juiste verkoopmoment bedrijfHET JUISTE VERKOOPMOMENT

Als ondernemer vraag je jezelf vroeg of laat ongetwijfeld af wat het juiste moment is om je onderneming te verkopen. En hoe bepaal je het juiste verkoopmoment van de onderneming? Om direct met de deur in huis te vallen stellen wij dat het vooraf bepalen van een dergelijk moment eigenlijk niet mogelijk is. Maar waar heb je als ondernemer wel controle over?

Organiseer de zaken waar je wél invloed op hebt goed

Er zijn verschillende factoren waar je als ondernemer geen invloed op hebt. Je hebt namelijk altijd te maken met een koper waarvan je vooraf niet weet wie deze uiteindelijke koper wordt. Je weet dus vooraf ook niet wat zijn wensen en eisen zijn. Er is daarnaast geen momentum in tijd. De economie gaat voort en kabbelt terug. De marktverwachting is daarbij ook van invloed voor de verkoop van je onderneming. Wat blijkt er uit brancheprognoses? Iedere verwachting binnen jouw branche kan namelijk een impact hebben op je onderneming zoals bijvoorbeeld een dreigend personeelstekort.
Zorg ervoor dat je als ondernemer de zaken waar je zelf wel invloed op hebt goed georganiseerd hebt. Een potentiële koper komt namelijk altijd onverwachts. Zorg ervoor dat je alles in jouw onderneming in de basis goed geregeld hebt. Op deze manier ben je altijd goed voorbereid.

Maak je onderneming verkoop klaar

Als je als ondernemer je bedrijf zo organiseert dat hij op ieder moment verkoop klaar is, dan kun je ook altijd de maximale prijs vragen zodra een koper zich meldt. Je bent altijd klaar als er een koper op je pad komt. Dat geeft je een goede onderhandelingspositie waarmee je de beste condities en voorwaarden in de deal kan krijgen. En dat is uiteindelijk waar het voor iedere ondernemer om gaat. Zorg dat er geen lijken uit de kast komen bovendrijven. Organiseer je onderneming zo dat de administratie op orde is, dat de cijfers goed zijn, er een goede klantenspreiding is, dat de verwachtingen goed gemanaged worden en dat de marketing mix in balans is. Een goede organisatie van je onderneming voorkomt problemen.

Verplaats jezelf in de koper

Wanneer is het voor een koper interessant om je onderneming te kopen? Een koper koopt omdat hij een toekomstige winstverwachting heeft. Hij koopt omdat hij verwacht zelf iets aan de onderneming toe te kunnen voegen of dat de onderneming door kan groeien de komende jaren. Het is dus van belang om je onderneming niet te verkopen als deze op zijn top is of daar voorbij. De waarde van het bedrijf gaat naar beneden en dat zie je ook terug in de prijs. Dat is natuurlijk niet interessant voor kopers. Hoe beter de vooruitzichten van de onderneming, hoe hoger de uiteindelijke verkoopprijs want je verkoopt je toekomstige winstverwachting.

Maximaliseer de waarde van je onderneming

Mensen kopen bedrijven als zij daar zelf nog groei in zien en iets kunnen toevoegen. En dan moet je als verkoper eigenlijk al helemaal klaar zijn voor de verkoop. Wil je een goed resultaat dan dien je altijd voorbereid te zijn. Breng in kaart welke items van invloed zijn op de waarde van je onderneming en optimaliseer deze. Zelf heb je hier lang niet altijd een goed zicht op en het loont om hierbij ervaren adviseurs in te schakelen.

WILT U MEER INFORMATIE OVER BEDRIJFSOVERNAMES?

Onze adviseurs vertellen u graag meer over bedrijfsovernames

DIRECT CONTACT