Referentie

“Met deze overname geven we gehoor aan onze groeiambities”

Home Referenties Verhaal van VEBA

VEBA, internationale producent en distributeur van meubels, zet bewust in op een buy-and-build strategie. Met de aankoop van het Duitse merk BEST Freizeitmöbel voegen zij een nieuw meubelmerk toe aan hun assortiment en betreden zij de Duitse markt. Eigenaar Bart Vestjens vertelt over de overname en groeiplannen, die hij niet onder stoelen of banken steekt.

Een stoelendans van succes

VEBA ontwikkelt, importeert en exporteert meubelcollecties wereldwijd, voor de perfecte terras-, evenement- en tuinsetting. Bart vertelt: “Het ondernemen zit er van jongs af aan in, een bewuste keuze, want ik wil leren in de praktijk en niet in de schoolbanken. Op mijn 15de start ik een verhuurbedrijf in eventmaterialen. Dat groeit goed en op mijn 18de verkoop ik het. Naast mijn studie Bedrijfskunde richt ik VEBA op, als importeur en exporteur van horeca- en evenementenmeubilair. Al snel besluit ik productiepartners te zoeken, in 2011 volgt de eerste in Polen gevestigde partner.

Inmiddels is VEBA dermate gegroeid dat we wereldwijd diverse strategisch gekozen productielocaties en -partners hebben. Daardoor kunnen we onze verkooppartners altijd snel producten leveren, tegen scherpe prijzen. Ons engineringteam zit in Istanbul, het inkoopagentschap in Hongkong. Daarbij hebben we een hecht team dat meubelcollecties ontwikkelt, importeert en distribueert voor onze verkooppartners, zoals: bouwmarkten, tuincentra, importeurs, projectinrichters en webshops.”

Internationale groei realiseren

VEBA’s groeiplannen liggen op tafel, Bart bedacht met zijn team een strategie waarmee zij hun positie op het wereldtoneel willen versterken. “De afgelopen jaren investeren we volop in het vinden van de juiste medewerkers en het opzetten van de gehele infrastructuur”, licht Bart toe. “Denk aan productielocaties, verkooppartners, efficiënte distributie en doorontwikkeling van onze merken. Als je eenmaal overheadkosten hebt staan, is het logisch uit te breiden. In de basis maakt het niet uit wat voor type meubels je aanbiedt. Ons team ontwikkelt kwalitatieve producten, koopt componenten slim in en verzorgt een efficiënte distributie. Daardoor kunnen we onze collecties scherp in de markt zetten.”

Aan tafel met sterk merk

Een van de merken waar VEBA mee samenwerkt is BEST Freizeitmöbel. Als Bart ter gehore komt dat de eigenaren willen stoppen gaat hij het gesprek aan. Bart: “Daarin leg ik uit dat wij internationaal onze groei willen versnellen en dat BEST perfect in het plaatje past. Het is namelijk een sterke merknaam dat de laatste jaren enigszins stil is blijven staan. Met mijn compagnon zijn we 2 dagen in Duitsland geweest en spraken we uitgebreid met de eigenaren. Daar houden beide partijen een goed gevoel aan over en we besluiten serieus verder te gaan met het overnameproces. Daarin trekken we al snel op met Adagium, omdat we een goede connectie hebben met hen.”

De juiste rolverdeling

Het overnameproces dat volgt verloopt vlot. Bart vertelt: “Adagium coördineerde het dealteam en traject van begin tot eind. Daarin heb ik Adagium het volledige vertrouwen gegeven om het proces in goede banen te leiden. Prettig, want zo kon ik mijn focus houden op het op touw zetten van een compleet nieuwe selectie meubels voor BEST. Die moest op tijd klaar zijn voor een grote beurs in juli. Dat Adagium je vervolgens compleet ontzorgt is meer dan welkom. Ze zorgen dat alle partijen aangelijnd blijven, behouden de benodigde helikopterview en helpen je de beste keuzes te maken.”

Wederzijds vertrouwen

Het contact met de verkopende partij verliep soepel. “Zij waren al toe aan het werken naar een exit, zo hadden ze bijvoorbeeld hun panden al verkocht”, legt Bart uit. “De verkopers hadden na die 2 dagen in Duitsland het vertrouwen dat wij de juiste koper zijn. En als je allebei het vertrouwen hebt dan kan het snel gaan. Tot het moment van tekenen heeft zo’n 6 maanden in beslag genomen. Een hectische periode waarbij Adagium alles voor de deal voorbereidde, maar wij hard aan het werk waren om het nieuwe BEST te creëren. Kennismaken met nieuwe klanten, een nieuw verkoopteam opzetten, we hebben het verkoopkantoor verplaatst naar München en het magazijn naar Leipzig.”

Orde en rust

Binnen een bedrijfsovername komt er veel op een ondernemer af. “Je bent met 10 dingen tegelijk bezig, dan is het fijn een adviserende partij te hebben die orde schept in de chaos. Dat geeft rust, want je weet dat het goedkomt”, vertelt Bart. “Er komen namelijk aspecten aan bod waar ik minder verstand van heb, dan moet je durven loslaten en je adviseur de ruimte geven. Dan helpt het ook dat Adagium zelf ook ondernemend denkt en mij vaak een spiegel voor houdt. Kan dit wel? Wil je dit wel? Vaak bij zaken waar je nog niet over nagedacht hebt, maar achteraf zie ik nu dat deze op het oog kleine dingen toch belangrijk zijn. Dat geef ik andere ondernemers ook mee: bespaar niet op de juiste expertise, een goede overnameadviseur helpt jou de beste keuzes maken en een beter resultaat behalen.”

Volle kracht vooruit

De overname is afgerond en de beurs is inmiddels achter de rug. “Beiden zijn succesvol verlopen”, stelt Bart. “We hebben onze nieuwe collectie en prijzen gepresenteerd, veel feedback rechtstreeks bij klanten opgehaald. Duitsland is een andere markt, wat betekent dat we de komende periode zullen wennen, leren en aanpassen. De afgelopen periode hebben we veel Duitse klanten bezocht. Het is belangrijk er kort op te zitten en jezelf te bewijzen. Ons team reageerde verrast op de overname, maar zijn enthousiast om er samen een succes van te maken. Iedereen binnen VEBA is erop gebrand ons mooie bedrijf internationaal op de kaart te zetten. Volgend jaar willen we uitbreiden naar Australië en de Verenigde Staten. Door verschillende merken, die complementair zijn aan elkaar, naast elkaar te zetten, willen we onze positie versterken.”

De juiste aanpak

Terugkijkend stelt Bart: “Een overnameproces is enorm leerzaam, zonder meer. Het omgaan met een andere cultuur, maar ook de inhoudelijke materie. Dit zijn zaken die je niet leert op school. Soms was het pittig de dagelijkse business te combineren met het traject, er komt namelijk veel op je af. Door af en toe een stap terug te zetten, logisch na te denken en weer door te gaan kom je vooruit. Ik ben blij dat we het op deze manier aangepakt hebben.”

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl