Frans en Jeanne Govers hebben na 32 jaar ondernemen hun installatiebedrijf overgedragen en gaan nu genieten van hun welverdiende pensioen. “Al die jaren hebben we ons op werken gericht en hebben we alles voor de zaak gedaan. Het moment was aangebroken om te stoppen en we zijn blij dat we een opvolger hebben gevonden, het personeel ook mee overgenomen wordt en we tijdens dit traject goed begeleid zijn,” vertelt Jeanne Govers.

Al 32 jaar installatiewerkzaamheden met een vertrouwd team

Het installatiebedrijf richt zich op riolering, gas-, water- en energie vriendelijke installaties, zoals warmtepompen, warmteterugwinning en zonnepanelen voor de particuliere markt.

Frans: “32 jaar hebben we ons volledig op het bedrijf gericht. Vanuit ons kantoor aan huis hebben we vele particulieren en boeren in de regio voorzien van installaties. De eerste twee jaar ben ik als zelfstandige aan de slag gegaan, als loodgieter en verwarmingsmonteur. In die tijd waren de verwarmingsketels nog loeizwaar, dat was geen pretje om alleen te moeten tillen. Na twee jaar kwam de eerste monteur in dienst, die werkt hier nu bijna 30 jaar. Vervolgens zijn we stapsgewijs in medewerkers en opdrachten gegroeid. We hebben ons specifiek toegelegd op het hogere segment binnen de particuliere markt. Daarbij werken we veel samen met een architect waardoor we mooie projecten mogen uitvoeren.”

Jeanne: “Op dit moment hebben we nog vijf monteurs in dienst. Enkele daarvan werken al meer dan 25 jaar bij ons. Dat maakt ons een hecht en vertrouwd team.”

Na jaren zonder toekomstbeeld, besloten we verder te kijken

Jeanne: “We keken niet echt naar de toekomst en hadden geen plannen uitgestippeld. Op een gegeven moment stelde ik de vraag: wanneer stoppen we er mee? Wat gaan we doen? Het belangrijkste voor mij was dat Frans er zelf aan toe was om een besluit te nemen.”

Frans: “Naarmate ik op leeftijd kwam heb ik intern geïnformeerd bij de monteurs, maar niemand wilde het bedrijf overnemen. Het werd tussen Jeanne en mij steeds vaker een gespreksonderwerp waarna we de knoop hebben doorgehakt. Voor onszelf hadden we bepaald dat we eind 2019 het bedrijf verkocht wilden hebben.”

Vol vertrouwen in gesprek met Adagium

Frans: “In eerste instantie legden we contact met de brancheorganisatie Techniek Nederland voor advies. Al vrij snel hadden we in de gaten dat een bedrijfsovername een ingewikkeld proces is en dat we er verstandig aan deden om hulp in te schakelen. We hebben meerdere gesprekken gehad met een goede vriend en accountant die ons adviseerde Adagium in te schakelen. Hij had namelijk zelf via Adagium naar tevredenheid zijn onderneming verkocht en dat gaf ons veel vertrouwen.”

Jeanne: “Via deze vriend hebben we contact opgenomen. Dat eerste gesprek was voor ons spannend, maar verliep goed. Er was een duidelijke klik en we merkten direct dat ze verstand van zaken hadden.”

Het gevoel dat we erbij hadden was doorslaggevend

Frans: “Er volgden meer goede gesprekken en we besloten om met Adagium in zee te gaan. Het was voor ons van belang dat de nieuwe koper ook echt bij ons paste. Dat het iemand was met kennis van zaken en dat het een vertrouwd gevoel bij ons opriep. We wilden namelijk het personeel, dat al zo lang bij ons werkte, goed achterlaten. Daarbij stonden we er met een duidelijke gedachte in: als wij ons er prettig bij voelen, dan komt het goed. Het duurde niet lang voordat Adagium met de eerste kandidaat kwam. Een ondernemer uit de regio die dezelfde werkzaamheden uitvoerde. Dat zagen wij direct zitten. Dat gevoel werd na het eerste gesprek alleen maar versterkt.”

Een prettig gevoel gedurende het hele traject

Frans: “De gesprekken vonden steeds plaats op neutraal terrein. Dat was voor beide partijen prettig. Iedereen wist ook constant waar ze aan toe waren, dat heeft Adagium in goede banen geleid. Als je duidelijk weet wat je wil, dan is zo’n traject helemaal niet erg en juist leuk en gezellig. De koper is bij een aantal van onze projecten op locatie geweest, daarin hebben we echt een klik qua werk gevonden. Dat gaf ons een vertrouwd gevoel.”

De overname was eerder afgerond dan verwacht

Frans: “Daarnaast werd duidelijk dat we allemaal op dezelfde lijn zaten. Wij wisten wat we wilden en de kopende partij wist wat hij kon. Adagium zorgde vervolgens dat de juiste afspraken werden gemaakt en dat het tot achter de punten en komma’s wel klopte. Ze wisten precies hoe te handelen en daardoor verliep het traject snel en soepel. In mei 2019 zijn we de gesprekken met Adagium gestart. Uiteindelijk stelde de kopende partij 1 oktober 2019 voor als overdrachtsdatum. Daarmee is het eerder afgerond dan verwacht.”

Je ziet snel genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt

Jeanne: “Na een leven lang werken is het toch wel een grote stap om uiteindelijk je onderneming te verkopen. Vooraf hadden we er dan ook totaal geen verwachting van. We lieten het een beetje over ons heen komen. Maar we zijn iedere stap in de overname uitstekend begeleid.”

Frans: “Het is prettig dat alle afspraken ook netjes werden vastgelegd. Je hebt iets om op terug te vallen en daarbij weet je nu dat het juridisch gezien ook allemaal klopt. Daar waren wij zelf niet uit gekomen. Adagium hield het tempo er in, wat wij ook belangrijk vonden. Je ziet snel genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt, dus zodra het goed voelt dan is het ja of nee en vervolgens doorpakken. Niet te veel poespas.”

Durf als ondernemer om hulp te vragen

Frans: “Ondernemers zijn vaak geneigd om dingen eerst zelf uit te zoeken. Maar je bedrijf verkopen is niet iets dat je op de bonnefooi moet doen. De begeleiding van een professioneel bedrijf levert je uiteindelijk meer op. Een juiste overnamekandidaat, kloppende afspraken én een goed gevoel. Daarnaast stort je je als ondernemer vaak op je werk, sta je niet stil bij dingen en ga je door tot het niet meer gaat. Maar het is oké om hulp te vragen. Dat is wel een belangrijke les die ik heb geleerd.”

In alle rust opruimen en van onze hobby’s genieten

Frans: “We hebben een brief geschreven en naar het personeel en onze klanten gestuurd. Op dit moment ligt de focus op het voorbereiden van de overdracht van het werk. Alle nieuwe opdrachten zetten we door naar de nieuwe eigenaar. In 32 jaar hebben we een hele voorraad opgebouwd in het kantoor en de loods aan huis. Dat gaan we straks in alle rust opruimen.”

Jeanne: “De druk is er nu vanaf en we kunnen gaan genieten van ons pensioen. En Frans heeft nu tijd voor zijn hobby’s, zoals het opknappen van auto’s.”