In november 2016 verkocht Geert Konings zijn bedrijf Konings Kabellas Glasvezel. Na 27 jaar ondernemen was het tijd voor iets anders. Geert besloot zijn onderneming te verkopen aan een investeerder, zodat de bedrijfscontinuïteit verzekerd was en hij zich op andere initiatieven kon richten. Vijf jaar later blikt Geert terug op de overdracht en de periode die daarop volgde, waarin Geert op ad-interim basis weer in het bedrijf kwam.

Van ondernemer naar manager

De rol van Geert binnen Konings Kabellas Glasvezel was in de loop der jaren veranderd. Geert vertelt: “In de beginperiode was alles nieuw en bouwden we vanaf nul een heel bedrijf op. Een prachtige tijd. De focus lag in eerste instantie op het uitvoeren van technische werkzaamheden met koperverbindingen in telecom, sinds 2005 zijn wij ook gespecialiseerd in moderne glasvezelverbindingen. Naarmate het bedrijf groeide veranderde mijn dagelijkse werkzaamheden, het verschoof van ondernemen naar managen. Het draaide steeds meer om het organiseren en managen om te zorgen dat het volledige bedrijf met 75 medewerkers goed presteerde. Dat ging mij tegenstaan omdat ik van nature een doener ben en ik energie krijg van het ondernemerschap. Dit dacht ik te ondervangen door een algemeen directeur aan te stellen, waardoor ik een stapje terug kon doen. Ik had echter veel moeite met loslaten en naar mijn idee lag dat de verdere ontwikkeling van het bedrijf in de weg. Ik besloot dat volledig uitstappen de enige oplossing was”.

“Het verkopen van mijn bedrijf vond ik een bijzondere gewaarwording. Er zit namelijk 27 jaar bloed, zweet en tranen in de zaak en daar werd vervolgens over onderhandeld. Dat deed wel wat met mij als ondernemer. Gelukkig was Adagium zorgvuldig in de begeleiding en wisten zij de juiste investeerder te vinden. Het was een bewuste keuze om voor een investeerder te kiezen, ik wilde namelijk dat het bedrijf in zijn hoedanigheid zou blijven bestaan. Met dezelfde naam, cultuur en medewerkers. 80% van de medewerkers komt uit deze regio en heeft een sterke binding met het bedrijf Konings. Met de overdracht was de toekomst van het bedrijf verzekerd en veranderde er dus niet zoveel voor de medewerkers. Daarmee was het ook voor de 75 medewerkers en hun gezinnen goed geregeld. Het was een professionele overname: kundig geregeld, juridisch goed uitgewerkt en zonder konijnen uit de hoge hoed”.

Een ander vaarwater

De verkoop zorgde ervoor dat Geert echt loskwam van de organisatie. Geert: “Dat was nodig. Ik werkte zes dagen in de week en op zondag was er tijd voor stress en zorgen. Door de overdracht kon ik echt even tot rust komen. Er stond al een directieteam en hoewel ik in eerste instantie nog als adviseur betrokken bleef bij Konings, werd dat gaandeweg afgebouwd. Het werd tijd voor nieuwe initiatieven. Sinds 2017 ben ik mede-eigenaar van My Lease Car, waar mijn passie voor auto’s tot zijn recht komt. Een welkome afleiding, want ik ben niet het type dat de hele week op de golfbaan staat. Ik help binnen het bedrijf waar nodig en dat geeft een groot contrast met de werkdruk en verantwoordelijkheden die ik binnen Konings had. Ik ben nog steeds ondernemend bezig, maar zit niet meer vast aan allerlei verplichtingen. Een rol die mij uitstekend past! Onlangs hebben we met My Lease Car de bouw van het nieuwe bedrijfspand afgerond en is het bedrijf klaar voor de toekomst”.

Tijdelijke terugkeer in het bedrijf

In 2020 veranderde de situatie waardoor Geert gevraagd werd om tijdelijk terug te keren binnen Konings Groep, de overkoepelende organisatie waar ook Konings Kabellas Glasvezel onder valt. “Wegens gezondheidsredenen was het directieteam van Konings tijdelijk onderbezet. Daarop werd ik in een ad-interim rol aangesteld om het bedrijf te adviseren en directie werkzaamheden uit te voeren. Dat was een pittige periode, omdat ik in feite weer mijn oude rol terugkreeg. Eenmaal terug in het bedrijf zette ik als vanouds mijn schouders eronder en wilde ik het bedrijf weer verder ontwikkelen. Na grondige analyses en goede gesprekken bleek namelijk dat er nog veel winst te behalen viel voor de Konings Groep”.

Het bedrijf lag niet op koers om de beoogde doelstellingen te behalen. Geert: “Een pijnlijke constatering. In de winter van 2020 is in goed overleg de keuze gemaakt om afscheid te nemen van de zittend algemeen directeur en een nieuwe directie te introduceren. Per 1 januari 2021 is Jan van Meel aangesteld en daarmee hebben we voor een zeer ervaren directeur gekozen. Hij weet hoe structuur en commercie hand in hand kunnen gaan. Met zijn ervaring kan hij, vanuit onze missie om de groei en een professionaliseringsslag door te voeren, de Konings‐groep innovatie en groei bieden”.

De rust wedergekeerd

Met het toetreden van de nieuwe algemeen directeur wordt de rol van Geert binnen de Konings Groep weer beperkt. “In de originele afspraken tijdens de verkoop hadden we opgenomen dat ik volledig uit het bedrijf stapte en daardoor had ik ook geen inzicht meer in het bedrijf. Nu zijn we overeengekomen dat ik als bestuurder en adviseur betrokken blijf bij de Konings Groep. Er zit nog steeds een bepaalde trots in mij, omdat mijn naam op de gevel staat en ik binding heb met de medewerkers. Dan vind ik het ook belangrijk dat het goed blijft gaan met het bedrijf. Daar waar het gewenst is, blijf ik betrokken vanuit mijn nieuwe rol. De lange dagen voor Konings, die ik in de ad-interim functie maakte, behoren nu weer tot de verleden tijd. Mijn aandacht gaat nu weer uit naar het andere bedrijf, My Lease Car. Zo blijf ik bezig en dat zal de komende jaren zeker zo blijven”, besluit Geert.