In 2014 kwam Rob Degreef voor de vraag te staan of hij ervoor openstond om zijn onderneming over te dragen aan Matthieu Mureau. Onverwacht en in een stroomversnelling werd een samenwerking tussen Rob en Matthieu in werking gezet. Nu zijn we vijf jaar verder en zijn we opnieuw in gesprek met Matthieu om te horen hoe het met hun onderneming Degreef & Partner gaat.

Na een directe klik ging het heel snel

“Bij mijn vorige baan werkte ik bij een familiebedrijf. Daar heb ik alle facetten van het ondernemerschap gezien en geleerd. En hoe het is om een bedrijf te runnen. Daardoor wilde ik graag voor mijzelf beginnen. Dat is een proces geweest, dat wilde ik niet van de ene op de andere dag,” vertelt Matthieu Mureau, partner van Degreef & Partner.
“Toen ik met Rob in contact kwam heb ik hem ‘out of the blue’ gezegd, dat als hij er ooit voor openstond om zijn bedrijf te verkopen ik daar interesse in had. Vier maanden later belde hij me om te praten over een samenwerking. Vanaf toen ging alles heel snel,” vervolgt Matthieu.

Matthieu kwam in oktober 2014 in dienst bij Degreef & Partner met als doel om de samenwerking en de match met het bedrijf en met Rob te ervaren. Afhankelijk daarvan zouden eventuele vervolgstappen worden ondernomen.

“Ik was nog maar een paar maanden in dienst, maar het leek of ik er al tien jaar was, zo vertrouwd voelde het. Wij wilden dat mijn instap in het bedrijf zo min mogelijk effect op de dagelijks organisatie zou hebben. Daarom hebben we beiden een externe adviseur in de arm genomen, zodat zij het proces zoveel mogelijk konden organiseren en wij ons bezig konden houden met de bedrijfsvoering,” vervolgt Matthieu.  

Het was een overname op basis van gevoel

Matthieu: “Adagium heeft mij prima begeleid en twee dingen voor mij gedaan. Ze hebben mij persoonlijk begeleid bij de overname en na dat proces hebben ze de financiering en het afhandelen van alle stukken op zich genomen.”

“Dat wat me het meeste is bijgebleven van hun begeleiding is dat zij perfect aanvoelden dat het een overname was op basis van gevoel. Dat het om een gelijkwaardige samenwerking ging. Als ik nu terugkijk was het eigenlijk geen overname, maar een buy-in. Onze adviseurs kwamen met de tip om de overname niet in kleine jaarlijkse porties aandelen te verdelen. Dat zou jaarlijks veel rompslomp met zich meebrengen, denk aan een jaarlijkse waardebepaling. Zij voelden goed aan dat dit niet bij onze samenwerking paste,” gaat Matthieu verder.

We zijn echt voor de samenwerking gegaan

“Je leert veel van wat er allemaal bij zo’n proces komt kijken. Ik vond het interessant om te zien hoe twee verschillende adviseurs ons begeleidden. Rob had namelijk zijn eigen adviseur in de armen genomen. Omdat we elkaar nog niet zo goed kenden was dat even aftasten. Je weet dat je samen wilt ondernemen, maar je weet niet hoe ieder in zo’n proces staat en hoe de ander zal reageren. Dan ben je in eerste instantie wat voorzichtig over wat je wel en niet kunt zeggen en hoe dit bij de ander overkomt. Maar na een aantal gesprekken kwamen we erachter hoe beide partijen erin stonden. We hebben kunnen voorkomen dat we in juridische formaliteiten verzand raakten. En we hebben het proces vooral op gevoel kunnen voeren. Daar wist Adagium zich perfect in te verplaatsen. Een juiste match dus voor dit proces,” vertelt Matthieu.

“Wat ik wil benadrukken is dat we écht voor de samenwerking zijn gegaan, en niet zozeer voor een overname. Samen maken we namelijk het bedrijf sterker. Ik heb daarom erg veel respect voor Rob, dat hij me de ruimte heeft durven geven en dat hij iemand naast hem heeft geaccepteerd. Hij durfde dat risico te nemen. Dat is een visionaire kwaliteit van hem, omdat hij zag dat we met deze samenwerking de gewenste groei konden verwezenlijken. Rob heeft dus op basis van gevoel een spannend besluit voor het bedrijf durven nemen. Dat waardeer ik enorm,” vertelt Matthieu.

We groeien hard

“Het plan was dat ik in vijf jaar tijd langzaam maar zeker het strategisch beleid zou overnemen van Rob. Dat plan is er nog steeds, maar is geen prioriteit. Momenteel gaat het erg goed met het bedrijf, we groeien hard. Daardoor is Rob nog altijd fulltime aan het werk en zijn we eigenlijk ook niet concreet bezig om zijn aandeel te minderen. We doen alles samen en in goed overleg. We zijn twee kapiteins op één schip en varen samen op volle koers,” lacht Matthieu.
“We zijn sinds mijn komst gegroeid van 14 naar 20 medewerkers. Daarnaast hebben we een vestiging in Frankrijk geopend, één van de resultaten van onze samenwerking. We hebben gekeken naar waar we met het bedrijf binnen drie à vijf jaar wilden staan. Eén van de mogelijkheden was om het marktaandeel binnen de bestaande markt te vergroten. Een andere optie was om nieuwe markten op te zetten. De kans deed zich voor om een aantal merken die we in Nederland en België reeds voerden ook in Frankrijk op de markt te brengen. We hebben die sprong gewaagd en zijn op zoek gegaan naar personeel om ons kantoor in Parijs te openen. Dat kantoor is in februari 2017 geopend en loopt boven verwachting goed!” gaat Matthieu verder.



“Het voelt nu te vroeg voor Rob om te stoppen. We hebben elkaar als partners helemaal gevonden en vinden het veel te leuk om samen te ondernemen. We hebben er veel lol in en dat geeft juist heel veel energie. Daarnaast vinden we de continuïteit van het bedrijf erg belangrijk. We willen dat het bedrijf over tien jaar nog steeds bestaat en dat we onze medewerkers hun baan kunnen blijven garanderen. Nog geen redenen voor Rob om te stoppen dus,” besluit Matthieu.

Zijn er nog groeikansen voor Degreef & Partner?

“Wij zijn actief in de foto- en videobranche, met alles wat met beeld te maken heeft. Er zijn interessante marktontwikkelingen gaande. Denk hierbij aan accessoires voor drones, dat is een flink opkomende markt waar wij op inspringen. En voor 2018 en 2019 zien we dat de markt voor 360 graden fotografie opkomt omdat platformen zoals Google en YouTube hun functionaliteiten hierop inrichten. Hiervoor leveren wij de hardware,” vertelt Matthieu.
“Wij onderzoeken de markt zelf, volgen de trends op de voet en zijn altijd op zoek naar interessante accessoires voor in ons assortiment. We zitten in een leuke markt. Een trend die wij bijvoorbeeld zien is dat fotografie met camera’s daalt, maar met smartphones juist groeit. Denk hierbij aan statieven, afstandsbedieningen, lenzen, lampen, enz. Dit jaar gaan we voor het eerst naar de beurs ‘Dutch YouTube Gathering’, daar komen zo’n 20.000 bezoekers op af die hier bijvoorbeeld meet & greets kunnen plannen met hun favoriete vloggers. Wij staan daar met een grote stand om onze accessoires aan de doelgroep te presenteren,” legt Matthieu uit.

Samenvattend besluit Matthieu: “We blijven ontwikkelen in onze branche. Ik verwacht dat we verder zullen uitbreiden in de EU. Door zelf kantoren op te zetten of door strategische samenwerkingen aan te gaan.”

Wat zijn je persoonlijke ambities als ondernemer?

Matthieu: “Het belangrijkste voor nu is om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. We moeten met de marktontwikkelingen mee. Dat draait niet om groei in omzet, maar we moeten wel de toegevoegde waarde blijven garanderen. Want ook in onze branche zijn steeds minder spelers. We moeten ervoor zorgen dat we niet afhankelijk worden van de grote spelers. Daarom is het aanboren van nieuwe markten en nieuwe doelgroepen belangrijk voor het voortbestaan van ons bedrijf. Dat is voor mij, en veel belangrijker nog voor ons samen, het voornaamste om te realiseren voor Degreef & Partner,” eindigt Matthieu vol trots.