondernemer weet wat je koopt. Laat een partij als Adagium alle overige zaken regelen in het overnameproces, zodat jij jezelf kunt verdiepen in de onderneming. Zorg dat je écht weet wat voor bedrijf het is”.