Jos van Heeswijk heeft een bijzondere stap gemaakt met de overname van BPG Van den Oetelaar in ’s-Hertogenbosch. Hij stapt in een bouwmaterialen onderneming zonder directe kennis van hout, bouwmaterialen en kozijnen te hebben. Lees zijn verhaal over welke route hij heeft afgelegd en hoe Adagium hem in dit proces heeft geholpen.

Van PwC naar BPG Van den Oetelaar

Jos heeft een bijzonder pad bewandeld om uiteindelijk bij de overname van BPG Van den Oetelaar te komen. “Gedurende mijn studie ben ik bij PwC gaan werken en daar heb ik door de jaren heen, met tussenpozen, verschillende functies gehad. Mijn laatste functie bij PwC was als interim manager. Zo ben ik o.a. anderhalf jaar interim CFO geweest bij een technische handelsonderneming. Daarna heb ik jarenlang bij de Stoas Holding, het latere Up Learning, gezeten als (interim) manager en daarna als CFO en mede aandeelhouder. Nadat Educus, een deelneming van Up Learning, werd overgenomen door schoolboekenbedrijf Iddink, ben ik daar 1,5 jaar CEO geweest. Ik had echter al vrij snel besloten om iets anders te gaan doen,” legt Jos uit.
Op de vraag ‘Hoe Jos bij het ondernemerschap terecht is gekomen’ is hij duidelijk. Jos: “Na mijn laatste functie vond ik het tijd om opnieuw te bekijken wat ik met mijn carrière wilde. Mede door mijn ervaring sprak het ondernemerschap me wel aan. Dus ben ik gaan uitzoeken wat voor ondernemer ik ben en wat voor onderneming er bij me past. Ik wil graag een Brabantse onderneming vanwege de reistijd. En deze onderneming dient niet te groot te zijn, omdat ik niet teveel wilde betalen en/of géén grote reorganisatie wilde doorvoeren.”
“In mijn zoektocht kwam ik in contact met Adagium. Zij hebben mij geholpen bij het vinden van een passende onderneming. We hebben gezocht naar bedrijven in de regio die te koop stonden of mogelijk verkocht zouden worden. Met Adagium stuitte ik op BPG Van den Oetelaar, een hout- en bouwmaterialenhandel met een eigen werkplaats voor het maken van kozijnen. Een bedrijf dat ik graag verder wilde onderzoeken.”

De juiste begeleiding van Adagium

“Voordat ik met Adagium aan tafel zat was ik in gesprek met een ander bedrijf dat me zou helpen bij het vinden van een passende onderneming. Zij hadden echter een te klein netwerk in deze regio en kenden de lokale markt niet. Iemand tipte mij Adagium. Ik kende Albert Dominicus uit het netwerk, maar nog niet persoonlijk. We hadden een goede klik, dus zijn we aan de slag gegaan,” vertelt Jos.
Vanuit een longlist met bedrijven kwam al snel een shortlist, waarvan BPG van den Oetelaar er één was. Na het opvragen van informatie was de interesse al snel gewekt.
Jos: “Ik werd getriggerd door de kansen die dit bedrijf bood. Zij bleken namelijk al jaren niets aan sales te doen en de administratie was nog ouderwets van opzet. Daarnaast spreekt het product me erg aan. De eerste gesprekken met de verkoopadviseur heb ik zelf gedaan. Er werd een vraagprijs neergelegd die sterk afweek van dat wat ik wilde bieden. Daardoor twijfelde ik of het nog wel zinvol was om in onderhandeling te gaan. Het advies van Adagium was, dat wanneer je jouw vraagprijs goed kunt onderbouwen, dan is een onderhandeling altijd interessant. Adagium heeft vervolgens de onderhandelingen begeleid. Het bleek een goed advies te zijn.”
De volgende stap in de onderhandeling was het rondkrijgen van de financiering. “Adagium heeft de deur naar banken voor me geopend, is met de eerste gesprekken mee geweest en daarna heb ik voor een groot gedeelte zelf de financiering geregeld. Adagium heeft me daar op de achtergrond bij ondersteund,” vertelt Jos.

En nu aan de slag met BPG Van den Oetelaar

De overname is inmiddels helemaal afgerond en Jos is al druk aan de slag om BPG Van den Oetelaar verder gestalte te geven. Jos: “Ik heb zelf geen verstand van hout en kozijnen, daar heb ik echt vakmensen voor nodig en die werken er bij Van den Oetelaar. Ik heb wel ervaring met het leiden van een onderneming. Mijn allereerste doelstelling is om de huidige medewerkers te motiveren om voor BPG Van den Oetelaar te blijven werken. Wat ik al ontdekte is dat de medewerkers écht betrokken zijn bij het bedrijf, zeker nu hun ideeën en inbreng volop de ruimte krijgen om uitgevoerd te worden. Dat is de eerste stap die ik nu aan het maken ben. Eén van onze medewerkers heb ik bijvoorbeeld gevraagd om tekenaar te worden. Hij pakt dat zo goed op en klanten merken het direct. Hij neemt daarin echt zijn verantwoordelijkheid.”

Een bijzondere samenwerking met Adagium

De samenwerking met Adagium bestempelt Jos als bijzonder. “In onze samenwerking heb ik veel dingen zelf gedaan. We waren in open en vrije communicatie, zodat alles gezegd en bijgesteld kon worden wanneer nodig. En dat pakte Adagium goed op. Het is goed om een externe partij naast je te hebben staan die je ondersteunt bij de onderhandeling, financiering en die alle garanties en risico’s op de juiste manier weet in te schatten. Ik heb veel van dit traject geleerd en heb het vertrouwen gekregen dat ik veel onderdelen zelf goed kan uitvoeren maar ook dat je niet alles zelf moet willen doen,” besluit Jos.