Maak de toegevoegde waarde van uw bedrijf scherpMAAK DE TOEGEVOEDE WAARDE VAN UW BEDRIJF SCHERP

Wanneer u de toegevoegde waarde van uw onderneming scherp heeft draagt dit bij aan een goede waardebepaling en aan een sterke onderhandelingspositie tijdens een verkooptraject.

Heeft u wel eens onderzocht wat uw onderneming beter kan dan de concurrent? Heeft u als voorbeeld wel eens de vraag aan uw klanten gesteld waarom zij voor u kiezen? Het is heel zinvol om dit uit te zoeken en duidelijk te definiëren. Deze unieke toegevoegde waarde maakt uw onderneming namelijk onderscheidend en interessanter voor de markt.
Onderzoek ook waar in uw onderneming nog kansen liggen, om die toegevoegde waarde te versterken maar ook welke risico’s er zijn die deze unieke eigenschappen kunnen gaan aantasten in de toekomst. U zult versteld staan hoeveel winsten er nog te behalen zijn die uw bedrijf naar een sterkere positie brengen. Hieronder geven wij u enkele voorbeeld vragen die uw positie mogelijk sterker kunnen maken:

  • Een onderneming met meer “vaste” en “repeterende” omzet is meer waard. Kunt u uw businessmodel zo aanpassen dat er meer sprake is van repeterende (of misschien zelfs contractuele) omzet door meer service te leveren ipv producten?
  • Is uw positie (door omzetvolume of naamsbekendheid) sterker dan uw concurrent en wordt deze ook uitbetaald?
  • Hoe kunt u uw macht in de bedrijfskolom vergroten zodat zowel klanten maar ook leveranciers niet meer om u heen kunnen?

Kijk hierbij ook altijd vanuit de ogen van een kopende partij. Wanneer zou u zelf een onderneming interessant vinden om te kopen? Aan welke voorwaarden zou dit bedrijf dan moeten voldoen. Wees kritisch en stel dezelfde eisen aan uw eigen onderneming. Daarmee versterkt u uw positie tijdens onderhandelingen. U begrijpt namelijk de potentiële koper en heeft uw onderneming daar op voorbereid.

WILT U MEER INFORMATIE OVER BEDRIJFSOVERNAMES?

Onze adviseurs vertellen u graag meer over bedrijfsovernames

DIRECT CONTACT