We zijn in gesprek met Jon Pieper, adviseur bij Adagium Bedrijfsoverdrachten. We nemen de huidige marktontwikkeling op het gebied van bedrijfsovernames binnen MKB bedrijven onder de loep. Er wordt veel over geschreven. Maar herkent Adagium deze trend ook?

Jon: “Ja, wij merken het binnen Adagium ook. We hebben meer dossiers gelijktijdig lopen en we hebben het een stuk drukker dan bijvoorbeeld vorig jaar in deze periode. We kunnen die trend wel bevestigen dus. Dit heeft te maken met het feit dat er meer geld beschikbaar is, denk aan investeringsfondsen en Private Equity partijen. Wij zien ook dat Private Equity vaker een optie is geworden om te overwegen bij bedrijfsoverdracht.”

Trends aangaande bedrijfsovernames bij Adagium

Dat de markt in ontwikkeling is, dat is bij Adagium ook zichtbaar. Jon: “We signaleren op dit moment twee trends. Adagium is altijd al actief geweest in de maak-industrie. Denk hierbij aan machinefabrieken, metaalbewerkers en bedrijven in de food. Bij dit soort bedrijven hebben we nu een beduidend hoger aantal overnametrajecten lopen. Dat trekken we natuurlijk ook wel een beetje aan, omdat we bekend zijn binnen deze sector. Echter is de groei in trajecten een duidelijk signaal dat de economie groeiende is. Daarnaast is er bij ons een trend zichtbaar dat de gemiddelde transactiewaarde per overnametraject hoger is dan voorheen.” Het is wel leuk om te vermelden dat van alle overnametrajecten die Adagium begeleidt zo’n 50% familiebedrijven zijn. Jon: “Daar ligt écht een kracht van ons. Doordat we begrijpen welke emotie de ondernemer, de overnamekandidaat en de rest van de familie spelen tijdens zo’n traject. We weten als Adagium hoe we dit goed begeleiden voor alle betrokken partijen.”

Het maken van een persoonlijke match

Met een groeiende markt zijn we benieuwd of het vinden van kandidaten die een bedrijf willen overnemen verandert. “Meestal vinden we kandidaten uit het netwerk van de adviseurs van Adagium. Voor ons is het belangrijk dat we een goede persoonlijke match maken tussen koper en verkoper. Een persoonlijke klik zorgt voor een prettiger verloop van het overname traject. En het is altijd prettiger om een bedrijf over te dragen aan iemand waarmee je een klik hebt. De adviseurs binnen Adagium kennen veel bedrijven in de regio. Op deze wijze komen we tot op heden nog meestal aan goede kopers” vertelt Jon.

“Het komt trouwens regelmatig voor dat koper en verkoper voorafgaand aan het overnametraject al bekend zijn. Dit is niet direct een trend, maar ondernemers worden vaker verrast met een bod op hun bedrijf. Zij melden zich dan al met een koper bij Adagium.” gaat Jon verder.

Door marktontwikkeling meer kans op een overnamebod

Jon: “Er is sprake van meer geld op de markt. Hierdoor is de kans dat er op een bedrijf geboden wordt nu eenmaal groter. Een bod komt 9 van de 10 keer onverwachts voor een ondernemer. Dan is het zaak voor de ondernemer om een goed gevoel bij zo’n bieding te krijgen. Dit moet onderzocht en beoordeelt worden of het wel aantrekkelijk is” gaat Jon verder. “Er kan wel een nadeel zitten aan het ‘spontaan ingaan op een bod’. Een ondernemer begint dan namelijk vanuit een minder voorbereide situatie aan een overnametraject. Anderzijds is het juist bij een spontaan bod dat de ondernemer gaat nadenken over wat hij op termijn wil met zijn onderneming.”

Maak uw onderneming verkoop klaar

Een goede voorbereiding helpt bij een overnameproces. “Het is slim om te starten met het verkoop klaar maken van uw onderneming. Dit kan al 3 tot 5 jaar vóór de daadwerkelijke overdracht beginnen om het bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de markt, of om in een familiebedrijf de overdracht gefaseerd in te zetten. Advies inwinnen is dus van groot belang. Vooral bij een spontaan bod. Het is een kracht om dan te durven zeggen dat een koper zich te vroeg aandient. Geef dit dan eerlijk aan. Stel dat u aangeeft om daar 2 à 3 jaar mee te wachten, zodat uw onderneming dan écht verkoop klaar is. Wellicht dat de koper daar op wil wachten” licht Jon toe.

Als een ondernemer zijn bedrijf wil voorbereiden op een overname, wat kan hij dan nog meer doen? “Start bijvoorbeeld met het uitkopen van minderheidsaandeelhouders. Hierdoor zitten er minder partijen aan tafel bij een onderhandelingstraject. Het is voor een koper interessanter om met één persoon aan tafel te zitten dan met vier. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het aflossen van eventuele schulden, dat is uiteraard een stap waar ondernemers direct mee kunnen starten” zegt Jon.

Neem nu de tijd voor een overnameproces

Jon: “Als er minder geld beschikbaar is in de markt, dan is er ook vanzelfsprekend minder keuze in kopers. In de omstandigheden vandaag de dag zijn er echter meer strategische overname mogelijkheden en meer keuze. Het is slim om nu selectief te zijn met het vinden van de ideale koper. Wees zo vrij (naar jezelf) om een bod af te houden, als het niet ideaal is. De tijd is er nu naar om rustiger aan te doen in een overnameproces. De markt is op dit moment flexibel en gewillig.”

Een ondernemer helpen met het goed overdragen van zijn onderneming

“Het is erg mooi om een ondernemer, die jarenlang zijn tijd en liefde heeft gestoken in een onderneming, te kunnen helpen met het goed overdragen aan een juiste partij. Het samenbrengen van die twee goede partijen is leuk en mooi om te doen” vertelt Jon. “Onlangs hadden we een heel open kennismakingsgesprek met een ondernemer. De ondernemer gaf aan nu niet open te staan voor bedrijfsoverdracht. Vervolgens dient er zich een investeringsmaatschappij aan, die voor de ondernemer wél interessant is. Met deze kans staat de ondernemer er wel voor open zijn onderneming te verkopen en gaat het gesprek verder. Het is leuk om die verandering te zien en op die manier bij te dragen in de strategie en ondernemerschap van onze klant. Dat vind ik zo mooi aan de werkwijze van Adagium. De kwaliteit van de overdracht voor de betrokken partijen is belangrijker dan ‘puur sec verkopen’ van een onderneming. De ondernemer écht helpen met een goede overdracht op het juiste moment” aldus Jon.

“Een ander mooi voorbeeld is een onderneming die eigenlijk nog niet toe is aan verkoop. Daarvoor zou het bedrijf eigenlijk nog een aantal jaren moeten draaien. Echter de overnamekandidaat die zich aandient zou met dit bedrijf een enorme toegevoegde waarde voor zijn eigen onderneming kopen. Dat maakt de waarde van deze onderneming juist weer interessant. Zo blijkt maar weer: onderzoek áltijd vooraf wat de waarde van uw onderneming is en wat uzelf als ondernemer wil. Dat kan een verrassend resultaat geven, wat u vooraf niet had verwacht” gaat Jon verder.

Geen overhaaste beslissingen

Jon: “Bottom line wil ik ondernemers wel écht meegeven om in de huidige markt géén overhaaste beslissingen te nemen. De adviseurs van Adagium kijken graag mee wat nu het beste past bij uw situatie als ondernemer en de situatie van uw onderneming. Want ieder bedrijf verdient een goed vervolg!”