Wat in 2011 begon met één analoge reclamemast aan de A30 om de zichtbaarheid van hun eigen bedrijven te waarborgen, groeide vanaf 2014 uit naar een landelijke speler op het gebied van digitale reclamemasten. Adagium ondersteunde OOHA Media in 2014 bij het vinden van de juiste investeerder om deze gewenste groei te kunnen maken.

Een uit nood geboren idee groeit uit tot nieuwe onderneming

Rudi Hooijer en Joop Koot zijn buurman ondernemers, beide ondernemingen zijn gelegen aan de A30. Een prachtige zichtlocatie. Tot er op een dag een geluidswal voor de deur wordt aangelegd. Zij besluiten samen een reclamemast te plaatsen. En zo ontstond er een nieuwe onderneming. Want met deze reclamemast kon advertentieruimte verhuurd worden en dat bleek al redelijk snel een succes. Rudi en Joop wilden ook graag grote landelijke adverteerders op hun reclamemast hebben. Maar dat bleek met één mast moeilijk te zijn. Landelijke adverteerders willen namelijk een landelijke dekking en zichtbaarheid. Zo ontstond het idee om uit te groeien naar meer reclamemasten.

Vertrouwen in de markt

Rudi Hooijer vertelt: “Wij zagen in het buitenland hoe de digitalisering van de reclamesector in opmars was. Reclamebudgetten werden steeds meer ingezet op digitaal, in plaats van analoog. Daaruit maakten wij op dat digitale reclamemasten écht de toekomst zijn. Zo’n vijf jaar geleden waren er nog niet veel digitale reclamemasten in Nederland. Duidelijk een kans waar wij graag op wilden inspringen. De investering van zo’n mast was echter enorm hoog. Daarom waren we op zoek naar een investeerder die samen met ons die groei durfde te maken.”

Het voelt als een compagnon op de achtergrond

“Wij kwamen met Adagium in contact en gaven hen de opdracht om een investeerder te vinden. Wij waren ons er wel van bewust dat dit geen makkelijke klus zou zijn, want we hadden op dat moment vooral plannen maar nog geen bewezen resultaten,” vertelt Rudi. “Binnen een jaar bracht Adagium ons in contact met een potentiële investeerder. Er ontstond bijna een unieke situatie. Vanaf gesprek één was er een klik en hadden we er een goed gevoel bij. Wij dachten op dezelfde manier. Het paste gewoon! Hij is vandaag de dag nog altijd bij ons bedrijf betrokken, vooral als sparringpartner. Alle keuzes die wij maken, daar staat hij achter. Het voelt eigenlijk als een compagnon op de achtergrond. Een perfecte match kun je wel zeggen!” vertelt Rudi enthousiast.

De klik was direct aanwezig

“Wij kijken er met een heel goed gevoel op terug. Vanaf moment één dat we met deze investeerder aan tafel zaten was de klik daar. Het zijn ook alleen maar leuke gesprekken geweest, heel gemoedelijk en eigen. Dat staat me nog het meeste bij,” vertelt Rudi.
“Ik heb van dit traject geleerd dat dit iets is wat je niet zelf kunt doen. Het is gewoon een vak om de juiste mensen aan te trekken en om de juiste match te maken. Vooral ook hoe Adagium zulke processen begeleidt en precies weet hoe met situaties om te gaan. Hoe betrokken partijen in zo’n proces worden benaderd en hoe zij worden beloond. Allemaal onderwerpen waar je onafhankelijk in moet kunnen blijven staan. Wij zijn wat dat betreft heel blij met de ondersteuning die Adagium destijds geboden heeft,” besluit Rudi.


Groei naar acht reclamemasten

Rudi steekt van wal: “Momenteel hebben we op zeven locaties in Nederland digitale reclamemasten staan. De achtste locatie staat voor oktober dit jaar in de planning. Wij hebben er bewust voor gekozen om onze reclamemasten te voorzien van premium kwaliteit schermen. Omdat we graag de top van de markt willen bedienen. Inmiddels zijn wij de tweede grootste partij in Nederland die dit soort reclameruimtes aanbiedt. Wij zijn met deze digitale masten aangesloten op een platform waar mediabureaus online hun advertentieruimtes inkopen. Zij bedenken reclamecampagnes en kopen vervolgens de ruimte in op dit soort reclameschermen. In de toekomst zal het zelfs zo zijn dat alle uitingen online ingepland en ingeladen kunnen worden. Dan hoeven wij daar verder niets meer aan te doen. Hierdoor kunnen adverteerders heel specifiek in een bepaalde periode of op een bepaald moment van de dag hun advertentie inplannen.”

Het toekomstbeeld van OOHA Media

“Wij willen doorgroeien naar zo’n 10 à 12 masten. Met dat aantal kunnen we namelijk onze adverteerders een goede landelijke dekking bieden. En met deze hoeveelheid reclamemasten lopen we niet te veel risico’s of we de schermen wel gevuld krijgen. Dat zou ons te veel afhankelijk maken van de vraag van adverteerders. Het is niet onze intentie om de grootste te worden, maar we willen zeker bij de belangrijkste en beste aanbieders van Nederland horen. Dat doen we nu al, maar dat kunnen we nog optimaliseren,” vertelt Rudi.
“Voor mij persoonlijk is het ontstaan en de groei van OOHA Media een proces geweest. De onderneming is namelijk ontstaan vanuit een probleemsituatie die we wilden oplossen. We hadden toen niet als doel om een onderneming te starten en daarmee te groeien. Dat vind ik ook het leukste, dat dingen ontstaan gaande weg het ondernemen,” sluit Rudi af.