De verkoop van een onderneming staat garant voor een spannende, emotionele en leerzame tijd. In een onderneming zitten vaak de spreekwoordelijke bloed, zweet en tranen van de ondernemer. Het ingaan van een verkooptraject, dat gemiddeld zo’n 9 maanden in beslag neemt, heeft vaak een impact op de onderneming, de ondernemer en het personeel. In dit artikel nemen we je mee in de diverse facetten van het verkooptraject.

Weet wat je als ondernemer zelf wil

Een ondernemer besluit zelf om het bedrijf te verkopen of wordt benaderd door een potentiële koper uit de markt. Hoe dan ook, het is een grote beslissing. Gezien de complexiteit van het verkoopproces is het raadzaam om altijd een adviseur in bedrijfsoverdrachten in te schakelen. De eerste stap die Adagium zet is het gesprek aangaan met de ondernemer. Wat wil de ondernemer? Wat zijn de wensen en voorwaarden? Het is belangrijk om als ondernemer zelf helder voor ogen te hebben welke kant zowel hijzelf, als de onderneming op willen.

Opstellen van een informatiememorandum

Nadat er besloten wordt om het verkooptraject aan te gaan, wil Adagium de onderneming beter leren kennen. Hoe zit de business van de onderneming in elkaar en hoe wordt er geld verdiend? Waar ligt de potentie? Als dit helder is, wordt er een informatiememorandum opgesteld. Een document waarin daarnaast ook de sterke en zwakke punten zijn opgesomd en de groeipotentie van het bedrijf en de verwachte marktontwikkelingen in kaart worden gebracht. Hiermee worden potentiële investeerders geïnformeerd en gebruiken zij op hun beurt het document als naslagwerk om hun achterban te enthousiasmeren.

Het bepalen van een verkoopstrategie

Hoe ziet de ideale koper eruit? Aan welke voorwaarden hoort deze partij te voldoen? Samen bepalen we de juiste verkoopstrategie: een volledige overdracht van de onderneming of de instroming van aandeelhouders om groei te realiseren. Hoe wordt de continuïteit van de onderneming gewaarborgd en hoe wordt de definitieve exit van jou als ondernemer uit het bedrijf gepland? Is dat direct bij de overname of kies je ervoor om bijvoorbeeld na enkele jaren de onderneming te verlaten?

Nadat er duidelijkheid is over de gewenste situatie zoekt Adagium binnen de markt naar potentiële investeerders. Regionaal, nationaal of internationaal, afhankelijk van de branche waarin de onderneming actief is. Zodra er diverse geschikte kandidaten zijn geselecteerd worden deze bedrijven of investeerders benaderd. Met hen worden gesprekken gevoerd waaruit, bij interesse, diverse biedingsvoorstellen naar voren zullen komen.

De geschikte kandidaat gevonden? Teken een Letter of Intent

Vanuit de gesprekken werken we stapsgewijs naar een geschikte investeerder toe. Belangrijk hierin is dat Adagium samen met de ondernemer voorafgaand aan ieder gesprek duidelijk vaststelt wat de doelen zijn. Hoe gaan we het gesprek in? Wat willen we eruit halen? Zodra blijkt dat er voldoende raakvlak is om aanvullende onderhandelingen te voeren stellen we een Letter of Intent op. Een intentieovereenkomst tussen beide partijen om samen te werken naar een definitieve overeenkomst. Dit betekent dat andere potentiële kopers in de wacht worden gezet en de exclusieve focus bestaat tussen beide partijen om de deal te beklinken.

Na het tekenen van de Letter of Intent is er ruimte voor beiden om de verdere details en (financiële) voorbereidingen te treffen voor de overdracht. Er wordt een uitgebreid boekenonderzoek (Due Dilligence onderzoek) uitgevoerd. Hierbij worden alle relevante juridische, financiële en fiscale zaken uitgezocht zodat er helderheid is rondom de waarde van de onderneming en de verkoop.

De beste deal betekent niet altijd de beste prijs

De verkoop van een onderneming draait niet alleen om de prijs. Onderschat de impact van emotionele factoren niet gedurende dit traject. Als ondernemer komt er veel op je af. Denk aan de toekomst van de onderneming en het personeel. Past de cultuur en aanpak van de potentiële koper bij jouw onderneming? Is er een klik met de koper? Het gevoel om de onderneming met een gerust hart over te kunnen dragen is voor veel ondernemers van groot belang. Kies voor de investeerder waarbij de klik aanwezig is, de plannen op elkaar aansluiten en de continuïteit van de onderneming gewaarborgd blijft. En, waarbij uiteraard goede financiële voorwaarden worden overeengekomen.

Zorg dat de dagelijkse business doorgaat

Een overnametraject is een intensief traject van doorgaans 6 tot 12 maanden. Een traject met veel uitzoekwerk, onderhandelingen en emotionele facetten. Dat loopt parallel aan de dagelijkse business van het bedrijf. Het is van belang dat deze business gewoon door blijft draaien en geen hinder ondervindt aan de mogelijke verkoop. Vertel daarom niets tot weinig aan het personeel over de aanstaande verkoop, er is namelijk een grote kans dat dit onrust veroorzaakt. Deel het nieuws pas met het hele bedrijf zodra de overname volledig rond is. Los van onrust binnen de eigen onderneming, kan het ook reuring binnen de markt en bij concurrentie veroorzaken.

Zodra alle afspraken op papier staan, alle details zijn uitgewerkt en, niet onbelangrijk, de financiering rond is wordt de verkoop afgerond. De kogel is door de kerk, wat ongetwijfeld opluchting met zich zal meebrengen. Zorg vervolgens met een communicatieplan voor een goede interne en externe communicatie.

Bepaal zelf de koers van je onderneming

Het staat buiten kijf dat je als ondernemer een intensieve en spannende tijd ingaat. Een tijd die onrust kan veroorzaken, maar juist ook duidelijkheid biedt. Je staat immers als ondernemer aan het roer en maakt keuzes voor de toekomst van je onderneming, jezelf en het personeel. Zorg dat je er tijdens dit traject niet alleen voor staat. Schakel naast accountant en een ervaren adviseur in bedrijfsoverdrachten in die jou bijstaan en adviseren waar nodig. Zo vergroot je de kans op een succesvol verkooptraject.

Lees interessante artikelen en Do’s and Don’ts over: