WWe gaan in gesprek met Ad van Antwerpen van ADEKWAAD. Hij heeft het afgelopen jaar Adagium aan de hand genomen bij het optimaliseren van hun merk-strategie en branding. Ad heeft Adekwaad in 2002 opgericht. Hij helpt bedrijven en organisaties om MERK-waardig te worden. Hoe heeft hij dit gedaan?

Bedrijven worden MERK-waardig

Vertel ons eens iets meer over ADEKWAAD. “Ik heb een marketingachtergrond in de retail. De laatste jaren richt ik me meer op MKB bedrijven. Dit zijn leuke bedrijven omdat ze vanuit een specialisme of een uniek product succesvol zijn geworden. Ik kijk naar het gedrag van zo’n merk en kom samen met de klant tot de kern over hoe zij zich kunnen onderscheiden in hun markt. Vragen als ‘Wie ben je?’ en ‘Waar sta je voor?’ beantwoorden we in een aantal sessies,” zegt Ad. ADEKWAAD is een soortgelijk traject met Adagium ingegaan. Ad: “Alle medewerkers van Adagium zijn bij dit traject nauw betrokken geweest. Zij zijn Adagium en dragen dit dagelijks uit, dus de input voor de sessies komt uit de eigen mensen voort. Zo’n traject versterkt het gezamenlijk draagvlak voor het merk Adagium.”

Het merktraject van Adagium

Ad: “In drie sessies zijn we ingegaan op het gedachtegoed, de archetypes en de kernwaarden van Adagium. Deze zal ik kort even toelichten. Bij het gedachtegoed zijn we ingegaan op ‘Hoe denken we binnen Adagium?’ en ‘Waar denkt Adagium anders dan andere bedrijven?’. Vervolgens hebben we ons verdiept in de archetypes die binnen Adagium actief zijn. Dit is gebaseerd op de 12 archetypes van Jung en zegt iets over de rol van Adagium in het leven van zijn klant. Tenslotte hebben we de verschillende merkwaarden van Adagium vastgesteld.” Hierbij wordt gekeken naar waar Adagium écht voor staat. “Adagium werkt altijd vanuit echte verbinding samen naar het beste vervolg van een bedrijf,” vult Ad aan.

Adagium als bondgenoot van bedrijven

“Adagium is een echte bondgenoot. Zij begrijpen de ondernemer erg goed. Dat is bijzonder én onderscheidend. Echter voor de medewerkers van Adagium is dit maar heel normaal. Adagium is vanuit oprechte interesse betrokken met zijn klanten en weet hoe emotie een grote rol speelt in een proces van bedrijfsoverdracht,” steekt Ad van wal. “Daarnaast kent Adagium ook eigenschappen van de archetypes leider en held. Adagium neemt haar klanten mee aan de hand en leidt ze de weg naar een goede en succesvolle overdracht voor alle betrokken partijen. En de held komt naar voren als zij in een proces van bedrijfsoverdracht voor een heet vuur, een groot vraagstuk of een verrassing komen te staan. Verder hebben we natuurlijk de vastgestelde merkwaarden die Adagium maakt tot wie zij is,” zegt Ad.

Met meer trots uitdragen wie je bent

Ad: “De uitkomsten uit deze sessies worden in allerlei facetten in de organisatie ingebed. Van processen intern, de presentatie van het pand en de entree, tot uitingen op de website en social media.” Alle medewerkers worden betrokken bij dit proces en iedereen krijgt ook zijn verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het implementeren en optimaliseren van de uitkomsten. “Het is een gezamenlijke aanpak, van binnenuit de organisatie. Zo zie je bijvoorbeeld dat Adagium afgelopen jaar het bedrijfspand flink heeft opgeknapt, de bereikbaarheid zichtbaarder heeft gemaakt en zich actiever presenteert via de online kanalen. Met meer trots uitdragen wie je bent. En dat kan als je helder hebt wat die eigenschappen en merkwaarden zijn,” vertelt Ad.

Een betere zichtbaarheid van Adagium

Ad: “Ik hoop dat alle dromen van Adagium uitkomen. Dat ze ook erkenning krijgen voor de Adagium-aanpak. Dat ze meer bekend staan om hun onderscheidende aanpak en dat de markt dit dus duidelijker ziet. Verder zou ik het leuk vinden als de jonge generatie zich goed profileert en meer zichtbaar wordt vanuit Adagium. Ik daag Adagium uit om creatief naar hun merkwaarden te kijken en hier een invulling aan te geven die voor de markt duidelijk zichtbaar is,” geeft Ad ter afsluiting nog aan ons mee.