Tweeënhalf jaar geleden sloegen Leon Elders, Darek Koster, Frank Woltering en Léon van Reijmersdal hun handen ineen. Vanuit hun brede ervaring in lokale marketing richtten zij Detail4Retail op. Een organisatie die supermarkten helpt met hun lokale promotie. In 2021 namen zij Tomorrow en Localty over, twee bedrijven gespecialiseerd in tailor made campagnes rondom sportplaatjes en historische boeken. Leon Elders vertelt over deze overname waardoor zij beter in staat zijn om hun doelgroep te bedienen.

Leon: “Alle vier hebben we een achtergrond in de marketing gericht op de Retail sector. Zo hebben we elkaar ook jaren geleden leren kennen. Zelf heb ik tot mijn 50ste in de vleesindustrie gewerkt en heb ik een brede ervaring opgebouwd in finance, HR en operatie. Ruim tweeënhalf jaar geleden besloten we om met Detail4Retail een nieuw concept in de markt te zetten. Dit is ontstaan vanuit onze visie om ondernemers in de Retail wereld te helpen met lokale promotiecampagnes. We verbreden onze marketingaanpak en zoeken nadrukkelijk de combinatie tussen de winkel en op de lokale omgeving. Daarbij werken wij voor supermarkten en in het bijzonder franchisenemers. We helpen ze te onderscheiden van directe concurrentie en concullega’s”.

Verbreding van het portfolio

Bij de oprichting hadden de vier partners een duidelijk doel voor ogen. Leon: “Binnen één jaar wilden we dat een mooie omzet genereren en zorgen dat we er alle vier een salaris uit konden halen. Ons concept sloeg aan, want nu tweeënhalf jaar later hebben we 55 mensen in dienst. Waar onze focus in eerste instantie lag op spaarprogramma’s en lokale marketing, wisten we in 2019 dat we onze dienstverlening wilden verbreden. Dat was naar ons idee ook noodzakelijk om op de lange termijn relevant te blijven. Vandaar dat we eind 2019 startten met een samenwerking met Tomorrow en Localty, marktleiders in hun sector”.

Al snel hadden de partners van Detail4Retail voor ogen om het bedrijf over te nemen. Leon: “In december 2019 spraken we dit al uit richting Tomorrow en Localty. Op dat moment waren zij echter al in verregaande gesprekken met een andere partij. Toen dat in 2020 niet door bleek te gaan, kreeg ons gesprek alsnog een vervolg. Wij wilden hun diensten heel graag aan ons assortiment toevoegen. Onze accountant wees ons op Adagium als het adviesbureau dat ons in dit overnametraject bij kon staan. Een paar uur later hadden we contact en de volgende dag zaten we al met elkaar om de tafel”.

Duidelijke tactiek en rolverdeling

“Met Adagium was er direct een klik. We kennen dezelfde mensen en zij werken onder het mom: van dik hout zaagt men planken. En dat past bij ons”, stelt Leon. “Ik maak snelle keuzes en onderneem vaak op onderbuikgevoel. Het gevoel was dusdanig goed en vertrouwd, dat we direct gestart zijn. Daar gingen mijn drie compagnons graag in mee. Wij waren als bedrijf zelfverzekerd, wilden vooruit en Tomorrow en Localty volledig overnemen. De Heads of Agreement lag snel op tafel en op hoofdlijnen waren we eruit met Tomorrow en Localty. Voor ons als partners wilden we met tempo door naar de finishlijn. Daar kwam de goede begeleiding van Adagium om de hoek kijken. Zij temperden ons enthousiasme en namen enkele tactische beslissingen in de onderhandelingen. Zaken die wij zelf niet konden bedenken maar die ons uiteindelijk wel meer opgeleverd hebben. Dat is natuurlijk geweldig, want voor dergelijke kennis en ervaring huur je zo’n overnamekantoor toch in”.

Er was een duidelijke rolverdeling tijdens het overnametraject. Leon: “Adagium wist precies hoe te handelen en welke posities in te nemen gedurende het proces. Een ‘good cop, bad cop’ situatie waarbij zij de harde gesprekken voerden en wij de prettige contacten met de verkopende partij konden onderhouden. Voor ons was het belangrijk dat we er op een fatsoenlijke manier met elkaar uitkwamen, omdat we ook na de overname nog met elkaar te maken zouden hebben. Met de aanpak van Adagium was dat gelukkig mogelijk”.

Flexibiliteit tijdens het traject

In oktober 2020 tekenden beide partijen de NDA, in december volgde de Heads of Agreement. Eind mei 2021 werden vervolgens de handtekeningen gezet en was de overname rond. Leon: “Adagium heeft hierin ook het cijfermatige stuk volledig opgepakt. Er volgde een boekenonderzoek waarbij we alles op een rij hebben gezet. Daarnaast hebben zij ook de financiering van de overname voor ons geregeld. De contactmomenten met Adagium waren voornamelijk voor of na het werk of in het weekend. De flexibiliteit van hun team was daarin uitermate prettig, want zo hoefden wij onze dagelijkse bedrijfsvoering zo min mogelijk te onderbreken”.

Zorg voor de juiste begeleiding

Leon: “Ik was gewend om te onderhandelen maar ik heb met name inhoudelijk veel geleerd op het gebied van finance. Daarbij weet ik nu hoe zo’n proces in totaliteit loopt en wat ik kan verwachten. Het is van belang om de ruimte te nemen en geduld te hebben. Sommige zaken hebben nu eenmaal tijd nodig. Als je het helemaal plat slaat heeft Adagium het traject dermate begeleid dat wij enkel ja of nee hoefden te zeggen. Alles werd uit handen genomen. Dat is iets dat ik andere ondernemers ook zou willen meegeven: zorg dat je door een kundige partij ondersteund wordt, want je maakt een overnametraject niet al te vaak mee in je leven. Je wil dat het goed geregeld wordt, er staat namelijk veel op het spel”.

Beter bedienen van klanten

Leon: “Er zijn veel raakvlakken tussen ons en Tomorrow en Localty, deze club past bij ons. We hebben bij hun medewerkers direct onzekerheid weg kunnen nemen omdat er in eerste instantie niet veel verandert. Wel gaan we op termijn verhuizen naar een nieuw pand in Breda. Daar komen alle medewerkers van beide bedrijven samen in één pand. Dat is iets waar ik erg naar uit kijk. Dankzij deze overname zijn wij in staat om volledige jaarprogramma’s te schrijven voor (franchise)ondernemers in de Retail sector. Met spaarprogramma’s, tailor made acties en social media, kan ik wel stellen dat ons portfolio nu compleet is. Wij praten altijd over belonen en beleven. We zorgen voor beleving op de winkelvloer en belonen de klanten van onze klant omdat deze loyaal is. Nu kunnen we nog beter voor deze verbinding zorgen”.

Terugkijkend op het proces is Leon meer dan tevreden. “Het was een gaaf proces en ik ben trots dat we dit als Detail4Retail bereikt hebben. We hebben dit met elkaar gedaan, op alle facetten hadden we de juiste mensen aan boord om tot dit mooie resultaat te komen”.