Na 31 jaar ondernemen besloot Theo Peters om zich te oriënteren op zijn toekomst en de continuïteit van zijn onderneming. Met Peters Machinale Timmerwerken had hij door de jaren heen een goedlopend bedrijf opgebouwd. Theo vervulde een essentiële rol als spil binnen het specialistische bedrijf in kozijnen en trappen. Toch was de tijd rijp om de onderneming over te dragen aan een ander. Samen met zijn vrouw Maria vertelt Theo over het besluit om het bedrijf te verkopen.

Specialist in machinaal timmerwerk

Peters Machinale Timmerwerken zag het levenslicht in 1989. Waar Theo destijds in Sint-Oedenrode als zelfstandige begon, verhuisde hij in 1995 met zijn bedrijf naar Veghel. Sinds 2000 heeft hij een groter bedrijfspand op het industrieterrein De Dubbelen in Veghel. Daar zette de groei van zijn onderneming ook door. Jaarlijks kwam er één werknemer bij en momenteel heeft het bedrijf zo’n 18 mensen in dienst. “Met de kennis van toen en de techniek van nu maken wij topkwaliteit deur- en raamkozijnen, trappen, draai- of kiepramen en deuren. Alles is maatwerk en vaak maken wij toch wel de meer exclusieve opdrachten. In de loop der tijd hebben wij sterke relaties opgebouwd met een vaste klantenkring en leveranciers”, vertelt Theo.

Zelf onze toekomstplannen maken

Theo en Maria waren zich bewust dat er een toekomstplan uitgewerkt diende te worden. “Ik wilde niet tot mijn 67e doorwerken en het risico lopen dat ik het bedrijf noodgedwongen moest verkopen of geen opvolger meer kon vinden. Ik wilde het heft in eigen hand houden”, stelt Theo. “Geen van onze drie kinderen had de interesse om het bedrijf over te nemen. Dan ga je toch verder kijken”, vult Maria aan.

“We stonden er blanco in en wilden ons oriënteren”, vervolgt Theo. “Adagium organiseerde voor lokale ondernemers in Veghel een informatieavond over het verkopen van je onderneming. De uitleg van Adagium gaf ons meer richting en duidelijkheid in wat er op ons af zou komen. Daarbij viel het mij op dat er ontzettend veel collega-ondernemers bij de bijeenkomst waren. Daaruit bleek wel dat dit een relevant vraagstuk is voor veel ondernemers”.

De juiste oplossing voor het personeel

Het echtpaar was het erover eens dat zij het bedrijf wilden verkopen. “Door die avond hadden wij ook het vertrouwen dat Adagium ons bij dit proces kon helpen. We hebben meerdere ondernemers gesproken die hun bedrijf via Adagium verkocht hadden. Daardoor hadden wij vrij snel de overtuiging: we gaan het gewoon in werking zetten”, vertelt Maria. “Het was voor ons belangrijk dat we een goede oplossing vonden voor het personeel. Velen werkten al jaren bij ons en dat wilden wij goed achterlaten. Ik moet wel toegeven dat ik vooraf mijn twijfels had of we het wel konden verkopen. Er moesten natuurlijk wel geschikte kandidaten zijn”, licht Theo toe.

De geschikte koper vinden om ons levenswerk over te nemen

Na enkele gesprekken met de adviseurs van Adagium volgde de zoektocht naar geschikte kandidaten. “Nadat we de criteria opgesteld hadden waaraan de verkoop zou moeten voldoen, schakelde Adagium haar netwerk in om potentiële kopers te vinden. Kort daarop volgde een eerste gesprek met een investeerder. We merkten al snel dat dit niet onze voorkeur had. Hij had namelijk geen ervaring in en gevoel bij ons werk. Het is toch je levenswerk dat je gaat overdragen en ik wilde dat dit naar iemand zou gaan die onze business kende. Aan iemand waarbij wij het gevoel kregen dat zij goed zouden zijn voor onze klanten, het personeel en de toekomst van het bedrijf”, vertelt Theo.

Direct veel raakvlakken met de kandidaat koper

Adagium kwam met een tweede kandidaat waarmee de gesprekken al snel serieuze vormen aannamen. “We hadden direct een leuke klik met Joop en Linda van De Brug Timmerfabriek uit Son en Breugel. Zij runnen een groter bedrijf met zo’n 40 man personeel en richten zich voornamelijk op kozijnen. Dat zij uiteindelijk het gesprek met ons aangingen is ook aan de volhardendheid van Adagium te danken. Zij overtuigden Joop en Linda namelijk om met ons het gesprek aan te gaan”, vertelt Maria. “Die klik en dat goede gevoel dat we na het eerste gesprek hadden, dat bleef overeind in de gesprekken die daarop volgden. Ik ben meerdere keren met Joop door onze werkplaats gelopen en telkens merkte ik dat we dezelfde denkwijze en visie hebben. Dat gaf ons ook het vertrouwen om alles over te dragen”, vult Theo aan.

Met vertrouwen ons bedrijf goed overdragen

De intentie om gezamenlijk het overnameproces serieus te vervolgen werd eenvoudig gevonden. Daarbij bleek dat de koper en verkoper ook in grote lijnen snel op dezelfde golflengte zaten. “Adagium werkte een waardebepaling van ons bedrijf uit en daarop volgde ook een bod vanuit de kopende partij. Daar zijn we ook relatief eenvoudig uitgekomen. Mijn hele leven heb ik altijd op gevoel gewerkt. Dat heeft mij ook gebracht tot waar ik nu ben. Wij hadden het vertrouwen dat het goed zou komen. Ik hoefde daarom ook niet het onderste uit de kan te halen en wilde juist dat zij ook een goede doorstart konden maken met ons bedrijf. Daarbij zat ons bedrijf goed in elkaar, ook boekhoud technisch. Dat vond ik ook belangrijk. Je hoort namelijk weleens verhalen dat er na afloop lijken uit de kast komen. Dat wilde ik absoluut voorkomen”, legt Theo uit.

Van begin tot eind zijn wij goed begeleid

Terugkijkend op het gehele proces concludeert het echtpaar dat het soepel is verlopen. “Dat is volledig op het conto van Adagium te schrijven. Zij hebben ons stapsgewijs door het proces geleid. Eerlijk en doortastend. Het was nieuw voor ons, maar zij namen de tijd om alles tot in detail uit te leggen. Zij hebben het netwerk om kandidaten te vinden en de kennis om de juiste keuzes te maken. Dat hadden wij zelf niet kunnen realiseren. Dankzij Adagium hebben wij ons bedrijf succesvol kunnen verkopen en konden wij het met een goed gevoel overdragen”, stelt Theo.

Start op tijd met het waarborgen van de continuïteit

De belangrijke boodschap die Theo en Maria collega-ondernemers mee willen geven is: wacht niet tot het 5 voor 12 is. “Zorg dat je zelf kunt beslissen over de toekomst van je bedrijf, jezelf en jouw personeel. Je bedrijf moet daarnaast ook te verkopen zijn. Alles moet kloppen en op orde zijn. Het is van belang dat het bedrijf na verkoop ook financieel kan blijven draaien. Je hoeft niet per se de hoofdprijs te krijgen, de continuïteit van het bedrijf is misschien nog wel belangrijker”, vertelt Theo.

De tijd is aangebroken voor rust

Theo is altijd het middelpunt van het bedrijf geweest en de persoon die alles regelde. Vandaar dat hij nog regelmatig op de zaak te vinden is. Theo: “De overdracht was begin maart rond. Ik vind het met name belangrijk om alle klanten goed over te dragen. Het personeel was in eerste instantie geschrokken van het besluit, maar reageert er nu goed op nu zij Joop en Linda ook hebben ontmoet. Zij kunnen namelijk gewoon hun werk blijven doen”.

Nu de verkoop rond is valt er een druk van de schouders van Theo en Maria. 31 jaar hebben zij alles gegeven voor het bedrijf. De tijd is nu aangebroken voor rust en andere zaken. Er volgt nog een afscheid van het bedrijf en personeel, aangezien dat nu in deze periode helaas niet door kon gaan.