“Ondernemen is continu uitdagingen zoeken”
Erik Treffers, Microway B.V.

Van Salesmanager naar ondernemer. In 2008 werd dat voor Erik Treffers een feit. Hij nam toen Microway over. Een gesprek over ondernemen, passie en de recessie.

Sinds 2008 ben je ondernemer. Wat is het en hoe bevalt het?
“Ondernemen is het zoeken naar uitdagingen.  Voor jezelf, voor je mensen en voor je klanten. Je moet meedenken en nieuwe kansen ontdekken. Die uitdaging is voor mij een feit geworden. Toen ik het bedrijf overnam, merkten wij dat eerste jaar nog niets van de crisis. Ook in 2009 ging het redelijk, en in 2010 hadden we nog een knaljaar. In 2011 ging het ook heel mooi, maar sinds 2012 merken wij ook recessie. Klanten vallen om ons heen om. Daar kun je niks aan doen. Ondernemen brengt dat met zich mee, maar je moet daar wel de uitdaging in blijven zien.”

Valt het ondernemerschap je zwaar?
“Als Salesmanager was ik al heel betrokken. Toen ik eigenaar werd, wilde ik het bedrijf ook niet veranderen. Mijn sturing was er al in te vinden. Ik had me alleen voorgenomen om per jaar met één man te groeien. Dat is door de economische situatie wel veranderd. Nu zijn we gewoon op zoek naar nieuwe klanten. Het proces van nieuwe klanten loopt ook trager. Dat moet je accepteren en naar handelen.”

Hoe pak je je zoektocht aan?
“Gewoon uitgaan van je kwaliteiten. Je moet met beide benen op de grond staan en achter je product blijven staan. We ontzorgen in een branche die vraagt om specialisten. Wij bieden onze klanten zoals gezegd nachtrust op het gebied van IT. Onze klanten zijn trouw. Ze weten wat ze aan ons hebben. Ik zeg op mijn beurt dat we de BMW zijn van de IT branche.”

BMW?
“Inderdaad. BMW is het automerk dat in de automotive ver vooruit loopt op het gebied van kennis en innovatie. Kijk maar naar mijn auto, die door BMW ontwikkeld is. De wagen is ‘custom made’ en is het resultaat van een prestige project.”

Een andere passie?
“Dat kun je wel zeggen: het is een wagen met de nieuwste technologie. Zo herkent de auto personen op straat ook in het donker, heeft hij koeling in de stoelen en heeft hij een denkwijze die sneller is dan de reactie van een mens. En ook van deze wagen kan ik zeggen: ik weet wat ik er aan heb. Deze BMW is uniek in zijn soort, en dat willen we bij Microway ook graag zijn voor onze klanten.”

Erik Treffers

DESKUNDIG IN VERSCHILLENDE BRANCHES

Branche FoodFood & Feed industrie

Branche Maak Industrie(Maak) Industrie

Branche BouwBouw

Branche DienstverleningDienstverlening

Branche GroothandelGroothandel

Branche LogistiekLogistiek

MICROWAY B.V.

De IT partner voor het MKB