Regelmatig krijg ik als adviseur de vraag: ‘Wanneer is het de juiste tijd om mijn bedrijf te verkopen?’. Ik vind dat altijd een bijzondere vraag, een vraag die veel ondernemers bezighoudt. Nu kan ik uiteraard niet aangeven wat voor welke ondernemer het beste moment is, dat is uiteraard per bedrijf en misschien wel per bedrijfstak verschillend. Meestal beantwoord ik die vraag dan ook met een tegenvraag, namelijk: ‘Bent u er als ondernemer klaar voor en is uw bedrijf er wel klaar voor?’

Levenswerk

Een bedrijf verkopen, of nog beter gezegd uw levenswerk verkopen, is geen kleinigheidje dat je er even bij doet. Het traject start al ruim voordat u besluit uw bedrijf te laten  waarderen en ermee de markt op te gaan. In onze praktijk starten we altijd met een goed gesprek met de ondernemer. Waarom wil hij verkopen, hoe kijkt hij naar zijn eigen onderneming, wat zijn de sterke punten van zijn bedrijf en waarom zou iemand zijn bedrijf  willen kopen? Dit lijken eenvoudige vragen, maar er echt over nadenken geeft toch altijd weer een ander inzicht dan dat de ondernemer in eerste instantie zelf had bedacht.

Emotiemanagement

Onze adviseurs zijn niet alleen expert op het gebied van waarderen, acquireren, onderhandelen en op een goede wijze vastleggen, maar ook op het gebied van emotiemanagement en het samen met u bepalen van het beste momentum. Bij een verkoop gaat het immers om de verkoop van uw toekomstige bedrijfsopbrengsten. Het gaat juist niet (alleen) over de resultaten uit het verleden, maar vooral over de verwachtingen naar de toekomst. Wij beoordelen samen met u het juiste momentum. Heeft u een traditioneel bedrijf, heeft u een startup, heeft u een scale-up onderneming? Allemaal items die van invloed kunnen zijn op het maximaliseren van de waarde en de verkoopbaarheid van uw onderneming.

Onverwacht

Nu is niet alles altijd te plannen in het (ondernemers)leven. Dat weten we allemaal. In goed Nederlands: ‘Always expect the unexpected’. Met andere woorden zorg dat u er altijd klaar voor bent. Een geschikte koper komt altijd onverwachts.
Albert Dominicus heeft deze column geschreven voor Regio Business en is in hun magazine verschenen. Meer over Regio Business of lees de column daar terug.