Het verhaal van

“De rijke historie koesteren we”

Home Kennisbank Ons Verhaal Josina Bloemen

Familiebedrijf Josina Bloemen bestaat ruim 100 jaar en mag zich hofleverancier noemen. Reden genoeg om Mireille Huizer – de Bruijn en Suzanne de Bekker – van Druten hun verhaal te laten vertellen.

“De rijke historie koesteren we”

De winkel Josina Bloemen is een begrip in Oss en omstreken. De bloemenwinkel wordt vanaf de start in 1920 gerund door familie de Bruijn en draagt sinds 2020 het predicaat hofleverancier. Mireille Huizer – de Bruijn nam, samen met vriendin Suzanne de Bekker – van Druten, in 2014 de onderneming over van haar vader en oom. Daarmee is zij de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf.

Overgrootvader Nico de Bruijn startte ruim honderd jaar geleden de winkel Josina Bloemsierkunst. Mireille: “Het bedrijf was gevestigd naast Villa Josina, een karakteristiek pand aan de Molenstraat in Oss. Vandaar de naam. Mijn opa en oma namen de bloemenwinkel over. In 1963 verhuisden zij het bedrijf naar de Nieuwe Hescheweg 7 in Oss. De winkel groeide in die decennia uit tot een bekende naam in Oss. In de jaren ’80 namen mijn vader Peter en oom Ben de zaak over. Zij realiseerden in die periode een flinke groei van het bedrijf. Er kwamen meerdere medewerkers in dienst en er werden bijvoorbeeld plantenkassen gebouwd. Het bedrijf heeft een rijke historie die Suzanne en ik ook met warme gevoelens koesteren”.

Opgegroeid tussen de bloemen

Het was geen uitgemaakte zaak dat Mireille bij Josina Bloemen ging werken en het bedrijf uiteindelijk over zou nemen. Mireille: “Van kinds af aan liep ik rond tussen de bloemen, maar ik besloot in eerste instantie om de richting van interieur styling op te gaan. Na mijn studie heb ik dan ook jaren bij een grote woonwinkel als interieur styliste gewerkt. Eind jaren ’90 merkte mijn vader dat styling en accessoires een belangrijke trendontwikkeling was die ook in de bloemenwinkel doorgevoerd diende te worden. Hij had daar geen kaas van gegeten en vroeg mij om in de zaak te komen werken. In 2000 heb ik de switch gemaakt en ben ik gestart binnen de winkel”.

De eerste jaren in de winkel vielen Mireille zwaar. “Er was een duidelijke tweedeling in het bedrijf. Mijn vader bekommerde zich om de bloemen en mijn oom was puur op de plantenkassen gericht. Ze werkten dus enigszins langs elkaar heen. Daarnaast waren mijn vader en oom niet zo bedreven op het gebied van interne communicatie. Er werd weinig besproken met het personeel. Ik heb functioneringsgesprekken geïntroduceerd binnen het bedrijf. Een lastige opgave, omdat sommige medewerkers daar al jaren werkten en mij als de dochter van de eigenaar zagen. Ik liep namelijk al als vierjarig meisje in de winkel rond en voerde nu functioneringsgesprekken. Hoewel de medewerkers sceptisch waren, werden de gesprekken een succes. Open communicatie zorgde ervoor dat de werksfeer verbeterde en geleidelijk waardeerden de medewerkers mij steeds meer om wat ik toevoegde aan het bedrijf”.

Een geweldige klik

Na enkele jaren kreeg Mireille steeds meer verantwoordelijkheden binnen Josina Bloemen. Zo ging ze actief aan de slag met acquisitie, iets wat tot dan toe nog niet gedaan werd binnen het bedrijf. Mireille: “Het was mij duidelijk geworden dat Josina Bloemen belangrijk is voor Oss en haar gemeenschap. Nadat ik zo’n tien jaar in het bedrijf werkte speelde bij mij de gedachte om het bedrijf over te nemen. Ik wist dat ik die kar niet alleen wilde trekken en de overname dus samen met iemand wilde doen. Suzanne leek voor mij een perfecte compangon. Suzanne is een goede vriendin, we kenden elkaar goed en onze kinderen zaten bij elkaar in de klas. Zij werkte al jaren in een bloemenwinkel en ik had een prettige klik met haar. Vandaar dat ik bij haar het balletje opgooide of ze interesse had om de bloemenwinkel samen over te nemen”.

Suzanne: “Ik had een leuke baan bij een bloemenzaak in Den Bosch, maar had wel de ambitie om ooit nog iets voor mijzelf te gaan beginnen. Opgroeiend in een ondernemersgezin, zat het ondernemen er van kleins af aan al in. 30 jaar geleden zat ik op de Tuinbouwschool en heb ik stagegelopen bij Josina. Ik kende het bedrijf en zelfs enkele medewerkers, die er nog steeds werkten. Toen Mireille de eventuele overname en samenwerking ter sprake bracht was ik direct enthousiast. De klik met Mireille was daar, net als de voorliefde voor bloemen. Het mocht voor mijn gevoel ook niet zo zijn dat een historisch onderdeel van Oss, wat Josina toch écht is, zou verdwijnen”.

De overname

Suzanne: “Om een goed beeld van het bedrijf te krijgen liepen Mireille en ik op een avond, na sluitingstijd, door de winkel en kassen. We waren beiden enthousiast over de bloemenwinkel, maar zagen geen toekomst voor de plantenkas. Daar wisten we ons eigenlijk geen raad mee. Zo ontstond het plan om alleen de bloemenwinkel over te nemen onder de naam Josina Bloemen”.

Mireille: “Hoewel mijn vader en oom moesten wennen aan het idee, waren ze blij dat het bedrijf zou voortbestaan. Zo ontstond uiteindelijk de tweedeling en bleven zij de eigenaar van de plantenkas, onder de naam Josina Planten. Voor mijn broer en zus lagen hun toekomstplannen niet in het familiebedrijf. Mijn moeder, die zich nooit echt met de zaak bezighield, was de enige die zich afvroeg of ik wist waar ik aan begon. Maar ik had alle vertrouwen in Suzanne en mij om het samen over te nemen. Daarbij hebben we ook twee geweldige mannen naast ons staan die ons daar volledig in steunen”.

De overname werd in 2014 een feit. Mireille: “De zaak kreeg direct een meer frisse huisstijl en we zijn van een middensegment naar een hoger segment winkel gegroeid. Maar belangrijker nog; door de samenwerking met Suzanne zat ik lekkerder in mijn vel en kon ik mijn rol als eigenaar beter vervullen. Er ging een nieuwe positieve energie door de organisatie. Dat de familie daar trots op is, is duidelijk”.

Suzanne vult aan: “Dat zie je met name doordat zowel Peter, Ben als mijn vader drie keer per week in de zaak zijn en ieder zijn eigen klusjes uitvoert. Dat vinden ze prachtig om te doen”.

Een eigen koers bepalen

Mireille: “Terugkijkend hebben we duidelijk onze eigen stempel op het bedrijf gedrukt, door een meer open en positieve sfeer in de cultuur te integreren. Hierdoor ervaren alle medewerkers veel plezier in het werk. We hebben veel geleerd van de vorige generatie en dat passen we nu nog altijd toe. De focus op het onderhouden van warme contacten met klanten én het actief inzetten op de aanwas van nieuwe medewerkers zijn daar goede voorbeelden van. Dat is ook de reden dat we intensief samenwerken met scholen”.

Mireille besluit: “Het is een goede stap geweest om iemand van buiten de familie in het bedrijf te betrekken. Daardoor verdelen we niet alleen de werkdruk, ik kan ook sparren met iemand die geen familieband heeft. Suzanne brengt een frisse en onafhankelijke blik”.

Een overdracht naar een vijfde generatie ligt niet direct in de lijn der verwachting. Suzanne: “Het belangrijkste is dat de zaak wordt doorgezet door iemand die van het bloemen vak houdt. Mireille en ik hebben allebei twee kinderen, die nu een studie volgen in een andere richting. De tijd zal het uitwijzen wat de toekomst brengt”.

Kom eens langs
Bekijk onze locatie
Bel ons direct
+31 (0)413 – 22 50 10
Mail ons direct
info@adagium.nl